• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
شنبه 23 دی 1396
کد مطلب : 4005
+
-

شهرداری مناطق، بناهای نا‌ایمن را شناسایی کنند

معاون شهردار تهران: مدیریت شهری نسبت به ایمنی کسبه و شهروندان بسیار جدی است

شهر
شهرداری مناطق، بناهای نا‌ایمن را شناسایی کنند

 پایان این هفته سالگرد حادثه‌ای است که اگرچه در یک‌نقطه از پایتخت رخ داد اما کل ایران را در بهت و حیرت فرو برد؛ آتش‌ گرفتن پلاسکوی معروف و ریزش این بنای بلند 17طبقه. پس از این بود که دستگاه‌های متفاوتی برای بررسی علل رخداد حادثه پای کار آمدند. شهرداری و شورای شهر تهران، وزارت کشور، کمیسیون عمران مجلس و هیأت ویژه ملی و علمی که از سوی رئیس‌جمهور تشکیل شدند به مرور نتایج کارشان را درخصوص فاجعه رخ‌داده برای نخستین آسمانخراش ایران اعلام کردند. فارغ از اینکه جزئیات گزارش‌های این نهادها در رابطه با حادثه پلاسکو چه بود اما همگی نتیجه مشترک داشتند؛ تهران و کلانشهرهای کشور بناهای شبیه به پلاسکو، بسیار دارند و باید برای آنها فکری شود. به همین منظور شناسایی ساختمان‌های ناایمن پایتخت در دستور کار قرار گرفت.

سپس آمارهای متفاوتی از تعداد بناهای پرخطر شهر با اولویت درجه‌یک‌ حریق اعلام شد. یک نفر از 11هزار بنا صحبت می‌کرد و دیگری خبر از 4900بنا با اولویت یک می‌داد. تا اینکه سرانجام هفته گذشته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران عنوان کرد طبق بررسی‌های میدانی و کارشناسی‌های دقیق صورت گرفته 7300ساختمان براساس سطح‌بندی در شهر تهران جزو ساختمان‌های پرخطر و میان خطر شناسایی شده‌اند. نکته دیگری که مهدی داوری اشاره کرد هم این بود که ۲۴۳ساختمان شرایط پرخطری شبیه ساختمان پلاسکو دارند. حال خبر می‌رسد که طی هفته جاری در منطقه8 یک‌ بنا شبیه پلاسکو با دستور قضایی پلمب خواهد شد. از سوی دیگر قرار بود یک‌ بنای تجاری با چنین شرایطی در منطقه12 طی هفته گذشته پلمب شود اما گویا مالک خودش موقتا برای انجام عملیات لازم، ساختمان را تعطیل کرده است.

 

 

 

تأثیر بناهای ناایمن روی نمره ارزیابی

شناسایی بناهای ناایمن شهر تهران یک‌طرف ماجراست و تصمیم‌گیری در مورد آنها بخش دیگر. در این میان شهرداری‌های مناطق مرکزی تهران (11 و 12) با همکاری معاون دادستانی تهران تاکنون موفق شده‌اند که چند بنا را از وضعیت پرخطری که داشته‌اند خارج کنند یا به‌دلیل وخامت حالشان، مهر پلمب بر آنها بزنند. در منطقه8 تهران نیز طی 3ماه اخیر 3بنای تجاری ناایمن پلمب شده‌اند. بر این اساس تاکنون 7بنای تجاری در 3منطقه مذکور پلمب شده‌اند و دست‌کم 8بنا نیز اقدامات رفع خطر و اصلاحی را آغاز کرده‌اند، البته چند بنای پلمب شده تاکنون پس از بستن قراردادهای ایمن‌سازی و نصب تجهیزات به‌صورت موقت بازگشایی شده‌اند و 3 تا 6 ماه برای انجام کارهای لازم فرصت دریافت کرده‌اند. مناطق 7، 20، 21 و چند منطقه دیگر نیز نسبت به تشکیل پرونده بناهای ناایمن اقدام کرده‌اند که در منطقه21 با داشتن 700ساختمان پرخطر فقط 20ساختمان اخطاریه‌ها را پیگیری کرده‌اند.

حال نکته اینجاست که چرا بناهای ناایمن دیگر مناطق شهر تهران که هرآن ممکن است جان صدها نفر را به خطر بیندازند معرفی نشده و برخوردهای لازم با آنها صورت نمی‌پذیرد. این در حالی است که طبق ابلاغیه کمیسیون عمران شورای شهر تهران، شهرداری‌های مناطق باید فهرست ساختمان‌های پرخطر را تهیه کرده و در همکاری با دستگاه قضایی نسبت به تصمیم‌گیری در مورد آنها اقدام کنند. حال اینطور که معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران به همشهری می‌گوید: از شهرداری‌های مناطق خواسته شده تا این مورد را جدی بگیرند. حسن رباطی با بیان اینکه نحوه رفتار مناسب با بناهای ناایمن از سوی شهرداری‌ها می‌تواند روی نمره ارزیابی امسال آنها تأثیر بگذارد، می‌‌گوید: «کمیته بناهای ایمن در مناطق تشکیل شده است ولی بنا به ضرورت و اولویت‌ها مناطق 11 و 12 به‌خاطر داشتن تردد بسیار، ریزدانگی و بافت فرسوده سبب شده تا جلسه‌های معاون دادستانی در این 2منطقه با جدیت بیشتری نسبت به سایر جاها دنبال شود.»

وی تأکید می‌کند که ایمن‌سازی اولیه بناهای تجاری در گام اول اصلا سخت نیست و با هزینه‌های معقولی می‌توان نوسازی سیستم‌ برق‌رسانی، استانداردسازی آسانسورها، نصب سیستم‌های اعلان و اطفای حریق و جاگذاری کپسول‌های آتش‌نشانی را انجام داد. رباطی در این زمینه ساختمان‌های آلومینیوم، کویتی‌ها، مبصر و حکیم‌ اسلامی را مثال می‌زد و می‌گوید: «درست است که ساختمان پلاسکو ایرادات فنی بزرگی داشت اما اگر یک‌کپسول آتش‌نشانی در محل حریق اولیه بود و افراد حاضر می‌دانستند چه کاری باید انجام دهند، این حادثه عظیم رخ نمی‌داد.» معاون شهردار تهران می‌افزاید: «اگرچه نسبت به مشکلات اقتصادی مغازه‌داران و کارگران واقف هستیم اما دوره جدید مدیریت شهری نسبت به ایمنی جان ‌کسبه و شهروندان بسیار جدی است و به همین منظور از هیچ اقدامی برای ایمن‌سازی بناها دریغ نمی‌کنیم.» رباطی با بیان اینکه اولویت کاری شهرداری مناطق به‌خاطر تردد و وجود اجناس با دمای اشتعال پایین باید بناهای تجاری باشد، می‌‌گوید: «مناطق بدانند با جلسات مشترکی که گذاشته‌ایم دادستانی در این راه با ما همراه است.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید