• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34198
+
-

مدرسه، پادگان نیست که با قوانین خشک اداره شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: مدرسه پادگان نیست که با قواعد خشک اداره شود بلکه یک محیط زنده است که خلاقیت و نوآوری باید در آن شکوفا شود؛ بنابراین برنامه‌های درسی ما مطابقت کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان را ندارد و باید در این راستا تلاش کنیم. به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش در مراسم آغاز به‌کار نهمین مجلس دانش‌آموزی گفت: یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه‌های درسی‌مان مطابقت کامل با نیازهای فردی و اجتماعی دانش‌آموزان ندارد. این یکی از نقاط ضعف آموزش و پرورش است که پیامدهایی به جا گذاشته است؛ مثل اینکه مدارس نمی‌توانند دلبستگی لازم را برای دانش‌آموزان ایجاد کنند. ما چیزهایی می‌آموزیم که ارتباطش با نیازهای فردی و اجتماعی ما کم است؛ بنابراین دانش‌آموزان با سختی مدرسه می‌روند. ما وظیفه داریم ارتباط محتوا و نیاز دانش‌آموزان را کامل کنیم و این تحول مورد نظر ماست. وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: یکی از نکات مهم برای ما این است که کتاب‌های درسی باید توسط دانش‌آموزان نقد شود. اینکه کدام بخش از کتاب، ادبیات یا تصاویرش بی‌ربط یا نارساست، باید توسط دانش‌آموزان، بیان و توسط مسئولان شنیده شود، چرا که یکی از شایسته‌ترین افراد برای ارزیابی و نقد کتاب‌ها، دانش‌آموزان هستند. بطحایی ادامه داد: بارها از جانب دانش‌آموزان عنوان شده است که حجم کتاب‌های درسی برای 2 ساعت در هفته بسیار زیاد است یا گفته شده مهارتی که برای پایه دهم گنجانده شده است، همان مطالب تکراری پایه‌های قبلی است. اگر ما بتوانیم این نکات را به درستی جمع‌آوری کنیم و انتقال دهیم، می‌توانیم بخش مهمی از موانع آموزش و پرورش را کنار بزنیم؛ آن وقت محیط‌های آموزشی ما شاداب و بانشاط خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر حرف‌ دانش‌آموزان را بشنویم، مدرسه ما به‌تدریج به محیطی تبدیل می‌شود که احساس زندگی و شوق در آنها در جریان است و این دانش‌آموزان به‌سختی از چنین مدارسی دل می‌کنند. من بارها به همکارانم طی یک سال گذشته تأکید کرده‌ام که یکی از سیاست‌های ما، شنیدن نظرات و دیدگاه‌های دانش‌آموزان در طراحی برنامه‌هاست و اینکه برنامه‌های کلیشه‌ای باید جای خود را به نیازهای جدید بدهد. همچنین روش‌های ما در آموزش و پرورش باید تغییر کند. وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: یادگیری مطلوب در مدارس ما رخ نمی‌دهد تا وقتی که موانع را برداریم؛ بخشی از این موانع را ما باید برداریم و بخشی را جامعه. همانطور که دانش‌آموز حقوقی دارد، تکالیفی هم دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید