• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 14 آذر 1397
کد مطلب : 39826
+
-

طرح قانونی‌شدن ماینینگ در ایران

قرار است به زودی ارزهای مجازی در هیأت دولت تعیین تکلیف شود که می‌تواند استخراج ارزها را در کشورمتحول کند

طرح قانونی‌شدن ماینینگ در ایران


قانونی‌شدن استخراج پول دیجیتال در کشور به‌زودی در هیأت‌دولت تعیین تکلیف می‌شود. دبیر شورای‌عالی فضای مجازی روز گذشته این خبر را اعلام کرده است. ابوالحسن فیروزآبادی گفته: «از آنجایی که نظارت بر ارزهای رمزنگاری‌شده در داخل کشور ضروری است، این مسئله اول در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح شده و به‌زودی، برای تعیین سیاست‌های نهایی در این‌باره، در سطح هیأت‌دولت مورد بررسی قرار می‌گیرد.» دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تعیین تکلیف مشارکت‌کنندگان در حوزه ارزهای دیجیتال هم خبر داده است. ماینرها و ‌صرافی‌های پول دیجیتال از بازیگران اصلی این حوزه هستند که همین الان نیز در بازار ایران حضور کم‌وبیش فعالی دارند. کارشناسان حوزه ارز دیجیتال به همشهری می‌گویند قانونی‌شدن فعالیت آنها می‌تواند به نفع‌ اقتصاد کشور در شرایط تحریم تمام شود.


پول مجازی روی میز دولت
ابوالحسن فیروزآبادی تأکید کرده: کشور در مرحله انجام سیاست‌های اولیه برای تعیین تکلیف مشارکت‌کنندگان در حوزه ارزهای دیجیتال است و در این زمینه با توجه به پیش‌نویسی که پیش از این مرکز ملی فضای مجازی برای طرح در شورای‌عالی فضای مجازی تهیه کرده بود، با کمیسیون اقتصادی دولت همکاری می‌کند تا در نهایت این سند برای طرح به هیأت دولت برود.» به‌جز او، سعید مهدیون، معاون تنظیم مقررات مرکز ملی فضای مجازی پیش‌تر به رسانه‌ها گفته بود: هیأت دولت در حال کار روی مصوبه‌ای است که فعالیت ماینرهای ارز دیجیتال شکل صنعت و قانونی به‌خود بگیرد و استخراج این نوع ارز در کشور قانونی شود.


سرمایه‌گذاران خارجی منتظر قانون
قیمت پایین برق در کشور باعث شده همین الان نیز ماینینگ یکی از محبوب‌ترین فضاهای فعالیت برای بسیاری از استخراج‌کنندگان پول دیجیتال باشد. قانونی شدن این فرایند می‌تواند شرایط را برای درآمدزایی از همین پلتفرم‌های ایجادشده، فراهم کند؛ ضمن اینکه، فضای امنی برای ورود دیگر بازیگران به این بازار جدید فراهم می‌کند. مهدی عبادی، دبیر انجمن فین‌تک ایران در این‌باره به همشهری می‌گوید: «چند سرمایه‌گذار خارجی همین الان منتظر قانونی شدن این فرایند هستند تا به‌طور بسیار گسترده‌ای وارد شوند. عمده سرمایه‌گذارهای این حوزه در جهان چینی هستند اما از نقاط دیگر جهان نیز برای ورود به این بازار اعلام آمادگی کرده‌اند. این سرمایه‌گذارها قرار است با مدل‌های مختلفی وارد کشور شوند. بخشی تجهیزات هست و بخشی دیگر، احتمالا ماین کردن توسط خودشان خواهد بود.»


راه جدید درآمدزایی برای کشور
فروش برق یکی از راه‌های درآمدزایی از استخراج‌کنندگان پول دیجیتال است اما بیشترین حجم درآمد مربوط به گرفتن مالیات از این گروه‌ها می‌شود. مهدی عبادی دراین‌باره به همشهری می‌گوید: با ثبت تجهیزات ماینینگ به‌صورت قانونی و شناسایی دقیق افرادی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، می‌توان به‌صورت دقیق‌تری برای گرفتن مالیات اقدام کرد. هرچند نمی‌توان منکر شد که برخی در این بازار به‌صورت قاچاق فعالیت خواهند کرد اما قانونی شدن فرایند می‌تواند باعث شود بخش اصلی بازار قابل شناسایی باشد.


مجوز سنتی بی‌فایده است
شناسایی کردن ماینرها و صرافی‌های دیجیتال البته به‌معنای درگیری با ساختار دولتی، اخذ مجوز و... نیست. چون ساختار پول دیجیتال که مبتنی بر سامانه بلاک‌چین است، در اصل برای تمرکززدایی از دولت‌ها ساخته شده و عملا تمایلی به درگیر شدن با این سامانه‌های سنتی ندارد. عبادی در این‌باره می‌گوید: «مجوز‌دادن در این شیوه کارکردی ندارد و به‌نظرم حاکمیت اگر اصرار بر مجوز دادن داشته باشد، صرفا هزینه اضافه‌ای متحمل شده و نتیجه نمی‌گیرد. ضمن اینکه در این روش، تراکنش‌ها مثل حوزه بانکی توسط دولت قابل شناسایی و بررسی نیست و روش‌های دیگری برای اخذ مالیات از چنین شرکت‌هایی وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری کارشناسان ازجمله من باور داریم، کنترل از جنس دولتی و مبتنی بر مجوز برای این بخش جواب نمی‌دهد.»


مکث

پول دیجیتال و ماینینگ به زبان ساده
 بیت‌کوین یا پول‌های دیجیتال دیگر می‌توانند از طریق روشی به نام ماین‌کردن (Mining)‌ به‌دست بیایند. ماین کردن معمولا به استخراج ارز مجازی یا دیجیتال ترجمه می‌شود. برای به‌دست آوردن هر واحد ارز دیجیتال، هر کاربر باید در حل یک معادله پیچیده ریاضی کمک کند که انجام این کار با کمک گرفتن پردازنده‌های قدرتمند ممکن می‌شود و در مقابل، هزینه آن را به‌صورت پول دیجیتال دریافت می‌کند. این به‌معنای مصرف بالای برق در زمان استخراج پول دیجیتال است اما در مقابل می‌تواند فروش آن باعث ارزآوری برای کشور شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید