مراسم اسکار سال 2029 قرار است برخلاف همیشه به جای شبکه ABC تلویزیون آمریکا از پلتفرم محبوب یوتیوب پخش شود. یوتیوب با 2میلیارد مخاطب با خرید حق پخش این مراسم مهم سینمایی جهان بار دیگر نشان داد که رسانهای به نام تلویزیون که بیشترین دسترسی را برای مردم دارد در حال خارج شدن از گود رقابت است. درباره این اتفاق مهم و پیامدهای آن در برنامه پارک وی تلویزیون همشهری با مهیار خدادادی، کارشناس حوزه سایبری گفتوگو کردیم.
خدادادی با اشاره به اینکه دنیای رسانه در حال گذار از پلتفرمهای قدیمی مانند رادیو و تلویزیون به سمت پلتفرمهای آنلاین است، گفت: یکی از ابعاد مهم خرید حق پخش مراسم اسکار 2029توسط یوتیوب ورود به دنیای جدید رسانههاست که مانند هوش مصنوعی مجبور به پذیرش آن هستیم. مردم این انتقال به پلتفرمهای کوچک آنلاین را به راحتی پذیرفتهاند. رسانه شکل دیگری بهخود گرفته و برخلاف گذشته که رادیو وتلویزیون را به چشم رسانه میدیدیم حالا گوشی موبایل ما تبدیل به رسانه شده است. بهگفته این کارشناس، یوتیوب هم با انعقاد قراردادی که برای پخش آنلاین مراسم جوایز سینمایی اسکار از سال 2029تا 2033بسته است نشان داد که قصد دارد بستر را برای گذار از رسانههای قدیمی به این سمت و سو فراهم کند.
خدادادی درباره دلایل فنی این رویداد گفت: با استناد به تحلیل سایت دیجیتالای، در سال 2024حدود 73درصد مخاطبان یوتیوب محتوای بالای 30دقیقه را تماشا کردند که این موضوع نشان میدهد یوتیوب فقط یک پلتفرم ساده برای اشتراکگذاری ویدئوهای کوتاه نیست، بلکه میتواند یک جایگزین مناسب بهعنوان تلویزیونی جدید و هوشمند آنلاین باشد. او درباره دلیل بعدی اینگونه توضیح داد: موضوع بعدی که منجر به این تصمیم تاریخی شده، زمان محدود پخش این برنامه به سبک سنتی و همیشگی است. پوشش این برنامه از شبکه ABC همیشه با چالشهایی ازجمله زمان زیاد، انتخاب مجری و پوشش همه مراسم همراه بود. اما با این قرارداد جدید تا 6ساعت هم امکان پخش زنده مراسم وجود دارد که میتواند شامل فرش قرمز، پشت صحنه و برنامههای بعد از مراسم باشد. بهگفته این کارشناس حوزه سایبری، طبق گزارشها و آمارها مخاطب تلویزیون برای چنین رویدادی در سال 2025تا 20میلیون افت داشت، عددی که نسبت به سالهای اخیر فاصله زیادی دارد. اما از آن طرف با استناد به گزارشهای معتبر، یوتیوب در سال 2025حدود 12درصد از کل زمان تماشای تلویزیون را بهخود اختصاص داده که نشانه این است مردم به راحتی میتوانند از این فضا گذر کنند. البته طبق گفتههای خدادادی این قرارداد بهخودی خود چالش جدیدی برای یوتیوب و تیم پشتیبانی از لحاظ فراهم کردن بسترهای فنی و تبلیغاتی است اما باز هم نشان میدهد که رسانه، دیگر فرستنده نیست و تبدیل به اکوسیستم شده که هم محتوا تولید میکند و هم مخاطب با آن روایت میسازد و هم اینکه الگوریتم تعیین میکند لحظهها چطور در جهان پخش شود.
شنبه 29 آذر 1404
کد مطلب :
269290
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/kZ786
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved