• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 1 آذر 1397
کد مطلب : 38460
+
-

جزئیات برنامه بانک مرکزی برای تأسیس بورس ارز

دوشنبه‌شب عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی در صفحه اینستاگرام خود از ایجاد بازار معاملات آزاد نقدی و حواله ارزی مبتنی بر سازوکار حراج خبر داد. 

بسیاری از کارشناسان، این خبر را به‌عنوان نشانه تشکیل قریب‌الوقوع بورس ارز قلمداد کردند. پیش‌ازاین شاپور محمدی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌وگو با همشهری از تعامل با بانک مرکزی درباره بورس ارز خبر داده و گفته بود: شرط تاسیس بازار آتی ارز این است که بازار نقدی ارز به ثبات برسد و نرخ مشخصی از آن استخراج شود تا مبنای بازار آتی قرار بگیرد و پس‌ازآن اگر نیازی احساس شد با استفاده از ظرفیت‌های موجود در بازار سرمایه، بازار آتی ارز هم ایجاد شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی که تاسیس بازار متشکل ارز برای معامله آزاد اعم از نقد و حواله اسعار بین‌المللی را یکی از دغدغه‌های بانک مرکزی برشمرده بود، دیروز در حاشیه جلسه هیأت دولت جزئیاتی از بازار متشکل ارزی ارائه کرد. همتی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه این بازار نتیجه بحث‌های انجام‌شده با کارشناسان ارزی و بازار سرمایه است، گفت: در شرایط فعلی، بازار اسکناس ارز، بازاری غیرمتشکل است و نرخ‌ها در خیابان و کوچه‌پس‌کوچه‌ها شکل می‌گیرد درحالی‌که ما به بازار متشکل نیاز داریم که به‌تدریج فاصله بین نرخ‌های مختلف را نیز کم کنیم. او با بیان اینکه این ایده برای عملیاتی‌شدن در حال بررسی است، افزود: ایجاد این بازار، فرصتی است برای کسانی که می‌خواهند ارز خود را به شکل اسکناس از طریق صرافی‌ها بفروشند و بعدازآن حتی می‌توان حواله ارزی را نیز در این بازار مشارکت داد. به گفته همتی، این کار به پلتفرمی تبدیل می‌شود که بعدها سامانه نیما از آن استفاده کند و هدف این است که بازار ارز متشکل شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با فروش نفت به این شکل، می‌توان بخشی از کالاهای موردنیاز را از همین کشورها تأمین کرد که البته اکنون نیز از همین روش استفاده می‌کنیم ضمن اینکه راه‌هایی نیز برای تبدیل این ارزهای محلی وجود دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید