• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
چهار شنبه 20 دی 1396
کد مطلب : 3799
+
-

توافق 2کره درباره المپیک

کره‌شمالی موافقت کرده است تا «هیأتی عالی‌رتبه» را به المپیک زمستانی پیونگ‌چانگ در کره‌جنوبی بفرستد

کره شمالی
توافق 2کره درباره المپیک

ماه‌ها تلاش کره‌جنوبی برای کشاندن همسایه شمالی به المپیک زمستانی دیروز نتیجه داد و پیونگ‌یانگ سرانجام موافقت کرد هیأتی را به المپیک پیونگ‌چانگ بفرستد. این توافق، دیروز بعد از مذاکره هیأت‌های عالی‌رتبه دو‌طرف در منطقه مرزی به‌دست آمد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در مذاکرات 2کره در دهکده پونمونجون یا «دهکده آتش‌بس» که در منطقه حائل نظامی قرار دارد، طرف شمالی موافقت کرد که «هیأتی عالی‌رتبه» متشکل از ورزشکاران، یک رهبر گروه تشویق‌‌کننده ورزشی، یک گروه نمایشی، یک گروه تماشاگر، یک تیم نمایشی تکواندو و یک گروه روزنامه‌نگار را به کره‌جنوبی بفرستد.

چون هائه سونگ، معاون وزیر اتحاد کره‌جنوبی همچنین اعلام کرد که دوطرف توافق کرده‌اند تا خط داغ نظامی را در غرب شبه‌جزیره دوباره راه‌اندازی کنند. مذاکرات سه‌شنبه که نخستین مذاکره مستقیم 2کره در بیش از 2سال گذشته به شمار می‌رود، شروعی عجیب و غیرمعمولی داشت و دوطرف، پیش از این مذاکرات جدی و مهم، درباره وضع هوا صحبت کردند. به گفته خبرنگاران، ری سون گون، رئیس هیأت کره‌شمالی، در شروع مذاکره گفت: «همه رودخانه‌ها و کوه‌ها یخ زده‌اند. اغراق نخواهد بود اگر بگوییم، در مقایسه با طبیعت، روابط 2کره حتی از این هم یخ‌زده‌تر است.»

هیأت 5نفره کره‌شمالی، ساعت 9:30با کاروان ویژه به وقت سئول به مرز رسید و بعد پای پیاده از مرز گذشت و وارد بخش جنوبی دهکده شد. در آن سوی مرز، چو میونگ گیون، وزیر اتحاد 2کره، از همتای شمالی خود استقبال کرد.

هرچند موضوع اصلی این مذاکرات که برگزاری آن با استقبال کشورهای منطقه ازجمله چین، ژاپن و روسیه همراه بوده، مسئله حضور کره‌شمالی در المپیک بود، اما جنوبی‌ها درخواست‌های دیگری را هم در جریان آن مطرح کردند.

چو میونگ گیون درباره موضوعات مطرح شده در این مذاکرات گفت: «ما بر ضرورت از سرگیری بی‌درنگ مذاکرات صلح، ازجمله غیرهسته‌ای کردن منطقه، همکاری‌های دو‌جانبه براساس احترام متقابل و همینطور توقف فعالیت‌هایی که تنش‌ها را در شبه‌جزیره کره تشدید می‌کنند تأکید کردیم.»

هیأت کره‌جنوبی همچنین پیشنهاد کرد خانواده‌هایی که به‌خاطر جنگ کره در ابتدای دهه 50میلادی از هم جدا افتاده‌اند و در دو سوی مرز زندگی می‌کنند، یک‌بار دیگر فرصت پیدا کنند تا با هم ملاقات کنند.

این مذاکرات به‌صورت مستقیم از طریق دوربین‌های مداربسته برای رهبران 2کره قابل مشاهده بود و هر 2رهبر خط ویژه مستقیمی به محل مذاکره داشتند تا درصورت نیاز با هیأت‌های خود تماس بگیرند.

این نخستین بار نیست که بازی‌های المپیک، 2کره را این چنین به هم نزدیک می‌کند؛ پیش‌تر هیأت‌های 2کشور در المپیک‌های سیدنی، 200و آتن 2004و همینطور المپیک زمستانی تورین 2006در کنار هم در افتتاحیه و اختتامیه رقابت‌ها شرکت کرده بودند.

مذاکرات دیروز، ثمره ماه‌ها صحبت رئیس‌جمهور کره‌جنوبی درباره حضور کره‌شمالی در المپیک زمستانی است که قرار است ابتدای فوریه در پیونگ‌چانگ برگزار شود. استقبال غیرمنتظره کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی از حضور هیأتی از کشورش در این رقابت‌ها در نطق تلویزیونی سال نو، یکباره افزایش تحرکات دوطرف را تشدید کرد و در نهایت مذاکرات مهم دوطرف در این‌باره به نتیجه رسید.

وزیر اتحاد کره‌جنوبی دیروز گفت که امیدوار است این مذاکرات، شروع راه بلندی در شبه‌جزیره کره باشد؛ «ما تلاشمان را می‌کنیم تا المپیک پیونگ‌چانگ یک «جشنواره صلح» باشد و تلاش می‌کنیم تا نخستین گام در راه بهبود روابط 2 کره باشد.»

در همین حال سایت خبری ان‌پی‌آر در آمریکا خبر داده‌است، ارتش این کشور در حال تمرین دادن هزاران نیرو برای شرکت در جنگ‌ در تونل‌هاست تا گزینه‌های جنگی درباره کره‌شمالی را در اختیار ترامپ قرار دهد.

این خبر را به اشتراک بگذارید