• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 16 دی 1396
کد مطلب : 3295
+
-

نسلی که کوچک‌ترین تجربه‌ای ندارد

روز گذشته و در ارتباط با حوادث روزهای اخیر کشور یک فایل صوتی از کلاس درس «یوسف اباذری» جامعه‌شناس برجسته کشور منتشر شد که تحلیل‌های این استاد دانشگاه تهران را در این رابطه نشان می‌دهد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفته است: مردم را از گذشته‌شان قطع کردند. دوره شاه به یک دوران کارتونی تبدیل شد. فیلم‌هایی که در این دوران ساخته می‌شد مثلا در مورد ساواکی بود که مردم دستش می‌انداختند.

دهشت ساواک از بین رفت و باور اینکه چطور ساواک آدم‌ها را سلاخی می‌کرد از بین رفت. در عوض گذشته‌سازی انجام داد که اصلا وجود نداشت. بعد‌ها وقتی اینترنت آمد، چون در دست نسل جوان بود، محتوا تهی از گذشته تاریخ و سنت شد. جوانان فقط در این فضا به تولید سرگرمی پرداختند، در نتیجه برخی از جوانان در اعتراضات اخیر برای بازگشت شاه شعار دادند غافل از اینکه رژیم شاه در دوره خود، سلاخ‌ترین و دهشتناک‌ترین رژیم جلاد، کثافت و آدمکش در جهان بود. نسل جدید ارتباطی با نسل قبل ندارد. من نمی‌دانم ماجرا چیست و فقط مشخص است که مردم الان ناراضی‌اند. فقط یک جوانی که هیچ‌چیز از تاریخ خود نمی‌داند می‌تواند برود و شعار دهد که شاه برگردد، چون اگر فقط به بازخوانی تاریخ مشروطه مراجعه می‌کرد متوجه می‌شد که انقلابیون به‌دنبال محدود و مشروط کردن قدرت شاه می‌گشتند. جالب است که برخی از این جوانان در مسجد گوهرشاد که سمبل دیکتاتوری رضا شاه است، می‌گویند رضا شاه روحت شاد؛ فقط نسلی می‌تواند چنین کاری کند که هیچ‌چیز از تاریخ نمی‌داند. یک طرف ماجرا آموزش و پرورش است که تاریخ را طور دیگری روایت می‌کند که موردپسند باشد. تنها چیزی هم که در دسترس مردم است شبکه «من‌و‌تویی» است که از فرح یک بانوی شهیر مظلوم می‌سازد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید:« وقتی انتقال تجربه به نسل بعد را محدود می‌کنید نتیجه‌اش این می‌شود که می‌بینید. اگر مردم را در خلأ رها کنید نتیجه چیزی جز دهشت نخواهد بود که در چند روز اخیر آن را دیدید.» او با اشاره به اینکه مالباخته‌ترین مردم در مشهد هستند و حق هم دارند اعتراض کنند، می‌گوید: « تجربه سیاسی قبل از مشروطه تا به حال به مردم منتقل نشده است. حاصل این کار این است که می‌بینید. نسلی که به خیابان می‌رود هیچ تجربه‌ای در مورد تاریخ ایران ندارد.حزب می‌تواند در جامعه‌ای وجود داشته باشد و کماکان چنین فاجعه‌ای در آن اتفاق بیفتد. چامسکی در آخرین مصاحبه‌اش گفت که حزب جمهوریخواه آمریکا خطرناک‌ترین سازمان در طول تاریخ بشر است. برای اینکه کمر همت به نابودی بسته است.

۲۰‌سال دیگر زمینی وجود ندارد. »  همچنین این استاد جامعه‌شناسی در پاسخ به دانشجوی دیگری که می‌گوید منافع طبقات فرودست را که به خیابان آمده‌اند هیچ‌یک از احزاب نمایندگی نمی‌کنند؟ پاسخ می‌دهد:« منظورم این است که اگر نماینده داشته باشد آن نماینده صدایی برای اعتراض ندارد. نمایندگان احزاب در بحث اینکه من بهترم تو بهتری گلوی هم را پاره می‌کنند. می‌خواهم بگویم اگر انتقال تجربه‌صورت نگیرد، انگار کودکی هستی که تازه به دنیا آمده‌ای. دنیا را همانگونه که هست می‌پذیری با همان اطلاعاتی که به تو می‌دهند. همین فاجعه به بار می‌آید. نسلی که کوچک‌ترین تجربه‌ای ندارد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید