• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 12 آذر 1397
کد مطلب : 39545
+
-

کدام شادی، کدام گل؟

کدام شادی، کدام گل؟

شادی بعد از گل مورینیو به‌خاطر گل ثانیه‌های پایانی فلاینی به یانگ‌بویز انتقاداتی را متوجه سرمربی منچستر کرد. این اولین باری نبود که او به‌خاطر خوشحالی کردن مورد انتقاد قرار می‌گرفت. وقتی با اینتر در نوکمپ بارسلونا را حذف کرد انگشتش را به آسمان گرفت و در حالی که مامور آبیاری ورزشگاه آب‌پاش‌ها را بلافاصله روشن کرده بود، ویکتور والدس به سمت او رفت و با عصبانیت سعی می‌کرد دست مورینیو را به پایین بکشد. کمی‌ پیش‌تر زمانی که با پورتو در اولدترافورد موفق به حذف منچستریونایتد الکس فرگوسن شده بود شادی‌اش عجیب و کمی توهین‌آمیز بود. خودش 2 سال قبل وقتی با 4گل به چلسی باخت آخر بازی که کونته با شور خاصی مشت‌هایش را به سمت هواداران تیمش در استمفورد بریج گره کرده بود و تند تند تکان می‌داد مورینیو در گوش سرمربی ایتالیایی تیم حریف چیزی گفت که بعدا معلوم شد گلایه از نوع خوشحالی کونته بوده. او به کونته گفته بود: «وقتی باید این‌طوری خوشحالی کنی که در اواخر بازی توانسته‌ای بازی باخته را ببری و الان که برد 4گله را به این شکل جشن می‌گیری این توهین به تیم حریف است.» مربیان گاهی جشن بعد از گل‌شان در یادها می‌ماند؛ مثل فصل قبل که زیدان در واکنش به گل قیچی‌برگردان رونالدو به یوونتوس می‌خندید و تند تند کف دستش را روی سر تراشیده‌ای حرکت می‌داد. یا لوییس فان‌خال زمانی که سرمربی آژاکس بود و این تیم هلندی را قهرمان اروپا کرد مثل جکی چان روی هوا پرید و همه را متحیر کرد. بعضی‌ها هم مثل دل‌بوسکه یا برادر برانکو برای‌شان فرقی ندارد تیم‌شان گل زده، گل خورده، بازیکن تیم اخراج شده، یک نفر کشته شده یا هر اتفاق دیگری که بیفتد به‌آرامی می‌ایستند تا دوربین از چهره پوکر فیس آنها تصویر بگیرد.
برخی بازیکنان هم جشن گل‌هایی دارند که به برند آنها تبدیل می‌شود؛ مثل کریستیانو رونالدو که به هوا می‌پرد و با جفت پا عقبی روی زمین فرود می‌آید در حالی که صدای گوزن نر وحشی از خودش در می‌آورد. اریک کانتونا بعد از گل با قیافه‌ای کاملا جدی و متعجب با آن یقه‌های بالا داده شده ناگهان می‌ایستاد و به این سمت و آن سمت نگاه می‌کرد. بعضی‌ها گریه می‌کنند مثل مارکو تاردلی زننده گل سوم ایتالیا در فینال جام جهانی1982 به آلمان، انگار او تنها گل بازی را زده. خیلی‌ها بعد از گل‌های مهمی که می‌زنند پیراهن خود را در می‌آورند و داور طبق قانون به این دلیل به آنها کارت می‌دهد چون بازیکن با در آوردن پیراهن داور را گیج و شماره پیراهنش که هویت او از نظر داور است را پنهان می‌کند. بازیکنانی که همسرشان باردار است و آنها منتظر به دنیا آمدن فرزند هستند بعد از گل توپ را زیر پیراهن می‌برند به نشانه بارداری همسران‌شان که برخلاف تصور هواداران تراکتورسازی این اصلا توهین به تیم حریف نیست. گلزنانی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند بعد از گل انگشت شست‌شان را به دهان می‌برند به حالت شیر مکیدن نوزادان. به‌به‌تو هم در جام‌جهانی1994 پانتومیم خواباندن بچه روی دستانش را اجرا کرد که این حرکت هنوز هم رواج داردبعضی‌ها بیشتر از گلزنی، تمرین شادی گل می‌کنند و سعی دارند در هر بازی شادی گل جدیدی رو کنند. گاهی این خوشحالی‌ها به حال‌گیری تبدیل می‌شود مثل شادی‌های گل تیری آنری یا زلاتان که بعد از آن همه مراسم جشن گل، داور گل را آفساید اعلام و جشن را به ماتم تبدیل کرد. بعضی‌ها سلام نظامی می‌دهند؛ عده کمی سلام نازی مثل پائولو دی‌کانیو که به همین دلیل با 10هزار پوند جریمه و محرومیت هم روبه‌رو شد. رابی فاولر هم در لیورپول بعد از گل ادای اسنیف کوکایین را درآورد و به همین دلیل محروم و 60هزار پوند جریمه شد. نشان دادن نوشته زیر پیراهن تا جایی که سیاسی و مذهبی نباشد هم رایج است. سر خوردن، پشتک زدن، بوس فرستادن، بوسیدن حلقه (رائول) و... هم از تنوع‌هایی است که در این‌گونه موارد وجود دارد. 
گاهی وقت‌ها بازیکنان بعد از گل دچار مصدومیت می‌شوند که در برخی موارد این مصدومیت‌ها از سوی بازیکنان هم تیمی برای آنها پیش می‌آید و گاهی هم خود بازیکنان به‌خاطر پشتک‌وارو و شیرین‌کاری خودشان را مصدوم می‌کنند. یک‌بار پائولو دیوگو، هافبک سوییسی تیم سروت که از والدینی پرتغالی متولد شده است بعد از گل به سمت هواداران رفت و فنس‌ها را به‌تندی تکان داد که انگشت چهارم دست چپش در فنس گیر کرد و قطع شد. جالب این‌که او اصلا گلزن مسابقه نبود و درواقع شادی بعد از پاس‌گل کرده بود! مارتین پالرمو، گلزن آرژانتینی ویارئال در کوپادل‌ری بعد از گلزنی به لوانته به سمت تماشاگران رفت و در همین لحظه یک تکه سیمان روی پایش افتاد و استخوان نازک‌نی و درشت‌نی پای او دچار شکستگی شد. پالرمو 6ماه مصدوم بود و جام‌جهانی2002 را از دست داد. لوالوا بعد از زدن گل پورتسموث به آرسنال با این‌که به هری ردنپ قول داده بود تا پیش از قطعی شدن عدم‌سقوط تیمش به دسته پایین‌تر پشتک نزند قولش را زیر پا گذاشت و پشتک سوم او را از قوزک پا مصدوم کرد. بابایارو، بازیکن نیجریه‌ای چلسی که یکی از بهترین پشتک‌زن‌ها در فوتبال بود یک‌بار در بازی تدارکاتی پیش‌فصل گل زد و پشتک زد و زد پای خودش را شکست. 
در سال2014 یک بازیکن فوتبال هندی به نام پیتر بیاکسانگزوالا بعد از گل چند تا بالانس زد و به دلیل بد فرود آمدن دچار شکستگی ستون فقرات شد و جان باخت که فیلم آن در یوتیوب موجود است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید