• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 3 مهر 1397
کد مطلب : 31749
+
-

نوسان نیویورکی در بازار ارز

دلار به پیشواز تحولات پیش‌رو در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل رفت

همزمان با نزدیک‌شدن به زمان نشست شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک، قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یافت؛ قیمت دلار هم دیروز تا مرز 15هزارو 500تومان پیشروی کرد.
به گزارش همشهری، با وجود اظهارنظر مقام‌های مسئول که معتقدند قیمت ارز به حد نهایی خود رسیده و به‌زودی با نزول مواجه خواهد شد، اما ظرف چند روز گذشته قیمت اغلب ارزها به‌ویژه دلار آمریکا با رشد مواجه شده است.

با وجود آنکه پیش‌بینی می‌شد قیمت هر دلار آمریکا از مرز 15هزار تومان فراتر نرود، با این حال از ابتدای هفته جاری بار دیگر روند صعودی قیمت دلار در واکنش به تحولات سیاسی پیش‌رو ازجمله نشست شورای امنیت درباره ایران و همینطور اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران در آبان‌ماه با رشد مواجه شده است؛ به‌طوری که دیروز قیمت هر دلار آمریکا تا ساعت 16با 4.5درصد رشد معادل 692 تومان رشد کرد و به 15هزارو 700 تومان رسید. قیمت هر یورو هم در بازار آزاد با 800تومان افزایش از مرز 18هزارو 320تومان فراتر رفت. سایر ارز‌ها هم با رشد‌های عجیب 4تا5درصدی مواجه شدند.

در بازار سکه هم با وجود اینکه قیمت هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با نزول مواجه شد، هر سکه به‌طور میانگین 2.7درصد معادل 125تومان تا ساعت 16دیروز رشد کرد و به محدوده 4میلیون و730هزار تومان رسید. قیمت هر گرم طلای 18عیار هم 23هزارو 600تومان افزایش یافت.
به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل رشد بازار طلا و ارز در مبادلات چند روز گذشته تحولات سیاسی پیش‌رو باشد. به زعم تحلیلگران، چنانچه تلاطم‌های سیاسی پیش‌رو به مذاق بازار خوش نیاید، این احتمال وجود دارد که بار دیگر بازار‌های طلا و ارز دچار هیجان شوند. این در حالی است که از نظر عوامل بنیادی و اقتصادی، قیمت طلا و ارز در حد نهایی رشد خود در سقف قله‌های تاریخی خود قرار دارند و احتمال رشد آنها بسیار کم است.

ظرف 2‌ماه گذشته دولت و بانک مرکزی تلاش‌های زیادی برای کاهش التهاب در بازار ارز انجام داده‌اند اما این اقدامات ازجمله تأسیس سامانه نیما، ناموفق بوده است. سامانه نیما یا بازار ثانویه ارز محلی برای مبادلات ارزی صادرکننده‌ها و واردکننده‌ها براساس مکانیسم بازار است اما به زعم کارشناسان با توجه به غیرشفاف بودن معاملات در این بازار و همچنین محدودیت‌هایی که در مورد قیمت‌گذاری وجود دارد، این بازار نتوانسته کارایی لازم را برای کاهش التهاب‌های ارزی داشته باشد. 
سامانه نیما با الگوبرداری از بورس ارز تأسیس شده اما هرگز در این بازار مکانیسم‌های معاملاتی بورس رعایت نشده و از یک طرف صادرکننده‌ها نمی‌توانند ارز خود را به‌صورت کاملا رقابتی عرضه کنند و از سوی دیگر همه واردکننده‌ها هم قادر به تأمین ارز مورد نیازشان در این بازار نیستند. این موضوع موجب شده عرضه و تقاضای کل در مقابل یکدیگر قرار نگیرند و این موضوع کارایی این بازار را با ابهام مواجه کرده است. در چنین شرایطی قیمت دلار در واکنش به تحولات سیاسی همچنان درحال رشد است و کسی نمی‌داند که قیمت‌ها تا کجا رشد خواهد کرد.

روند بازار سکه و طلا

محمد کشتی‌آرای، عضو هیأت مدیره اتحادیه طلا و جواهر به تغییرات قیمت طلا و سکه در طول یک‌ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: قیمت سکه در شهریور‌ماه به 4میلیون‌و٧٠٠ هزار تومان رسید که میزان افزایش قیمتی که طی این مدت در بازار سکه رخ داد، بی‌سابقه بود و برای نخستین‌بار شاهد رکوردشکنی جدید قیمتی در بازار سکه بودیم. او با بیان اینکه قیمت طلا در بازار نیز به بیش از ٤٠٠ هزار تومان رسید که همانند قیمت سکه رکوردشکنی جدید ثبت کرد، افزود: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید سکه به‌خصوص سکه‌های ثبت‌نامی، پیش‌بینی شده بود که این سکه‌ها با ورود به بازار به تعادل قیمت منجر شوند اما چنین امری محقق نشد و با افزایش قیمت سکه تا سطح 4میلیون و ٧٠٠ هزار تومان مواجه شدیم. او گفت: در مرداد‌ماه قیمت سکه از 3میلیون و ٧٠٠ هزار تومان آغاز شد و در نهایت به 4میلیون و ٥٠٠هزار تومان رسید؛ درحالی‌که این رقم در شهریور‌ماه تا 4میلیون و ٧٠٠ هزار تومان افزایش یافت؛ بنابراین از اوایل مرداد تا پایان شهریور‌ماه با افزایش یک میلیون تومانی قیمت سکه مواجه بودیم. او به پیش‌بینی بازار سکه و طلا تا پایان‌ ماه مهر اشاره و اعلام کرد: وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که قیمت‌ها چندان قابل پیش‌بینی نیست، به همین دلیل نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بازار طلا و سکه تا پایان مهر‌ماه را ارائه داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید