• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 17 آذر 1397
کد مطلب : 40027
+
-

لطفا فوتبال را نکشید!

شرایط مسابقه سپاهان و پرسپولیس چندان «عادی» به‌نظر نمی‌رسد و این غیرعادی‌بودن، تنها به‌دلیل حساسیت‌های جدولی بازی شکل نگرفته است. هر دو باشگاه در روزهای گذشته با اظهارنظرهایی کاملا مشابه در مورد داوری، تلاش کرده‌اند تا با «سپر دفاعی» مدنظرشان به استقبال این جدال بروند. برانکو ایوانکوویچ پس از نبرد تیمش در برابر ذوب‌آهن اصفهان، در نمایی عصبانی‌تر از همیشه به‌شدت از داور مسابقه انتقاد کرد و در کنفرانس مطبوعاتی مدعی شد که نیرویی خارج از مستطیل سبز، دست به هر کاری می‌زند تا مانع سومین قهرمانی متوالی سرخپوشان در لیگ برتر شود. سپاهانی‌ها نمی‌توانند از لحن سرمربی کروات شکایت چندانی داشته باشند، چراکه آنها نیز درست با همین ادبیات به اظهارات این مربی پاسخ داده‌اند و ادعاهایی درست شبیه به این را مطرح کرده‌اند. این باشگاه ‌درست قبل از دیدار حساس با استقلال در ورزشگاه آزادی نیز، با صادر کردن یک بیانیه خاص، گروه داوری را تحت‌فشار قرار داد و اتمسفر جنجال‌برانگیزی در اطراف این مسابقه ایجاد کرد. پرسپولیس و سپاهان بیشتر از آنکه «قربانی» باشند، باید در جایگاه «متهم» قرار بگیرند؛ متهم به کشتن روح فوتبال برای خارج‌کردن مسابقه از شرایط عادی و اضافه‌کردن حجمی از دشمنی و نفرت که شاید عملا همه جذابیت‌ها را از این جدال بگیرد.
پرسپولیس و سپاهان در حالی به دستاویزهای «غیرفنی» متوسل شده‌اند که هر 2 تیم، از بهترین‌های فوتبال ایران به شمار می‌روند. تیم اصفهانی بعد از سپری‌کردن یک تابستان شلوغ و موفقیت‌آمیز نقل و انتقالاتی، حالا ترکیب پرستاره‌ای در اختیار دارد و به کمک نمایش‌های دقیق، حساب‌شده و فنی، صدرنشین جدول لیگ برتر محسوب می‌شود. پرسپولیس برانکو نیز به‌تازگی در فینال لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و در جدال‌های اخیر لیگ برتر با وجود کمبود مهره، فراتر از حد انتظار نشان داده است. هر دو تیم در همه هفته‌های فصل بدون شکست بوده‌اند و حتی تجربه نخستین باخت فصل، اوضاع را برای هیچ‌کدام از آنها بغرنج نخواهد کرد. همه‌‌چیز مهیا به‌نظر می‌رسد تا یکی از تماشایی‌ترین دیدارهای لیگ برتر هجدهم در ورزشگاه نقش‌جهان برگزار شود و بدون تردید استقبال فوق‌العاده‌ای از این بازی به عمل خواهد آمد اما سیل مصاحبه‌ها و هجوم اتهام‌ها در مورد داوری، موجب خواهد شد که در جریان بازی نیز مهره‌های 2تیم با هر سوتی که علیه‌شان به صدا درمی‌آید، برافروخته شوند و دست به اعتراض بزنند. البته که برخی از دیدارهای فصل، پرسپولیس و سپاهان از قضاوت‌ها متضرر شده‌اند اما طلایی‌ها نباید فراموش کنند که چطور با یک پنالتی بحث‌برانگیز نساجی را شکست دادند و قرمزها نباید از یاد ببرند که گل احسان حاج‌صفی به این تیم در تهران، در شرایط سالم به ثمر رسید.
جدال فصل گذشته سپاهان و پرسپولیس در نقش جهان، یکی از دیدنی‌ترین دوئل‌های لیگ برتر هفدهم به شمار می‌رفت؛ جایی که تیم کرانچار روبه‌روی تیم برانکو قرار گرفت و در یک بازی جذاب و پرموقعیت، هر تیم توانست 2بار توپ را از روی خط دروازه حریف عبور بدهد. پسران پروفسور و شاگردان کرانچی در آن نبرد، تنها در فکر فوتبال بازی‌کردن بودند و به حواشی این دوئل، توجه خاصی نشان ندادند تا یکی از ناب‌ترین نود دقیقه‌های فصل را رقم بزنند. جدال فردای سپاهان و پرسپولیس اما در هاله‌ای از حساسیت‌های افراط‌آمیز قرار خواهد گرفت. 11سال قبل، تنش‌های رد و بدل شده میان 2باشگاه در نهایت چشم‌های «سرباز احمدی» را گرفت و اگر این 2 تیم همین حالا دست از رفتار حیرت‌آورشان برندارند، بعید نیست که تراژدی دیگری در اصفهان خلق شود. پرسپولیس و سپاهان با هر بیانیه و هر مصاحبه، مسئول امنیت تماشاگرانی هستند که به این موج دشمنی، ملحق می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید