• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31778
+
-

تفاهم‌‌ شمالی برای بقای آب‌بندان

تفاهم‌نامه همکاری برای احیای آب‌بندان‌های شمال کشور امضا شد

گیلان
تفاهم‌‌ شمالی برای بقای آب‌بندان

مهسا طالبی/رشت- خبرنگار

 آب‌بندان‌ها یکی از منابع مهم تامین آبی گیلان به ویژه در بخش کشاورزی هستند. سالانه بخش زیادی از آب‌های جاری در گیلان به دلیل نبود مدیریت آبی هدر می‌رود که یکی از مهم‌ترین دلایلش بی‌توجهی به احیای آب‌بندان‌هاست. این در حالی است که همین آب‌بندان‌ها به جز تامین آب کشاورزی نقش مهمی در ورود پرندگان مهاجر و بهبود اکوسیستم منطقه دارند. 
نسیم طواف‌زاده، یک فعال محیط‌زیست گیلان با تاکید بر این‌که در سال‌های اخیر ورود آلاینده‌ها، کود و سم به تالاب‌ها و آب‌بندان‌ها از یک سو و حفظ نکردن محیط‌زیست از سوی دیگر، تالاب‌های کوچک و آب‌بندان‌ها را در معرض نابودی قرار داده است، می‌گوید: با نابودی این عرصه‌ها و با تغییر کاربری علاوه بر این‌که سرمایه‌های طبیعی استان هدر می‌رود، زیستگاه‌های طبیعی گیاهان و جانداران هم در معرض خطر قرار می‌گیرند که قابل بازیابی و ترمیم نیست.
با توجه به همین اهمیت هفته گذشته، تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان استانداران استان‌های شمالی و دکتر محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه و مهندس محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی برای احیای آب‌بندان‌های شمال کشور در تهران امضا شد.
این تفاهم‌نامه که به پیشنهاد و با پیگیری مصطفی سالاری، استاندار گیلان و با همکاری استان‌های شمالی و حمایت وزارت جهاد کشاورزی برای مدت ۲ سال به امضای طرفین رسید، در راستای ساماندهی آب‌بندان‌ها شامل لایروبی، دیواره‌سازی‌، ارتقای ظرفیت ذخیره آب آب‌بندان‌ها و در جهت تامین منابع آب کشاورزی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی و توسعه گردشگری است.
در این تفاهمنامه قرار است ۵۰ درصد هزینه اجرای طرح از منابع ملی و بقیه آن از طریق اعتبار استانی و مشارکت مردمی تامین شود.اجرای طرح مذکور می‌تواند در رونق گردشگری آبی، استقرار تاسیسات گردشگری پیرامون آب‌بندان‌ها و تقویت گردشگری شناور موثر باشد و بستر مناسبی برای فعالیت‌های آبزی‌پروری، ماهیگیری تفریحی و ورزش‌های آبی توام با جذب گردشگر و ایجاد اشتغال فراهم کند.
از سوی دیگر، با امضای این تفاهمنامه، با توجه به وجود بیش از ۲ هزار پهنه آب‌بندان در گیلان و حجم بالای نزولات جوی، مشکل تامین منابع آب کشاورزی استان در سال آینده به طور قطع حل خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید