• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3306
+
-

تنگنای ارزی ومحدودیت واردات خودرو

یادداشت
تنگنای ارزی ومحدودیت واردات خودرو

امیرحسین قناتی| مدیرکل صنایع خودرو وزارت صنعت:

با بازگشایی سامانه ثبت سفارش خودرو، طی چند روز گذشته واردات خودروهای خارجی با ضوابط جدید در دستور کار وارد‌کنندگان قرار گرفته است. گرچه طی چند‌ماه گذشته گمانه‌زنی‌های متفاوتی در مورد علت توقف چندین ماهه ثبت سفارش واردات خودرو مطرح شد اما مهم‌ترین محور توقف ثبت سفارش خودروهای خارجی از تیر‌ماه امسال ارزبری بسیار بالای این خودروها بوده است.

واقعیت آن است که طی چند سال گذشته سالانه رقمی حدود 2میلیارد دلار برای واردات حدود 70 تا 100هزار خودرو هزینه شده است که این رقم برای بخش صنعت و سیستم بانکی کشور قابل‌قبول نبود. حتی در سال گذشته همین ثبت سفارش‌های زیاد برای واردات موجب شد تا بازار ارز یکباره دچار نوسانات شدید قیمتی شود در واقع شرایط به‌گونه‌ای رقم خورد که اکنون دولت حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای این شیوه واردات برخی کالاها نیست و با محدودیت‌های ارزی، استفاده از سبد ارزی کشور به شکلی مناسب‌تر از واردات خودرو را مدنظر دارد.

از سوی دیگر توقف ثبت سفارش واردات خودروهای خارجی موجب شکل‌گیری حباب قیمتی در بازار این خودروها شده است که مطمئنا با بازشدن سامانه ثبت سفارش خودروهای خارجی، قیمت حبابی کنونی این خودروها در بازار شکسته خواهد شد و مردم می‌توانند با شرایط بهتر و قیمت‌های واقعی‌تری خودروهای مورد نیاز خود را خریداری کنند.

گرچه بر مبنای دستورالعمل جدید مدیریت واردات خودرو تعرفه واردات خودروهای خارجی 50تا 130درصد تعیین و نسبت به تعرفه‌های قبلی افزایش یافته است اما حتی با تعرفه‌های جدید، تعیین سقف قیمت 40هزار دلاری و ضوابط تازه‌ای که درچارچوب دستورالعمل جدید واردات خودرو در هیأت وزیران تصویب و ابلاغ شده است، قیمت خودروهای وارداتی به‌مراتب کمتر از قیمت‌های حبابی کنونی در بازار خواهد بود یا می‌توان گفت افزایش قیمت‌هایی که تا‌کنون به‌دلیل این نگرش که با تعرفه‌های جدید امکان واردات و عرضه برخی خودروهای خارجی در بازار وجود ندارد، منتفی خواهد شد. گرچه سطح قیمتی خودروهای خارجی با تعرفه‌های جدید پایین نمی‌آید اما حتما حباب قیمتی این خودروها در بازار شکسته خواهد شد.

درست است که در دستورالعمل جدید مدیریت واردات خودروهای خارجی، سقفی برای تعداد خودروهای خارجی برای ثبت سفارش و واردات پیش‌بینی نشده تا درصورت ارزبری بالای اینگونه خودروها از واردات آن جلوگیری شود اما باید بپذیریم که کشش تقاضا و نیاز بازارکشورمان به خودروهای خارجی سقف مشخصی داشته و حتی این احتمال وجود دارد که با واردات بیش از حد خودروهای خارجی، این خودروها روی دست واردکنندگان بماند. معمولا سقف بازار خودروهای وارداتی در کشورمان بین 70 تا 100هزار دستگاه بوده و بازار کشش واردات بیشتر از این ارقام را ندارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید