• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 10 آبان 1397
کد مطلب : 36114
+
-

استعفای آقا رسول

استعفای آقا رسول

محسن محمود‌صفری

ناکامی‌ کشتی‌گیران در مسابقات جهانی بوداپست سبب شد تا رسول خادم، رئیس فدراسیون و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد از سمت خود استعفا کند. خادم یک‌بار دیگر در اسفند سال 1396 استعفا کرده بود که با درخواست مجمع فدراسیون از تصمیمش منصرف شد. خادم در نامه‌ای خطاب به اعضای مجمع کشتی بارها به شرایط نابسامان اقتصادی کشور اشاره کرده و دلیل عمده عدم‌نتیجه‌گیری کشتی‌گیران در مسابقات جهانی را همین مسئله دانسته است! 
   
مشکلات ارزی؛ دلیل عدم‌نتیجه‌گیری
خادم در بخشی از نامه استعفای خود با اشاره به مشکلات اقتصادی گفته است: «اکنون ضرورت دارد با شما عزیزان، اعضای محترم مجمع عمومی فدراسیون کشتی، چند نکته را به‌ عنوان آخرین نکات در میان بگذارم. اول اینکه همه از کشتی انتظار داریم برای کشور، مدال المپیک به دست آورد و همیشه در مسابقات جهانی در کورس رقابت میان 3 یا 4 کشور برتر دنیا باشد. این انتظار گرچه مانند عملکرد بقیه تیم‌های رقیب ما (به غیر از روسیه) در دنیای کشتی، همیشه قابل‌تحقق نیست اما شایستگی قهرمانان ما و جایگاه فنی کشتی ایران ایجاب می‌کند که با چنین انتظاری نتایج کشتی در مسابقات اصلی (المپیک - جهانی- بازی‌های آسیایی) دنبال شود. براین‌اساس، همانطور که چند روز پیش گفتم، اگر قرار باشد چنین انتظاری از کشتی محقق شود، لازم است تدارکات و ابزار انجام چنین موفقیت‌هایی را نیز برای کشتی فراهم کرد. در غیر این‌صورت به‌دلیل بالا رفتن اشتباهات فنی ناشی از عدم حضور در مسابقات بین‌المللی و تدارکاتی، از رقابت فنی با حریفان جا خواهیم ماند و کار به جایی می‌کشد که به ‌دلیل این جاماندگی، دغدغه فنی کشتی‌گیران ایرانی دیگر رقابت با حریفان روس، آمریکا، آذربایجان و ترک نخواهد بود، بلکه مانند7-6سال بعد از سال 1357، حتی نگران رقابت کشتی‌گیران مطرحمان با حریفان پاکستانی نیز هستیم.» بدون شک رسول خادم یکی از بزرگان کشتی ایران است که توانایی‌های او بر کسی پوشیده نیست ولی اینکه مشکلات اقتصادی سرپوشی برای عدم‌نتیجه‌گیری در مسابقات جهانی شود نادرست است. کشور حدود چند ماه است که درگیر مشکلات اقتصادی شده درحالی  که تیم ملی کشتی آزاد  ایران در مسابقات جهانی فرانسه ناکامی دیگری را خلق کرده بود؛ کسب عنوان نهمی و تنها مدال طلای حسن یزدانی نتیجه‌ای بود که در دوران ثبات اقتصادی به دست آمد.آن زمان هشدارهایی مبنی بر شرایط سخت کشتی در آینده داده شد ولی جدی نگرفتن آن هشدارها نتیجه‌اش شد فاجعه بوداپست که کشتی آزاد در 10 وزن به 3 مدال برنز قناعت کرد و فرنگی‌کاران در یک نمایش ضعیف با تک مدال برنز مهدی علیاری به کشور بازگشتند.

    خیلی ساده؛ بی‌پولی 
فدراسیون کشتی درحالی از بی‌پولی گلایه دارد که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بارها اعلام کرده‌اند طی ماه‌های اخیر بیشترین حمایت را از فدراسیون کشتی داشته‌اند. وزارت ورزش روز گذشته اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌دهد تنها در 7 ماه گذشته 277 هزار و 230 دلار با نرخ 4200 تومان به فدراسیون کشتی تعلق گرفته است. این اسناد منتشر شده با ادعای فدراسیون کشتی اصلا همخوانی ندارد. نکته دیگر که با استعفای خادم و اعضای شورای فنی مسکوت می‌ماند بررسی عدم‌نتیجه‌گیری و علل ناکامی‌های کشتی‌گیران است. رسول خادم از جامعه گوش‌شکسته‌هاست و مدال‌های او در جهانی و المپیک گواه توانایی‌های فنی اوست و حضور در شورای شهر تهران به مدت 2 دوره می‌تواند مهر تاییدی بر توانایی‌های مدیریتی‌اش باشد. ولی همگان می‌دانند که انجام چند‌کار به صورت همزمان از توانایی‌های هر شخصی می‌کاهد به‌خصوص که آن دو کار مسئولیت‌های بزرگ سرمربیگری تیم ملی بزرگسالان و ریاست فدراسیون کشتی باشد. خادم بر انجام هر دو کار اصرار داشت و حاضر نبود مسئولیت‌های فنی را به کسی بسپارد. 

    میراث خادم
رسول خادم مسئولیت فنی تیم ملی کشتی آزاد را از المپیک 2012 لندن در دست گرفت. آزادکاران در مسابقات جهانی 2011 استانبول نایب قهرمان شدند و پس از 7 سال در بوداپست به عنوان ششمی جهان رسیدند که به نسبت عنوان نهمی سال قبل یک پیشرفت تلقی می‌شود! استعفای خادم از هیات‌رئیسه اتحادیه کشتی و کاندیدا نشدنش در دور جدید انتخابات که همزمان با مسابقات جهانی مجارستان برگزار شد، از اتفاقات مهم کشتی قلمداد می‌شود؛ چراکه یک کرسی مهم که با هزینه سنگین برای ایران پس از سال‌ها به‌دست آمده بود خیلی راحت از دست رفت. فدراسیون کشتی ایران طی سالیان اخیر با سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف آرای بسیاری را برای حضور در هیات‌رئیسه اتحادیه جذب کرده بود که حالا باید گفت تمام آن هزینه‌ها برباد رفته تلقی می‌شود. کسب عنوان قهرمانی جهان در سال 2013 و مدال طلای حسن یزدانی در المپیک 2016 را می‌توان از جمله دستاوردهای خادم دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید