• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 11 آذر 1397
کد مطلب : 39452
+
-

تراموای رشت 10سال دیگر می‌رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان: شهرداری منابع سرمایه‌ای خود را برای اجرای تراموا اعلام کند

حمل و نقل
تراموای رشت 10سال دیگر می‌رسد

مهسا طالبی |  رشت -خبرنگار: 

سوژه مورد نظر این روزهای مسئولان شهری رشت «تراموا» است؛ یکی از پروژه‌های مطالعاتی شهری که در سال‌های اخیر، مسئولان شهری و استانی گیلان تلاش کرده‌اند تا آن را در رشت اجرا کنند. 

در رشت به عنوان پرجمعیت‌ترین شهر شمال کشور روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تردد دارند و بیش از ۷۰۰ هزار نفر هم ساکن هستند. به همین دلیل ترافیک یکی از معضلات اصلی و جدی رشت است. در این شهر شبکه حمل‌ونقل عمومی بسیار معیوب است و تنها وسیله حمل‌و‌نقل در دسترس و همگانی تاکسی است، به همین دلیل تلاش می‌شود تا از تراموا به عنوان یک زیرساخت مناسب در حمل‌و‌نقل شهری استفاده شود. کریدور تراموای رشت بر اساس نقشه‌های اولیه، از مسکن مهر آغاز خواهد شد، به سمت میدان گیل و میدان مصلای شهرداری ادامه می‌یابد و در نهایت به فرودگاه رشت می‌رسد. طول آن ۱۴ کیلومتر است و گفته شده دارای ۲۰ ایستگاه خواهد بود.

در حال حاضر متولیان تلاش می‌کنند تا پروژه را در کمتر از ۴ سال به اتمام برسانند. این در حالی است که مرکز استان در اجرای پروژه‌های ملی بدسابقه است و تاکنون پروژه‌های راه و راه‌آهن و سد که ملی بوده‌اند، عمر تکمیل‌شدن یا نیمه‌تمام ماندنشان به 2 دهه می‌رسد. گفت‌وگو با کارشناسان نشان می‌دهد برآورد اولیه بودجه پیش‌بینی شده برای این پروژه ۲۱۰ میلیون یورو است که در سال اول ۱۳درصد، در سال دوم و سوم ۳۱درصد و سال چهارم ۲۱درصد بودجه هزینه خواهد شد.


تلاش برای بهره‌برداری از تراموا تا پایان دولت فعلی

 مدیر پروژه تراموای شهرداری رشت با تاکید بر عزم شهرداری در دوره سه‌ساله برای اتمام پروژه تراموا گفت: در حال حاضر زمین‌های اجرای طرح مشخص شده که با کمک استانداری مشکل تملک آنها نیز برطرف خواهد شد.
«محمد محبتی» با اشاره بر ضرورت همراهی و همکاری تمامی سازمان‌های مرتبط استان در اجرای پروژه تراموا بیان کرد: رشت در کشور به عنوان شهر پایلوت اجرای پروژه تراموا معرفی شده است، بنابراین با کمک استانداری و پیگیری‌ها و تلاش‌های شبانه‌روزی شهرداری رشت این پروژه تا پایان دولت فعلی به بهره‌برداری خواهد رسید.


کمک‌های دولتی 

سرپرست شهرداری رشت هم گفت: مسیر تراموا از زمین‌هایی می‌گذرد که متعلق به دولت است و این موضوع در استانداری مطرح شد. می‌توان با تعامل، برخی از این زمین‌ها را به شهرداری واگذار کرد.
«علی بهارمست» بیان کرد: با توجه به مشکلات مالی شهرداری امید است بتوانیم از کمک‌های دولتی برای سازه‌های پروژه قطار شهری بهره‌‌مند شویم. رشت اولین شهری است که تراموا به صورت پایلوت در آن اجرا خواهد شد.


واقعیت‌هایی درباره پروژه

در این میان یکی از متولیان پروژه در رشت خواهان نگاهی واقع‌بینانه به موانع و اعتبارات اجرایی است.  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان گفت: با توجه به فاصله زمانی در اجرا صلاح نیست تا هزینه اوراق مشارکت پروژه تراموای شهری بر اساس یورو فعلی محاسبه شود. علی اوسط اکبری مقدم» زمان واقعی اتمام این پروژه را ۱۰ سال آینده دانست و افزود: زمان‌بندی اجرای این پروژه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود.

مطالعات نشان می‌دهد زمان واقعی اتمام این پروژه فاصله زمان‌بندی 10ساله خواهد بود که برای شهروندان دلسرد‌کننده است.وی گفت: شهرداری مصمم به اتمام پروژه طی 3 سال آینده است، اما طبیعی است که ابتدا باید شهرداری منابع سرمایه‌ای خود را مشخص و با مشخص شدن اهداف و برنامه، این زمان را اعلام کند.وی با اشاره به این‌که تاکنون مطالعات زیاد اما بی‌نتیجه‌ای در رشت انجام شده است، ادامه داد: نباید قول‌های بی‌اساس به شهروندان داد چراکه بعدها به دلیل تحقق‌نیافتن این وعده‌ها از ما دلسرد خواهند شد.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار با تاکید بر ضرورت تجمیع منابع فعلی شهرداری رشت یادآور شد: اگر مشاور بتواند زمین‌های منابع طبیعی را تعرفه کند ما نیز گمانه‌زنی و مشورت‌ با این سازمان را آغاز خواهیم کرد.


پروژه‌های مهم در اولویت کاری

عضو شورای اسلامی شهر رشت گفت: امیدواریم بتوانیم در شورای پنجم قطار شهری را برای شهروندان به بهره‌برداری برسانیم.
«احمد رمضانپور نرگسی» با اشاره به ضرورت تولید ثروت و افزایش منابع شهرداری بیان کرد: شهرداری رشت با کمبود املاک مواجه است ولی امیدواریم سرمایه و املاک شهرداری افزایش یابد. اگر زمین‌های مسیر تراموا توسط منابع اداره کل منابع طبیعی به شهرداری واگذار شود، این مهم محقق شده و به املاک شهرداری افزوده می‌شود.

وی با اشاره به این‌که شورای پنجم چندین پروژه مهم را در اولویت کاری خود قرار داده است، اظهار کرد: یکی از این پروژه‌های مهم، ترامواست. 
رمضانپور نرگسی ادامه داد: رشت همواره به شهر اولین‌ها معروف بوده است و امیدوارم با اجرای پروژه قطار شهری اولین‌های دیگری به رشت اضافه شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید