تجریش، محبوبترین ایستگاه مترو
20هزار شهروند در نظر سنجی شرکت مترو مشارکت کردند
سعیده مرادی | روزنامهنگار
محبوبترین ایستگاه تهران از نظر شما کدام است؟ این سؤالی است که شرکت بهرهبرداری متروی تهران از مسافران این شبکه 26ساله پرسید. در این نظرسنجی تهرانیها اعلام کردند که از میان 160ایستگاه متروی پایتخت (پیش از افتتاح ایستگاه مریم مقدس) به کدام ایستگاهها بیشتر علاقهمندند. در این گزارش نتایج نظرسنجی انجامشده را بررسی کردهایم تا ببینیم دوستداشتنیترین و محبوبترین ایستگاههای تهران کدام ایستگاهها هستند؟
محبوبترین ایستگاه تهرانیها
متروی تهران ایستگاه خوب و زیبا کم ندارد؛ ایستگاههایی که هم طراحی و معماریشان چشمنواز است و هم مسافران شهر زیرزمینی را به نقاط و محدودههای شلوغ و پررفتوآمد شهر میرسانند. از میان این ایستگاهها انتخاب فقط یکایستگاه کار بسیار سختی است. ملاک و معیار هر مسافر هم ممکن است متفاوت باشد؛ یکی به امکانات ایستگاه توجه میکند و دیگری نقطه جغرافیایی و موقعیت ایستگاه برایش مهم است. شاید هم زیبایی ظاهری یا سهولت دسترسی و اصلا خاطراتی که در هر ایستگاه خلق شده دلیل علاقه و محبوبیت یکایستگاه باشد. نظرسنجی انجامشده نشان میدهد ایستگاه تجریش محبوبترین ایستگاه برای تهرانیهاست.
دومین و سومین ایستگاههای محبوب
بهدنبال دومین و سومین ایستگاه محبوب متروی تهران باید از شمال شهر به مرکز بیاییم؛ جایی که 2ایستگاه شلوغ و تقاطعی مترو در فاصلهای نسبتا کم از یکدیگر امکان دسترسی مسافران به محدوده پرمخاطب را میدهند. ایستگاه تئاترشهر و ایستگاه میدان حضرت ولیعصر با فاصلهای کم در نظرسنجی محبوبترین ایستگاه متروی تهران از دید مسافران بهترتیب در رتبههای دوم و سوم قرار گرفتهاند. هردو ایستگاه جدا از موقعیت جغرافیایی به لحاظ طراحی و معماری هم دارای ویژگیهای منحصربهفردی هستند. یکی چند خروجی دارد و مسافران برای ورود و خروج به ایستگاه از دالانهای جذاب عبور میکنند و دیگری با میدانگاه بزرگ و معروفش در وسط میدان ولیعصر تافتهای جدابافته در میان ایستگاههای مترو است.
مشارکت خوب شهروندان در انتخاب ایستگاه دوستداشتنی
هادی زند، مدیر ارتباطات و امور بینالملل شرکت بهرهبرداری متروی تهران و حومه: ایده ایستگاه دوستداشتنی برگرفته از کمپین تهران دوستداشتنی است که بهصورت دقیق به موضوع مترو میپردازد. این کمپین باعث شد نهتنها با مسافران تعامل دوسویه داشته باشیم، بلکه با نظرات آنها درباره مترو بیشتر آشنا شویم و نقاط قوت و ضعف ایستگاهها را بشناسیم. این کمپین مشارکت بالای شهروندان را بهدنبال داشت و 20882نفر در این طرح نظرات خود را عنوان کردند و به ایستگاههای محبوب خود رأی دادند. ایستگاه دوستداشتنی تجربه خوبی بود و ایستگاهها براساس معیارهایی همچون معماری جذاب، در دسترس بودن، کیفیت و تمیزی محیط و... سنجیده شدند. ما نیز در راستای آگاهسازی شهروندان و آشنایی آنها با این کمپین از ابزارهای مختلف مانند پیامک، نصب بنر و تولید محتوا استفاده کردیم. واکنش خوب شهروندان ما را بر آن داشته که این برنامه را مجددا اجرا کنیم و کمپین ایستگاه دوستداشتنی را در دستورکار قرار دهیم.