• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 13 دی 1396
کد مطلب : 3125
+
-

بازگشت آرامش به بازار سهام

بازار سهام که در روز‌های شنبه و یکشنبه از ریل آرامش خارج شده بود در 2روز اخیر با 3هزار میلیارد تومان رشد، بار دیگر به آرامش رسید

بازار سهام
بازگشت آرامش به بازار سهام

بعد از یک دوره سقوط سنگین که فقط ظرف چند روز 15هزار میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های فعال در بازار سهام کاسته شد، از روز دوشنبه بازار سهام دوباره وارد فاز آرامش شد. دیروز رسما فرضیه ورود دوباره بورس به فاز آرامش اثبات شد. به گزارش همشهری، دوشنبه هفته قبل شاخص کل بورس تهران به بالاترین نقطه تاریخی خود رسید، اما بعد از آن یکباره ورق برگشت و بورس تهران با بی‌سابقه‌ترین نزول‌ها در طول فعالیتش مواجه شد؛ به‌طوری که در روز یکشنبه و فقط در یک روز معاملاتی، شاخص کل بورس تهران 1.7درصد و شاخص فرابورس 3.5درصد نزول کرد؛ به‌دنبال این نزول، هزاران میلیارد تومان از ارزش بازارهای سهام فعال در ایران شامل بورس و فرابورس کاسته شد.

مطابق آمار‌ها از دوشنبه هفته قبل که شاخص کل بورس تهران به 98هزارو 358واحد رسید، تا روز یکشنبه، این شاخص 2800واحد معادل 2.8درصد افت کرد و به محدوده 95هزارو 561واحد بازگشت. در این مدت 11هزارو 200میلیارد تومان از ارزش سهم شرکت‌های بورس و 3700میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در فرابورس کاسته شد. در همین مدت ارزش بازار اول ودوم فرابورس هم از 65هزارو 200میلیارد تومان به 61هزارو 500میلیارد تومان و ارزش بورس تهران از 394هزار میلیارد تومان به 383هزار میلیارد تومان رسید.

یعنی در این مدت جمعا 15هزار میلیارد تومان معادل 3.5میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرا‌بورس کاسته شد. این نزول‌ها به قدری سنگین و فراگیر بود که در طول روز‌های شنبه و یکشنبه فقط قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌ها رشد کرد و ارزش سهام بیش از 90درصد شرکت‌ها افت کرد؛ به‌طوری که در مبادلات روز یکشنبه از مجموع کل سهام مبادله شده در بورس فقط ارزش سهام 15شرکت و در فرابورس فقط سهام 6شرکت رشد کرد اما در مقابل ارزش سهام 281شرکت در بورس و 83درصد در فرابورس به‌شدت افت کرد.

در همین مدت و به موازات افت بی‌سابقه بورس ارزش سهام، قیمت هر سکه بهار آزادی و دلار به‌شدت رشد کردند، به‌طوری که قیمت هر دلار آمریکا از مرز 4300تومان گذشت و هر سکه بهار آزادی تا یک و نیم میلیون تومان رشد کرد. البته بخش مهمی از رشد قیمت سکه در بازار داخلی مربوط به افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی بود که از مرز 1300دلار عبور کرده بود اما در مورد قیمت دلار و همین‌طور یورو وضع به کلی متفاوت بود و این رشد بیشتر ناشی از تحولات در جابه‌جایی نقدینگی بود.

همه این اتفاق‌ها بعد از آن رخ داد که بازار سهام با وحشت ناشی از تغییر رویه‌های معاملاتی مواجه شد و سرمایه‌گذاران به گمان اینکه این تغییر رویه بنیان‌های بازار را تغییر خواهد داد با مشکل معاملاتی مواجه شدند. دلیل بروز وحشت درمیان سرمایه‌گذاران این بود که برخی دستورالعمل‌های شفافیت و معاملات در بورس تغییر کرده و مطابق اعلام‌های رسمی رویه انتشار گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها متوقف شده بود. به باور تحلیلگران اعمال یکباره این سیاست‌ها و ضعف در اطلاع‌رسانی در مورد دستورالعمل تازه معاملات بورس که براساس آن دیگر پیش‌بینی سود شرکت‌ها منتشر نمی‌شود، یکی از دلایل این نزول سنگین بود. با این حال از روز دوشنبه بازار با افزایش اطلاع‌رسانی در مورد دستورالعمل جدید معاملات بورس به دوره آرامش برگشت و در مبادلات دیروز هم با رشد شاخص کل بورس تهران و فرابورس این روند تثبیت شد. به‌طوری که ظرف مبادلات دیروز و امروز شاخص کل بورس تهران نزدیک به 700واحد رشد کرد و د‌ر پایان دادوستد‌های روز گذشته بار دیگر به محدوده 96هزارو 241واحد رسید.

در این دو روز بخشی از سقوط سنگین، اول هفته جبران شد و ارزش بازار سهام شامل بورس و فرا‌بورس، با 3هزار میلیارد تومان رشد از 444هزارو 700میلیارد تومان به 447هزارو 700میلیارد تومان رسید. با این رویه کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند دوره صعودی بورس بار دیگر مطابق پیش‌بینی‌های قبلی از سر گرفته خواهد شد.  در همین رابطه بهزاد صمدی از تحلیلگران تکنیکال فعال بازارسرمایه در کانال شخصی خود نزول شاخص را نوعی اصلاح شاخص ارزیابی کرد و نوشت:بازار به‌دنبال بهانه‌ای برای اصلاح خود بود که تغییر دستورالعمل معاملات و همین‌طور برخی اغتشاش‌های خیابانی این بهانه را فراهم کرد. به گفته او بازار سهام به محدوده اشباع خرید و مقاومت در محدوده 98هزار واحد رسیده بود. صمدی  تأکید کرده بازار احتمالا در روز‌های آینده با اصلاح مواجه شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید