• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 2997
+
-

آغاز سال نوی میلادی در وضعیت قرمز

کیم جونگ اون، رهبر کره از آمادگی حمله به آمریکا خبر داد و دبیر کل سازمان ملل درباره آغاز جنگ هسته‌ای در سال جدید هشدار داد

کره شمالی
آغاز سال نوی میلادی در وضعیت قرمز

جواد نصرتی| خبرنگار:

تنها یک روز از آغاز سال جدید میلادی گذشته است اما بوی جنگ هسته‌ای، دو سوی کره زمین را گرفته است؛ همزمان با اشاره کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به حضور همیشگی ماشه شلیک هسته‌ای روی میزش، دبیر کل سازمان ملل آژیر وضعیت قرمز را برای دنیا به صدا درآورد.رهبر جوان کره‌شمالی در نطق تلویزیونی سال نوی میلادی خود، شمشیر را برای آمریکا از رو بست و گفت که دکمه پرتاب موشک‌های هسته‌ای به سمت آمریکا «همیشه روی میزش» قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی او تأکید کرد که تمام خاک آمریکا در تیررس موشک‌های هسته‌ای کره‌شمالی قرار دارد و اضافه کرد: «این واقعیت است، نه تهدید.»

این صحبت‌های ترسناک، گواهی بر پیش‌بینی آنتونی گوترش، دبیر کل سازمان ملل است که گفته است خطر، بیش از هر زمانی دنیا را تهدید می‌کند. او در پیام سال نوی خود، از تمام کشورهای دنیا درخواست کرد که برای عبور از بحران و چیزی که او «وضعیت قرمز» خواند با هم متحد شوند. به گزارش سی‌ان‌ان، در پیام گوترش آمده است: «من در پیام سال نوی خود، هیچ درخواستی ندارم، بلکه یک هشدار دارم؛ یک هشدار وضعیت قرمز برای دنیا. درحالی‌که سال 2018را شروع می‌کنیم، من درخواست اتحاد دارم. ما می‌توانیم نزاع‌ها را به سرانجام برسانیم، از نفرت عبور و از ارزش‌های مشترکمان دفاع کنیم اما این کارها را فقط در کنار هم می‌توانیم انجام دهیم.» او در این پیام، به این موضوع اشاره کرد که چالش‌های دنیا افزایش یافته و عزم جدی‌تری برای برطرف کردن آنها مورد نیاز است. دبیر کل پرتغالی سازمان ملل به‌صورت ویژه به افزایش احتمال جنگ هسته‌ای، افزایش نابرابری در سراسر دنیا، ناسیونالیسم و بیگانه‌هراسی اشاره کرد و از رهبران دنیا خواست «فاصله‌ها را کم کنند، روی اختلاف‌ها پل بسازند، اعتماد مردم را دوباره به‌دست بیاورند.» او همچنین گفت: «وحدت تنها راه است. آینده ما به آن بستگی دارد.»

چراغ سبز به کره‌جنوبی

کیم جونگ اون در نطق تلویزیونی خود، البته تنها مشغول به تهدید کردن دیگران نبود و در صحبت‌هایی، از آمادگی کشورش برای مذاکره با کره‌جنوبی و احتمال فرستادن یک هیأت ورزش به المپیک زمستانی سال 2018در این کشور صحبت کرد. او بهبود روابط با همسایه جنوبی را «مسئله‌ای فوری» خواند و گفت: «این مسئله بسیار مهم است و تمام ملت کره باید برای رفع آن تلاش کند. تماس و دیالوگ بین شمال و جنوب تبادلات و همکاری‌ها را بیشتر خواهد کرد.» دفتر رئیس‌جمهور کره‌جنوبی با انتشار بیانیه‌ای، از این صحبت‌های کیم جونگ اون استقبال کرد.

ناقوس جنگ در آمریکا

صحبت‌های کیم جونگ اون درباره جنگ هسته‌ای، در آن سوی دنیا، هرچند هنوز با واکنش‌های همیشگی دونالد ترامپ مواجه نشده اما بسیار جدی گرفته شده است. رئیس‌جمهور آمریکا که برای تعطیلات سال نو به املاک خصوصی خود در فلوریدا رفته، در پاسخ به خبرنگاران درباره واکنشش به تهدید شب سال نوی رهبر کره‌شمالی گفت: «خواهیم دید، خواهیم دید.» با توجه به اینکه ترامپ پیش‌تر گفته بود که مشکل کره‌شمالی راه‌حل سیاسی ندارد، احتمال روی دادن اتفاقی که گوترش درباره آن هشدار داده است، بسیار زیاد است. حتی بدون اینکه رئیس‌جمهور آمریکا موضع‌گیری واضحی داشته باشد، صداهایی درباره احتمال بسیار قوی وقوع جنگ هسته‌ای بین دو کشور، از آمریکا شنیده می‌شود. لیندزی گراهام، سناتور جمهوریخواه آمریکایی و دریادار مایک مولن، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح آمریکا در صحبت‌هایی با اشاره به روابط پر تنش بین آمریکا و کره‌شمالی، ‌از احتمال بسیار بالای وقوع جنگ هسته‌ای در سال 2018صحبت کرده‌اند. مولن در گفت‌وگو با شبکه ای‌بی‌اس گفته است که آمریکا «بیشتر از گذشته به جنگ هسته‌ای با کره‌شمالی نزدیک شده و فرصتی برای حل این مشکل به‌صورت دیپلماتیک» نمی‌بیند. همین صحبت‌ها را، لیندزی گراهام در گفت‌وگو با سی‌بی‌اس تکرار کرده است. او گفته است که سال 2018،  سال «خطر مطلق» است. او که قبلا گفته بود تنها 30درصد احتمال دارد که آمریکا جنگی هسته‌ای علیه کره‌شمالی شروع کند، حالا پیش‌بینی‌اش را به‌روز کرده و از احتمال 70درصدی شروع جنگ هسته‌ای علیه کره‌شمالی صحبت کرده است.

درخواست همکاری‌های عملگرایانه با آمریکا

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در پیام تبریک سال نو به دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود، خواستار همکاری‌های عملگرایانه بین دو کشور شد. به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین در این پیام به لزوم همکاری دو کشور برای تقویت ثبات جهانی و برطرف کردن چالش‌ها و تهدیدهای جهانی تأکید کرد. پوتین همچنین در این پیام به این موضوع اشاره کرد که احترام متقابل بنیان توسعه روابط دو‌جانبه بین دو کشور است. پوتین همچنین در نطق تلویزیونی خود خطاب به ملت روسیه از تغییرات مثبت در زندگی هموطنانش صحبت کرد و از آنها به‌خاطر ایمان داشتن به‌خودشان و کشورشان تشکر کرد.

وعده اصلاحات ملی و قاره‌ای در پیام مکرون

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در پیام خود به مناسبت سال نو به مردم کشورش وعده داد که تلاش‌ها برای اصلاحات سیاسی و اقتصادی در فرانسه و اروپا را پیگیری کند. به گزارش پرس‌تی‌وی، مکرون در نخستین پیام سال نوی خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، وعده داد که ایده‌های اصلاحی‌اش را ادامه خواهد داد: «این تحولات عمیق، با همان انسجام، قدرت و ریتم قبلی در سال 2018ادامه پیدا خواهند کرد.» او همچنین از یک برنامه اجتماعی بزرگ در سال 2018خبر داد که سلامت و اسکان بی‌خانمان‌ها را پوشش خواهد داد. مکرون همچنین از همکاری با آلمان برای اعمال اصلاحات در اروپا خبر داد: «اروپا برای فرانسه خوب است.»

این خبر را به اشتراک بگذارید