• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آبان 1397
کد مطلب : 36535
+
-

پاسخ تند عراق به دخالت آمریکا در روابط تهران- بغداد

خاورمیانه
پاسخ تند عراق به دخالت آمریکا در روابط تهران- بغداد


بار دیگر عراق و آمریکا بر سر ایران دچار اختلاف شدند؛ این بار مسئله به توییت سفارت آمریکا در بغداد بازمی‌گردد. این حساب کاربری روز شنبه با انتشار تصویری از نزدیک‌شدن موعد اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، نوشت: تنها 6روز به زمان تحریم‌ها باقی مانده و این ششمین درخواست از ایران است که همچون یک کشور عادی در جامعه جهانی رفتار کند: نظام ایران باید به حاکمیت ملی عراق احترام گذاشته و زمینه را برای خلع سلاح شبه‌نظامیان مذهبی و بازگشت آنها به سازمان‌های زیرنظر دولت فراهم کند.

اما این توییت، ساعاتی بعد با پاسخ تند وزارت خارجه عراق روبه‌رو شد: ما بیانیه سفارت آمریکا در بغداد درباره اعمال تحریم‌های یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران را دنبال کردیم، بر این اساس تمایل داریم که اعلام کنیم بخش دوم این بیانیه، عرف دیپلماتیک و احترام متبادل به حاکمیت ملی کشورها به‌عنوان بنیان مستحکم قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته است. عراق به هیچ عنوان دخالت در امور داخلی خود، به‌ویژه مسائل امنیتی و وضعیت نیروهای نظامی این کشور را که زیرنظر نخست‌وزیر، به‌عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح است نمی‌پذیرد. اما مهم‌ترین بخش از بیانیه تند وزارت خارجه عراق که تا حد زیادی مورد‌توجه رسانه‌ها قرار گرفته، پایان این بیانیه است که صراحتا از آمریکا می‌خواهد بیانیه مورد نظر را به‌طور کلی از سایت وزارت خارجه و صفحه توییتر سفارت این کشور در بغداد حذف کند. لقاء المکی، تحلیلگر عراقی در این زمینه به شبکه الجزیره گفت: این رفتارها که موارد مشابه آن نیز به وفور دیده شده، نشانه‌هایی از عمق نفوذ ایران در سازمان‌ها و نهادهای حکومتی عراق، فارغ از نتایج هر انتخابات یا هرگونه ترکیب‌بندی پارلمان و کابینه است.

از سوی دیگر، براساس گزارش‌های اولیه، عراق یکی از 8کشوری به شمار می‌رود که قرار است از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران مستثنی شوند. این در حالی است که حیدر عبادی، نخست‌وزیر سابق عراق 3‌ماه قبل در اظهارنظری عجیب اعلام کرده بود عراق به اجرای تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران پایبند خواهد بود؛ اظهارنظری که موج گسترده‌ای از انتقادات داخلی و خارجی را علیه او به‌دنبال داشت. عبدالباری عطوان، تحلیلگر مشهور عرب در آن زمان با انتشار مقاله‌‎ای جنجالی در رأی‌الیوم مدعی شد حیدر عبادی، نخستین قربانی تحریم‌های آمریکا علیه ایران خواهد بود.

دولت جدید عراق به ریاست عادل عبدالمهدی در حالی آغاز به‌کار کرده که هنوز تکلیف 8وزارتخانه آن، ازجمله وزارتخانه‌های کشور و دفاع نامشخص است. پیش از این قرار بود فالح الفیاض، گزینه پیشین نخست‌وزیری و نزدیک به حشد شعبی به‌عنوان وزیر کشور جدید عراق مشغول به‌کار شود اما با مخالفت نمایندگان نزدیک به مقتدی صدر، او از ورود به کابینه باز ماند. این در حالی است که روز گذشته شبکه المیادین مدعی شد ائتلاف سازندگی (حشد شعبی و نوری مالکی) همچنان بر ورود الفیاض به کابینه اصرار دارند.

این خبر را به اشتراک بگذارید