• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 14 دی 1396
کد مطلب : 3247
+
-

مهاجرت دوباره نقدینگی از بورس به دلار و سکه

بازار سرمایه
مهاجرت دوباره نقدینگی از بورس به دلار و سکه

همزمان با نزول شاخص‌های بورس در روز چهارشنبه، قیمت دلار و سکه در بازارهای داخلی رکورد‌های تازه‌ای ثبت کردند. این در حالی است که ابلاغیه جدید بانک مرکزی هم بر نگرانی‌های بازار سرمایه اضافه کرده است. به گزارش همشهری، بعد از یک آرامش نسبی در یک دوره 2روزه، دیروز بار دیگر شاخص کل بورس تهران با نزول مواجه شد به‌طوری که در مبادلات دیروز شاخص کل بورس تهران با 311واحد رشد بار دیگر به کانال 95هزار واحد برگشت. این درحالی بود که شاخص کل بورس تهران در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه بعد از یک دوره سقوط سنگین با رشد نسبی مواجه شد اما این رشد تداوم نیافت و در مبادلات دیروز بار دیگر بازار سهام نزول کرد. هفته جاری را می‌توان از نظر نوسان‌های بازار بی‌سابقه‌ترین هفته در تاریخ فعالیت بورس ارزیابی کرد چرا که بازار سهام ظرف 2روز با 15هزار میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار افت کرد اما بعد ازآن شاخص بورس تهران 700واحد رشد کرد و 3هزار میلیارد تومان از نزول بورس در روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه جبران شد اما بار دیگر در روز چهارشنبه با نزول مواجه شد.

متناسب با این رویداد‌ها و با کاهش ثبات در بازار سهام ظرف هفته گذشته مهاجرت نقدینگی به سمت بازار‌های دیگر آغاز شد و در همین مدت قیمت دلار آمریکا و همینطور سکه بهار آزادی بالاترین رکورد‌ها را در تاریخ اقتصاد ایران ثبت کردند به‌طوری که در مبادلات دیروز قیمت هر دلار آمریکا از مرز 4400تومان عبور کرد و بسیاری از صرافی‌ها حتی دیگر حاضر به خریدو فروش دلار نبودند. از سوی دیگر قیمت هر سکه بهار آزادی هم در بازار خرده‌فروشی به قیمت یک‌میلیون و 476هزار تومان دادوستد شد. در عین حال برخی آمار‌ها حکایت از آن دارد که حجم معاملات اوراق آتی سکه نیز در بورس کالا با افزایش مواجه شده است و انتظار می‌رود تحت‌تأثیر رشد قیمت‌های جهانی سرمایه‌گذاران اقبال بیشتری نسبت به این بازار نشان دهند. از ابتدای سال تاکنون ارزش معاملات اوراق آتی سکه در بورس کالا بیشتر از 90درصد رشد کرده و به 38هزارو 300میلیارد تومان معادل 9میلیارد دلار رسیده است.

 

ابلاغیه جدید بانک مرکزی

همزمان با تغییر در روند سرمایه‌گذاری دیروز بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی منتشر شد که براساس آن بانک‌ها دیگر قادر به تاسیس شرکت‌های تأمین سرمایه نیستند و باید شرکت‌های زیرمجموعه خود را که در این زمینه فعالیت می‌کنند واگذار کنند. این ابلاغیه در حالی از سوی بانک مرکزی صادر شد که قبلا هم بانک مرکزی بانک‌ها را از تاسیس و جذب منابع از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری منع کرده بود. این بخشنامه دیروز در فضای مجازی تأثیر ویژه‌ای در گفتمان بازار سرمایه گذاشت و بر پیچیدگی‌هایی که ظرف هفته جاری بر بازار سهام ایجاد شده بود اضافه کرد.

آیا نزول بورس ادامه پیدا خواهد کرد؟

 مطابق داده‌های موجود افزایش قیمت دلار، رشد قیمت سکه بهار آزادی و همینطور بخشنامه بانک مرکزی در مبادلات روز گذشته بازار سهام تأثیر داشتند و منجر به افت معاملات شدند اما با توجه به آنکه شاخص کل بورس تهران در یک رویه ثابت همیشه خود را مطابق با قیمت دلار اصلاح کرده است اغلب کارشناسان تحلیل می‌کنند که احتمالا از هفته بعد شرایط بازار سهام بار دیگر به حالت عادی باز گردد چرا که با رشد قیمت دلار به‌طور طبیعی ارزش کل سهام موجود در بورس کمتر محاسبه می‌شود و برای اصلاح ارزش سهام شرکت‌ها شاخص کل بورس باید بار دیگر با رشد مواجه شود.

 

تحلیل مدیرعامل بورس تهران

در همین رابطه حسن قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران در تحلیل خود از وضعیت آینده بازار سهام گفت: وضعیت بازار در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول سال به چند دلیل تغییر کرده است که یکی از آنها به گزارش 6ماهه شرکت‌ها بازمی‌گردد. به گفته او، این گزارش‌ها نشان داد که عملکرد صنایع و شرکت‌ها نسبت به گذشته بهتر شده است. او سپس به قیمت دلار اشاره کرد و گفت: نوسان‌های قیمت دلار بسیار مؤثر است چرا که بسیاری از شرکت‌ها از نوسان قیمت دلار تأثیر می‌گیرند. مثلا شرکت‌های صادرات‌محور که قیمت محصولات‌شان مطابق با بازار جهانی تعیین می‌شود وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند قیمت سهام‌شان افزایش خواهد یافت.

او افزود: شرکت‌های بازار سرمایه یا دارایی‌هایشان ارزی است یا مخارج ارزی دارند، در نتیجه رشد قیمت دلار منجر به رشد ارزش جایگزینی شرکت‌ها می‌شود؛ در نتیجه افزایش قیمت دلار روی شاخص بورس تأثیر می‌گذارد. قالیباف اصل در مورد تحولات اخیر در بورس گفت: نکته حائز اهمیت این است که سرمایه‌گذاران باید همیشه در خریدو فروش سهام به متغیر‌های اقتصادی و تحلیل آنها اهمیت بیشتری بدهند. او افزود: بورس راه خود را خواهد رفت و روند بازار سهام را اغلب اقتصاددانان و خبرگان اقتصادی صعودی گمانه‌زنی کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید