• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 23 مهر 1397
کد مطلب : 34096
+
-

طوفان‌های جدید؛ مرگبارتر از بمب

طوفان مایکل یکی دیگر از آثار تغییرات آب و هوایی جهان بود. ‌دانشمندان می‌گویند تعداد و شدت طوفان‌ها در سال‌های اخیر بسیار بیشتر شده است

دانش
طوفان‌های جدید؛ مرگبارتر از بمب

تعداد و شدت طوفان‌ها در تمام دنیا و در سال‌های اخیر آنقدر زیادشده و خرابی به‌ بار آورده که‌ ‌عده‌ای از کارشناسان این بلای‌ طبیعی را با خطرناک‌ترین بمب‌های جهان مقایسه می‌کنند.
 آنها می‌گویند، شدت و میزان خرابی طوفان‌های نوظهور آنقدر شدید است که با توانایی تخریب عظیم‌ترین بمب‌ها برابری می‌کند. طوفان مایکل که 250کیلومتر در ساعت سرعت داشته و اخیرا شمال غرب ایالت فلوریدای آمریکا را در‌نوردیده، شرایطی در این منطقه به‌وجود آورده که آن را با یک شهر جنگ‌زده مقایسه می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، تغییرات اقلیمی مقصر اصلی این فاجعه‌های بزرگ هستند.

رکورد طوفانی
از دهه1970 (1350) تا به حال، به‌طور متوسط سالی 6 طوفان اقیانوسی در محدوده اقیانوس اطلس به وقوع پیوسته که به مرور بر شدت و سرعت آنها افزوده شده است. در سال گذشته میلادی، فقط آمریکای شمالی 10بار دچار طوفان اقیانوسی شد که از تمام اوقات دیگر در طول تاریخ وضعیت بدتری بود. «هاروی»، «ماریا»‌ و «ایرما» 3 نمونه از بدترین طوفان‌های اقیانوسی بودند که 265میلیارد دلار خرابی به بار آوردند.

بررسی مدارک تاریخی طوفان‌ها
برای فهمیدن میزان مخرب‌بودن طوفان‌ها از 2 معیار اصلی استفاده می‌شود؛ یکی تعداد طوفان‌ها در سال و دومی  شدت و میزان گستردگی آنها.
از زمانی که روال نامگذاری طوفان‌ها در جهان آغاز شده، یعنی از آغاز قرن بیستم میلادی، تعداد طوفان‌ها در سال افزایش جدی داشته است. طوفان‌های با رتبه5 که سهمگین‌ترین نوع طوفان‌ هستند نیز در این چند سال دیده شده‌اند؛ هرچند تعدادشان هنوز اندک است و در طول 10سال پیش، فقط 3بار اتفاق افتاده‌اند.
برای ارزیابی دقیق‌تر بودن شدت طوفان، هواشناسان از شاخص «انرژی ذخیره‌شده گردباد» یا ACE استفاده می‌کنند که در آن، قدرت، فرکانس و مدت طوفان لحاظ می‌شود. اقیانوس اطلس از این لحاظ بدترین شاخص‌ها را دارد.
 
تغییرات اقلیمی یکی از مهم‌ترین مقصرهای این حادثه است. با گرم‌تر‌شدن سریع دمای اقیانوس‌ها، توازن دمای آب و هوا به هم خورده و شدت طوفان‌ها نسبت به گذشته بیشتر شده است. اندازه‌گیری دمای عمق آب اقیانوس‌‌ها از دهه1970 (1350) نشان می‌دهد دمای آب تمام اقیانوس‌های زمین به‌طور قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است. سال گذشته، اقیانوس‌ها بیشترین دما را تجربه کرده بودند.
   یکی از شرایط مهمی که در سال‌های اخیر بسیار دردسرساز بوده  ‌RI یا Rapid Intensification است.  این وضعیت به معنای قدرت گرفتن سریع یک طوفان در زمانی بسیار کوتاه است. در این شرایط سرعت تبدیل یک طوفان معمولی با رتبه یک به طوفان با رتبه5  بسیار کوتاه است. بنا بر این معیار، ‌در سال2017 فقط یک ساعت زمان لازم بود تا طوفانی با شدت یک به شدیدترین حد یعنی رتبه5 برسد. کوتاه‌تر بودن این زمان، تخریب‌ها را بیشتر می‌کند چون افراد فرصت کمتری برای آماده‌شدن در برابر خطرات دارند.





این خبر را به اشتراک بگذارید