• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2717
+
-

تشکیل کمیته ویژه آلودگی هوا و مدیریت بحران برای کلانشهرها

شهرداران 8کلانشهر کشور دیروز مهمان شهردار تهران بودند تا مشکلات مشترک مورد بررسی قرار گیرد

شهرداران
تشکیل کمیته ویژه آلودگی هوا و مدیریت بحران برای کلانشهرها

دیروز در دومین جلسه نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور به پیشنهاد محمدعلی نجفی، شهردار تهران قرار شد تا شهرداران مشهد، قم، اصفهان، شیراز، قزوین، تبریز، اهواز و کرج طی نامه‌ای از رئیس‌جمهور تقاضای ملاقات کرده و در آن به‌صورت حضوری درباره همه مشکلاتی که در اداره کلانشهرها با آن مواجهند، صحبت کنند. به گفته نجفی، مدیریت شهری خاکریز اول حل مشکلات کشور است و هر مسئله و مشکلی که در کشور به‌وجود آید، مدیریت شهری در مرحله اول به کمک دولت می‌آید. بنابراین تقاضا این است که دولت نگاه مثبتی به شهرهای بزرگ کشور داشته باشد و در یک جلسه ویژه با شهرداران کلانشهرها به حرف‌های آنها گوش دهد. به گزارش همشهری، شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: معتقدیم که امکانات ملی به‌نحو عادلانه توزیع نشده است؛ مثلا با وجود اینکه در‌ماه دهم سال قرار داریم ولی هیچ‌گونه پرداختی در زمینه یارانه بلیت مترو و اتوبوس از سوی دولت به شهرداری صورت نگرفته که امیدواریم از سال97 بر مبنایی که گذاشته می‌شود، منابع ملی عادلانه توزیع شود.

گام دوم کلانشهرها  نخستین نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور آبان‌ماه گذشته با حضور 6 شهردار در مشهد برگزار شد. هدف شرکت‌کنندگان در آن نشست انتخاب یک نماینده به‌منظور شرکت در جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و نحوه تعامل با آن شورا بود.  تأکید دیروز شرکت‌کنندگان در دومین نشست شهرداران کلانشهرها لزوم اصلاح قوانین مرتبط با کسب درآمدهای پایدار شهری بود. محمدعلی نجفی که میزبانی شهرداران کلانشهرهای کشور در طبقه هشتم ساختمان شهرداری تهران را برعهده داشت پیشنهاد تشکیل 2کارگروه و 2کمیته مشترک را مطرح کرد که هیچ مخالفی نداشت و تمام آرای مثبت را کسب کرد. براین اساس کلانشهرهای کشور 2کمیته یکی برای حل آلودگی هوا و دیگری با موضوع مدیریت بحران خواهند داشت. همچنین مقرر شد تا 2کارگروه مشترک به‌منظور تحقق شهرهوشمند و حل آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی تشکیل شود. 3موضوع اصلی و چند موضوع فرعی هم دیروز در دستور کار شهرداران کلانشهرهای کشور بود. یکی از این موضوعات به گفته نجفی همفکری درباره نحوه تعامل با نمایندگان مجلس درباره لایحه قانون بودجه سال97 بود. وی افزود: در لایحه دولت نکات مثبت و منفی وجود دارد که نکات مثبت آن رافع مشکلات تهران نیست.

در مورد نکات منفی بودجه هم این امیدواری وجود دارد که نمایندگان مجلس با توجه به مشکلات کلانشهرها تغییرات لازم را در لایحه اعمال کنند. یکی دیگر از موضوعات در دستور کار نشست شهرداران کلانشهرها بررسی عملکرد و برنامه‌های آینده بانک شهر بود. در این‌باره نجفی گفت: تمام اعضا تأکید داشتند که فعالیت‌های بانک شهر مورد حمایت همه سهامداران قرار گیرد ضمن اینکه از مردم نیز تقاضا داریم تا حد ممکن استقبال و اشتیاق بیشتری نسبت به سپرده‌گذاری در بانک شهر داشته باشند. علاوه بر این ما درباره مدل انتخاب هیأت مدیره بانک شهرهم صحبت کردیم و قرار شد در جلسه آینده که به‌صورت فوق‌العاده خواهیم داشت مدل ارائه شده برای انتخاب هیأت مدیره را تصویب کنیم. موضوع سوم در دستور کار جلسه دیروز هم اختصاص به طرح درآمدهای پایدار برای شهرداری‌ها داشت که هم‌اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است. نجفی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس از آنها خواست تا به‌نظرات سازنده و خوب شهرداری‌ها درباره درآمدهای پایدار توجه کرده و تصویب این طرح را سرعت بخشند. وی از دولت نیز درخواست حمایت از طرح درآمدهای پایدار را کرد بلکه مشکلات شهرداری‌ها از این بابت برطرف شود.

اهمیت و لزوم نوسازی بافت فرسوده نیز از سوی شهردار تهران مورد تأکید قرار گرفت. نجفی گفت: همه کلانشهرهای کشور درگیر بافت فرسوده هستند و اگر خدای ناکرده زلزله بزرگی اتفاق بیفتد در بافت‌های فرسوده تلفات جانی و مالی زیادی خواهیم داشت به همین دلیل علاقه‌مند کمک به دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم. شهردار تهران همچنین خطاب به شهروندان تهرانی گفت: گاهی گفته می‌شود اگر زلزله 7ریشتری در تهران اتفاق بیفتد 90درصد تخریب اتفاق می‌افتد درحالی‌که این حرف‌ها غیرعلمی است و گویی هدف برخی‌ها خالی کردن دل مردم است. ما حتی وقتی سفر هم می‌رویم احتمال هرگونه اتفاقی برایمان وجود دارد بنابراین مضطرب کردن مردم کمک کردن نیست. به گفته نجفی، واقعیت این است که اولا براساس لرزه‌نگاری‌های صورت‌گرفته هیچ‌کدام از گسل‌های تهران فعال نشده‌اند و حتی اگر فعال شوند نیز معلوم نیست چند ریشتر، درچه عمقی و با چه شتاب و انرژی‌ای باشد. چه بسا زلزله 7 ریشتری هیچ تخریبی ایجاد نکند. 

 

   گلایه از نبود مدیریت یکپارچه شهری

رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش ازجمله حاضران دومین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور بود. محسن هاشمی در سخنانی بر لزوم تحقق مدیریت یکپارچه شهری و واگذاری 23وظیفه از دولت به شهرداری‌ها تأکید کرد و گفت: ما در شهرداری و شورا با خیل عظیمی از درخواست‌های مردم مواجه هستیم که به‌دلیل عدم‌تحقق مدیریت یکپارچه شهری دستمان برای تصمیم‌گیری بسته است. از نظر هاشمی، هنوز با شوراها به‌صورت یک سمن برخورد می‌شود و اختیارات واقعی به آنها داده نشده است. وقت آن است از شوراهای شهرستان‌ها، شورای‌عالی استان‌ها و در نهایت کمیسیون کلانشهرها در دولت استفاده بهینه صورت گیرد. هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود از زلزله، آلودگی هوا، ترافیک و حمل‌ونقل عمومی به‌عنوان چالش‌ها و تهدید‌های کلانشهرها یاد کرد و افزود: شکاف میان هزینه‌های مدیریت شهری و درآمدها به‌خصوص درآمد پایدار هم ازجمله معضلات کلانشهرهاست. بنابراین در آستانه فصل بودجه می‌توانیم از کمیسیون کلانشهرها و شورای‌عالی استان‌ها استفاده کنیم تا مقداری درآمدها و هزینه را همگن کنند. وی ضمن ابراز خوشحالی از کاهش شهرفروشی و تراکم‌فروشی گفت: در این روش‌ها تبعیض در خدمت‌رسانی و تبعیض به شهروندان دیده می‌شود و همین باعث خواهد شد تا مردم در پرداخت‌ها دچار مشکلات جدی شوند. البته لازم است نسبت به موضوع ایجاد درآمد پایدار اقدام کنیم. در مقابل نیز اگر مردم مشاهده کنند این درآمد برای آنها هزینه می‌شود، قطعا در هزینه‌های شهر مشارکت خواهند کرد. هاشمی بر ضرورت تغییرات بنیادی در سبد درآمد - هزینه شهرداری‌ها تأکید و تصریح کرد: در هزینه هم باید مراقب باشیم تا مواردی که به شهرداری‌ها مربوط نیست را انجام ندهیم، چراکه مردم برای آن چیزی که پول می‌دهند، باید خدمات بگیرند. رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اهمیت همکاری و تعامل هرچه بیشتر کلانشهرها تأکید کرد و گفت: همه ما می‌خواهیم بازیافت پسماند در کلانشهرها سودده شده و با فروش پسماند بتوانیم ضمن تأمین هزینه‌های جمع‌آوری زباله، سودآوری نیز داشته باشیم. در این زمینه همه طراحی‌ها را انجام داده‌ایم اما با مشکلاتی روبه‌رو هستیم و این در حالی است که در کمیسیون کلانشهرهای دولت و شورای‌عالی استان‌ها می‌توانیم قیمت برق تولید شده از پسماند را به حدی برسانیم که بتوانیم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را جذب کنیم.

شهــردار تهران یــادآور شد: در همین زلزله سر پل ذهاب شاهد بودیم بسیاری از ساختمان‌های مقاوم این شهر تخریب نشدند؛ ضمن اینکه شهرداری و بقیه ارگان‌ها آمادگی دارند تا در شرایط بحران به کمک مردم بروند. به‌عنوان مثال شهرداری تهران برای استان‌های معین و پشتیبان پایگاه‌های خاصی در دروازه شهر درنظر گرفته است که در ورود به شهر تهران بتوانند تجهیزات و لوازم مورد نیاز را دپو کرده و امدادرسانی را انجام دهند.

 

طرح ترافیک97 اجرا خواهد شد محمد‌علی‌نجفی  دیروز در حاشیه دومین نشست شهرداران کلانشهرهای کشور، طی سخنانی در جمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ گفت. محمدعلی نجفی در پاسخ به سؤالی درباره حذف آرم طرح ترافیک گفت: دنبال اجرای طرح ترافیک با سختگیری‌های بیشتر هستیم که البته درصورت تصویب در شورای حمل‌ونقل تهران، شورای شهر تهران و دولت از 15فروردین سال آینده اجرایی خواهد شد وگرنه طرح فعلی ادامه خواهد داشت. وی در پاسخ به سؤالی درباره راه‌حل مقابله با آلودگی هوا در کلانشهرها، گفت: یکی از تفسیرهایی که در قانون بودجه پیشنهادی آمده این است که منطقه LEZ در هر یک از شهرهای آلوده کشور تعریف شود و خودروهای بدون معاینه فنی در این مناطق جریمه شوند. البته ما دنبال آن هستیم که مردم طبق قانون اتومبیل‌های خود را معاینه فنی کنند تا آلودگی هوا کاهش یابد. نجفی همچنین با اشاره به موضوع برقی کردن موتورسیکلت‌ها و خودروها ابراز داشت: هم‌اکنون کارخانه‌هایی برای تولید باتری موتورسیکلت‌های برقی اعلام آمادگی کرده‌اند که یکی از بزرگ‌ترین آنها، کارخانه وابسته به وزارت دفاع است؛ تنها باید یک عزم به‌وجود بیاید. وی در پاسخ به سؤالی درباره علت باقی ماندن برخی موتور سیکلت‌های برقی در گمرک به‌دلیل نبود زیر ساخت‌ها، عنوان کرد: اگر دولت اصل مسئله در حد تأمین حداقل 50هزار موتورسیکلت برقی برای تهران را قبول کند، ما نیز آمادگی داریم تا تمام امکانات شارژ این موتورها را فراهم کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید