• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 21 دی 1396
کد مطلب : 3909
+
-

بازگشت آمریکا به سیاست‌های هسته‌ای دوران جنگ سرد

جهان نما
بازگشت آمریکا به سیاست‌های هسته‌ای دوران جنگ سرد

روزنامه گاردین در گزارشی اختصاصی از سهل‌گیری در قوانین مربوط به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در آمریکا و ساخت یک کلاهک هسته‌ای جدید برای شلیک از زیردریایی‌ها در این کشور خبر داده است. این روزنامه انگلیسی به نقل از جان ولفستال، دستیار باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در امور کنترل تسلیحات و عدم‌گسترش سلاح‌های هسته‌ای نوشته که وزارت دفاع آمریکا برنامه‌ای برای توسعه موشک‌های تریدنت دی‌5 دارد که هدف آن، بازدارندگی روسیه از استفاده از موشک‌های تاکتیکی در شرق اروپاست.

سیاست جدید هسته‌ای آمریکا، نسبت به قوانینی که در دولت باراک اوباما وجود داشت و براساس آن سلاح‌های هسته‌ای ماهیتی دفاعی داشتند، بسیار جنگ‌طلبانه‌تر است. هواداران برنامه‌های کنترل تسلیحات معتقدند که برنامه جدید آمریکا برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای کوچک‌تری که راحت‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌تواند شروع یک جنگ هسته‌ای را در دسترس‌تر و آسان‌تر کند.

آمریکا همچنین به‌دنبال این است که حالات مختلف استفاده از تسلیحات هسته‌ای را گسترش دهد. بر این اساس، درصورتی که آمریکا مورد حمله غیرهسته‌ای با تلفات بسیار بالا قرار گیرد یا زیرساخت‌ها و پست‌های فرماندهی هسته‌ای‌اش مورد هجوم قرار گیرد، می‌تواند از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

دریل کیمبال، رئیس انجمن کنترل تسلیحاتی گفته است که توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید در زرادخانه آمریکا، «خطرناک» و «حاصل تفکر دوران جنگ سرد» است. او درباره سیاست‌های جدید آمریکا گفته است: «آمریکا همین حالا طیف متنوعی از قابلیت‌های هسته‌ای دارد و مدارکی در دست نیست که سلاح‌های کاربردی‌تر جدید قدرت بازدارندگی آمریکا را بیشتر می‌کنند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید