• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3864
+
-

پیچ پر دست‌انداز افزایش تعرفه‌های درمان

کارشناسان درگفت‌وگو با همشهری بررسی کردند

تعرفه
پیچ پر دست‌انداز افزایش تعرفه‌های درمان

زهرا رفیعی/ خبرنگار:

 

تعرفه‌های پزشکی پس از چند سال و با اجرایی شدن طرح تحول، به سمت واقعی شدن قدم گذاشت ولی افزایش آن به‌معنای پرداخت آن نبود.

مشکلات طرح تحول پس از چند سال خود را نشان داد؛ از یک سو بیماران از دستمزد‌هایی که باید پرداخت کنند ناراضی هستند و از سوی دیگر پزشکان از تعرفه‌هایی که دولت، خود افزایش داده و حالا توان پرداخت آن را ندارد و درصدد تعدیل آن است ناراضی‌اند.

روز گذشته ایرج حریرچی درباره تعرفه‌های پزشکی سال۹۷ گفت: طبق قانون، تعرفه‌های پزشکی باید قبل از تقدیم لایحه بودجه سال آینده به مجلس، مشخص و درصورت نیاز، تغییرات در آن اعمال شود. کارشناسی‌های لازم از تابستان برای تعرفه‌ها انجام شده و آبان‌ماه پیشنهاد شورای‌عالی بیمه به سازمان برنامه و بودجه ارائه شده است.

در این لایحه پیش‌بینی لازم برای تعرفه‌ها صورت نگرفته است؛ به همین دلیل نگران هستیم که بعد از بسته شدن سقف بودجه، سازمان‌های بیمه‌گر با مشکل روبه‌رو شوند. درخواست ما این است که قبل از تصویب نهایی بودجه، تغییرات لازم در تعرفه‌ها انجام و تعیین‌تکلیف شوند.

دکتر محمد رازی، جراح و رئیس انجمن جراحان ارتوپدی ایران در گفت‌وگو با همشهری، گفت: واقعیت این است که دولت بودجه ندارد و بیش از ۴سال است که شرکت‌های تأمین‌کننده لوازم جراحی، تجهیزات داده‌اند اما پول نگرفته‌اند. 2سال است که با همین تعرفه نامناسب، کارانه پزشکان را که 30درصد از پول دریافتی بیمارستان‌هاست، پرداخت نکرده‌اند.

وزارت بهداشت در این شرایط برای اینکه کار بیمارستان‌ها نخوابد، تعداد پزشکان را زیاد می‌کند. در واقع به جای اینکه در نظام سلامت از نیروی مفید حمایت شود، افرادی را وارد این حوزه می‌کند که کارآمدی لازم را برای بیماران ندارند. وی با تأکید بر اینکه تعرفه در نظام سلامت کنونی بسامان نیست، گفت: تعرفه‌ها باید اصلاح شود. منظورم اصلا کم یا زیاد کردن آن نیست. براساس قانون حق پزشک و بیمار افزایش تعرفه‌ها حداقل به اندازه تورم سالانه است.

ولی مهم‌تر از اصلاح تعرفه‌ها، احترام به جامعه پزشکی است. نظام سلامت می‌توانست با حفظ کرامت پزشکان، از آنها بخواهد که به مانند زمان جنگ همراهی کنند. نمی‌شود تعرفه‌ها را اصلاح کرد، کار را با طرح تحول چندین برابر کرد و بعد دستمزد‌ها را برای مدت طولانی پرداخت نکرد. به شما اطمینان می‌دهم که جامعه پزشکی کشور حاضر بود به مانند زمان جنگ همراه ملت باشد. به هر حال پزشکان سرمایه‌گذاران خارجی مانند شرکت‌های نفتی نیستند که مردم را درک نکنند.

دکتر محمد رازی با اشاره به اینکه دولت روحانی نخستین دولتی بود که یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب یعنی درمان رایگان را که حق مردم است، پیگیری کرد، گفت: بودجه زیادی هم برای آن درنظر گرفت اما متأسفانه با اجرای نامناسب طرح تحول این برنامه نتوانست موفق باشد. این طرح باید به‌صورت طبقه‌بندی شده و به‌تدریج در استانی مثل استان فارس که پزشک خانواده در آن اجرایی شده است، آزمایش می‌شد.

در همه جای دنیا طرح‌های اینچنینی نسخه پایلوت دارند. از سوی دیگر در انگلستان که ایران تلاش می‌کند خدمات سلامت را به مانند آنجا ارائه کند، به هرکس نسبت به سهم پرداخت بیمه، خدمات ارائه می‌شود. مردم در نوبت دریافت پروتز می‌مانند؛ ضمن اینکه آنها به بیمه افراد مراجعه می‌کنند و براساس آن خدمات ارائه می‌دهند. بودجه طرح تحول صرف اقداماتی شد که فعلا لزومی نداشت.

 

 

امسال را باختیم

جلال جلال‌شکوهی، رئیس انجمن رادیولوژی ایران در گفت‌وگو با همشهری گفت: دستکاری تعرفه‌ها در سال‌جاری باعث کاهش 25 تا 45درصدی تعرفه‌های رادیولوژی به‌خصوص سونوگرافی شد؛ بنابراین امسال تعرفه‌ای متناسب با تورم اضافه نشد و همان هم که بود را به این میزان کاهش دادند.

امسال را که ما باخته‌ایم ولی برای سال بعد وزارت بهداشت به ما قول داده است که کتاب CPT یا ارزشگذاری نسبی را با کمک نظام پزشکی ترجمه کند و می‌دانیم که این کار در حال انجام است و تا قبل از پایان سال در اختیار دولت قرار می‌گیرد؛ بنابراین تغییر تعرفه‌ها شامل سال آینده خواهد شد و معلوم نیست که نمایندگان مجلس بر افزایش بودجه حوزه درمان توافق کنند یا خیر.

اگر بدهی‌‌های حوزه درمان همچنان باقی بماند و چیزی به بودجه اضافه نشود (که بعید است اضافه شود) به‌نظرم تعرفه‌ها با ترجمه کتاب CPT واقعی خواهد شد. البته باید دید که به بهانه بومی‌سازی چقدر می‌خواهند آن را دستکاری کنند. امیدواریم که تعرفه‌های رشته‌هایی که راه‌اندازی آن نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد مانند سیتی‌اسکن و MRI احیا شود و بقیه نیز به حالت قبل بازگردد.

وی با اشاره به بدهی‌های وزارت بهداشت گفت: درصدی که دولت از GDP برای حوزه بهداشت قرار می‌داد بی‌سابقه بوده و نسبت به برخی کشور‌ها در منطقه بسیار مطلوب است ولی با وجود این وزارت بهداشت اعلام کرده است که مقدار مشخصی از پول برای ارائه این همه خدمات داریم و نمی‌توانیم همه تعرفه‌ها را اضافه کنیم و فقط در محدوده دارایی‌های موجود تغییرات اعمال می‌شود.

این در حالی است که با تورم سالانه و گرانی تجهیزات نمی‌توان همه خدمات را ارائه کرد. شرکت‌ها دیگر حاضر نیستند که تجهیزات و مواداولیه را نسیه بدهند؛ در نتیجه ما نیز قادر نیستیم سرمایه‌گذاری جدید یا به روزرسانی در تجهیزات انجام دهیم.

حسن کتاب CPT این است که ارزش نسبی خدمات پزشکی را نسبت به هم نشان می‌دهد؛ یعنی مشخص می‌کند که یک سیتی‌اسکن از ریه چند درصد از یک عمل جراحی ساده آپاندیس است.

ارزشیابی‌ها باید در اختیار انجمن‌ها قرار بگیرد و آنها در مورد آن نظر تخصصی دهند، ولی تا‌کنون وزارت بهداشت خود بریده و دوخته و نظر انجمن‌ها را نخواسته است.

وی تأکید کرد: هیچ انجمنی موافق تحمیل فشار اقتصادی به مردم نیست. انتظار می‌رود که با تقویت بیمه‌ها و پرداخت بدهی‌های این بخش مشکلات حوزه سلامت برطرف شود.

 

 

 

ارائه خدمات بهتر به مردم، هدف طرح تحول سلامت

 

دکتر علیرضا اولیایی‌منش، دبیر شورای‌عالی بیمه سلامت کشور گفت: سازمان بیمه سلامت در مکاتبه‌ای با دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت کشور پیشنهاد داده بود که اصلاحاتی در آیین‌نامه پرداخت K2 (ضریب محاسبه تعرفه)به پزشکان متخصص شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی کشور ایجاد شود که پرداخت‌های تمام‌وقتی، مشمول تمام پزشکان و برخی از گروه‌های تخصصی نشود که با این پیشنهاد مخالفت شد.

ایجاد دسترسی بیشتر به خدمات باکیفیت برای مردم، یکی از اصول مهم طرح تحول سلامت است و کلیه شواهد علمی نیز نشان می‌دهد که افزایش نیروهای تمام‌وقت، باعث ارتقای کیفیت درمان و افزایش دسترسی به خدمات می‌شود؛ بنابراین با پیشنهاد سازمان بیمه سلامت مخالفت شد.

دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت تأکید دارد که براساس مصوبه هیأت وزیران درخصوص کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات و برنامه‌های پنجم و ششم توسعه، پرداخت K2 به تمام پزشکان متخصص طرحی و غیرطرحی در همه رشته‌ها باید با قوت ادامه پیدا کند.

(وب‌دا)

این خبر را به اشتراک بگذارید