• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 28 مهر 1397
کد مطلب : 34718
+
-

رأی به افزایش قیمت خودروهای داخلی

شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا اجازه داده قیمت جدید خودروهای داخلی براساس نظر سازمان حمایت تعیین شود

بازار
رأی به افزایش قیمت خودروهای داخلی

در شرایطی که در طول امروز و فردا سایپا و ایران خودرو دور تازه پیش فروش‌هایشان را آغاز می‌کنند، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، مجوز تعیین قیمت جدید خودروها را به سازمان حمایت واگذارکرد.
به این ترتیب عملا شورای رقابت از سازوکار تعیین قیمت خودرو کنار گذاشته شد.پیش از این محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری، اعلام کرده بود که شورای رقابت ازاین پس مصادیق قیمت‌گذاری را تعیین خواهد کرد. منصور معظمی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) در گفت‌وگو با شبکه‌های خبری سیما و برخی خبرگزاری‌ها با تأیید این موضوع از موافقت شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو خبر داد. به گفته او شورای هماهنگی اجازه داده قیمت جدید خودروهای داخلی براساس نظر سازمان حمایت تعیین و از طریق ستاد تنظیم بازار اجرایی شود.
رئیس ایدرو گفت:​ سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان پیشنهاد خود را برای اصلاح قیمت خودروها داده و منتظر تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار هستیم.
او افزود: زمان اعلام اصلاح قیمت‌ها بستگی به ستاد تنظیم بازار دارد که بعد از اعلام می‌تواند اجرایی شود و تا قبل از آن زمان براساس قیمت‌های قبلی باید خودروسازان عمل کنند، اگر چه قیمت‌های فعلی به‌طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی می‌کند. به گفته معظمی اصلاح قیمت خودروهای تولید داخل در طول نیمه دوم امسال اجرایی خواهد شد.

   دلایل افزایش قیمت

منصور معظمی بازار خودرو را یک بازارکلیدی دانست و اعلام کرد: به‌دلیل تغییر نرخ ارز، قیمت تمام‌شده تولید خودرو بسیار افزایش پیدا کرده است و خودروسازان برای اصلاح قیمت‌ها درخواست جدی ارائه داده‌اند. رئیس ایدرو توضیح داد: قراردادهای خودروسازان با قطعه‌سازان براساس قیمت‌های ارز 3200 و 3800تومانی منعقدشده؛ با توجه به افزایش 3برابری نرخ ارز در سامانه نیما، اگر قیمت‌ها اصلاح نشود، علاوه بر خودروسازان بسیاری از قطعه‌سازان هم دچار گرفتاری جدی می‌شوند. او درعین حال تأکید کرد: خودرو‌سازان نمی‌توانند و حق ندارند که قیمت‌های خود را خودسرانه افزایش دهند. او گفت: وزارت صنعت متعهد شده نیاز داخل را تأمین کند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به‌طور قطع تولید مورد نیاز را تا پایان سال می‌توانیم تأمین کنیم.

کاهش قیمت در بازار
گزارش‌های میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که قیمت‌ها در یکی دو روز گذشته با کاهش مواجه شده و در برخی مدل‌ها خودروهای داخلی بین 5تا 7میلیون تومان کاهش را تجربه کرده‌اند، هم‌اکنون، قیمت پراید 111در کارخانه 22میلیون و 492هزار تومان و در بازار 33میلیون و 800هزار تومان، پراید 131، 22میلیون و 790هزار تومان در کارخانه و 30میلیون و 400هزار تومان در بازار، قیمت خورده است.
همچنین پژو 206تیپ 2در کارخانه 36میلیون و 286هزار تومان و در بازار 57میلیون و 300هزار تومان، پژو 206تیپ 5در کارخانه 41میلیون و 942هزار تومان و در بازار 65میلیون و 200هزار تومان و خودروی 206صندوق دار V8در کارخانه 42میلیون و 763هزار و 100تومان و در بازار 66میلیون تومان است.

   آغاز فروش محصولات سایپا

فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا از ساعت ۸ صبح امروز -شنبه ۲۸ مهرماه- آغاز خواهد شد. به گزارش سایپانیوز، براساس بخشنامه ابلاغ شده، این محصولات فاقد صلح بوده و ثبت نام با محدودیت کد ملی انجام می‌شود. علاقه‌مندان برای ثبت نام باید فقط از سایت اینترنتی گروه خودروسازی سایپا به نشانی www.saipacorp.com اقدام یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن ۰۹۶۵۵۰ تماس بگیرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید