۷۰۰ نقطه حادثه خیز اصلاح شد
اعضای شورای شهر تهران بر ضرورت اجرای راهکارهایی برای کاهش تصادفات شهری تأکید کردند
مریم باقرپور | روزنامهنگار
روز گذشته سیصدوهفتادودومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در حالی برگزار شد که اعضای پارلمان شهری به موضوعهای متنوعی از بحران خشکسالی تا توسعه کتابخوانی در مدارس تهران پرداختند و در این میان تذکر یکی از اعضا قابل تامل و نگرانکننده بود. سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر در تذکر خود به تصادف منجر به فوت موتورسواری در بزرگراه شهید چمران، محدوده تردد خودروهای تندرو اشاره کرد و خواستار سرعتبخشیدن به خدمات اورژانس، تقویت ابزارهای کنترل سرعت و آموزش فرهنگ ترافیک برای کاهش تصادفات شد.
افزایش تعداد دوربینهای فعال
در سالهای اخیر، براساس گزارش سازمان بازرسی کل کشور، تنها ۲درصد از دوربینهای کنترل سرعت تهران روشن بودهاند. البته در این دوره تلاشهایی شده و طبق اطلاع تعداد دوربینهای فعال به ۹۵ رسیده است؛ اما هنوز با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.
اصلاح نقاط حادثهخیز
نقاط حادثهخیز بسیاری در تهران وجود دارد و اصلاحات هندسی امسال عملکرد خوبی داشته است؛ بهطوریکه از ابتدای سال تاکنون ۷۰۰نقطه اصلاح شده است؛ اما همچنان مشکلات پابرجاست. در بزرگراه شهید چمران حدود یکسال است که این مشکلات وجود دارد و موجب بروز تصادفات متعدد شده است.
افزایش 47درصدی فوتشدگان
در 7ماه اول امسال، تعداد فوتشدگان نسبت به سال گذشته ۴۷درصد افزایش پیدا کرده و از ۳۵۳کشته در سال گذشته به ۵۱۷نفر رسیده است. از طرفی در 6ماه اخیر، ۱۶۲عابر، ۲۰۵موتورسوار و ۶۰راننده و سرنشین خودرو کشته شدهاند. تهران نه غزه است، نه سودان و نه میدان جنگ هشتساله؛ اینجا شهری است که مردم با هزاران امید صبح از خانه بیرون میآیند تا نان حلالی به خانه ببرند؛ اما ماهانه ۹۰نفر و روزانه بهطور متوسط 3نفر در تهران بر اثر حوادث رانندگی جان میدهند.
لزوم آموزش موتورسواران
ما درباره مسائل مختلف صحبت میکنیم؛ اما درباره آموزشها هیچ نمیگوییم. وزارت آموزشوپرورش، وزارت بهداشت و صداوسیما باید در این زمینه اقدام کنند؛ درغیراینصورت حیثیت ما در حوزه رانندگی از بین میرود. باید به شرکتهای موتوری که مشخص هستند آموزش داده شود. شهرداری باید برای آنها دوره بگذارد تا جان افرادی که برای لقمه حلال هرروز تلاش میکنند، حفظ شود.
تأخیر اورژانس در تصادفات
در تصادف اخیر بنده چند دقیقه بعد از وقوع تصادف به محل رسیدم. با وجود تماسهای مکرر با اورژانس، تقریبا ۵۰دقیقه طول کشید تا نخستین آمبولانس به محل حادثه برسد. چرا باید اورژانس تهران برای رسیدن به محل تصادف چنین تأخیری داشته باشد؟ چطور میشود به مردم گفت یکساعت صبر کنید تا آمبولانس برسد؟ امروز اورژانس تهران ادعا میکند خودرو کم دارد. اگر اینگونه است، باید به آنها کمک کنیم.
لزوم ورود قوه قضاییه به تصادفات
متأسفانه آمار کشتههای شب تقریبا برابر روز است و ۵۰درصد حوادث در نیمهشب رخ میدهد؛ زمانی که باید تردد اندکی در شهر باشد. این اتفاقات عمدتا توسط رانندگان جوانی رخ میدهد که در وضعیت غیرعادی هستند و قوه قضاییه باید در این خصوص اقدام کند.
تقدیر از پلیس راهور
طبق گفته پلیس راهور، تنها 3 تا 4بیمارستان در تهران مصدومان تصادفات را پذیرش میکنند. مگر میشود شهری به این بزرگی تنها این تعداد بیمارستان برای پذیرش تصادفیها داشته باشد؟ پلیس میگوید زمانی که مصدومان به بیمارستان می رسند ممکن است جان خود را از دست بدهند. از پلیس راهور تقدیر میکنم که در حوادث تصادف بموقع حاضر میشود و سریعا اقدام و اصلاح میکند.
قرارداد 3هزارو500دستگاه اتوبوس داخلی در دوره ششم
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران که برای بررسی گزارش حسابرسی این شرکت به صحن دعوت شده بود، آماری از ایستگاهها و اتوبوسهای فعال و تازهنفس ارائه داد و گفت: در دوره ششم مدیریت شهری برای نزدیک به 3هزارو۵۰۰دستگاه اتوبوس قرارداد داخلی بستیم. از 5هزارو۲۸۰اتوبوس در پایتخت، 3202دستگاه اتوبوس فعال هستند. تهران ۲۰۱خط و بیش از 4هزارو۲۰۰ایستگاه اتوبوس دارد. بهدنبال این هستیم که خطوط را توسعه دهیم و خدمات شایستهتری به شهروندان ارائه شود. دوستان گاهی میپرسند که چرا با ورود اتوبوسهای جدید، تعداد ناوگان تغییر چندانی ندارد؟ دلیل آن این است که همزمان با ورود اتوبوسهای جدید، دستگاههای فرسوده از رده خارج میشوند. تلاش شده که قسمت اعظم ناوگان فرسوده از رده خارج شود و با ورود اتوبوسهای بیآرتی در تلاشیم که تعداد دستگاههای ناوگان اتوبوسرانی پایتخت افزایش یابد.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
پلهبرقیهای خراب بهسرعت تعمیر میشوند
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران به روال همیشه در حاشیه شورا در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات آنها پاسخ داد.
خرابی پلهبرقیها: پلهبرقی میدان محمدیه هفته پیش آغازبهکار کرد و پلهبرقی ایستگاه 15خرداد نیز در حال راهاندازی است. تعدادی از پلهبرقیها مشکل فنی داشتند و نیاز به خرید قطعات بود. ما مجددا تأکید کردیم که پلههای خراب سریعتر رفع مشکل شوند و اگر شهروندان اعلام کنند، در نخستین فرصت نسبت به تعمیر اقدام میشود.
ورود موتورسیکلتها به خط ویژه: رانندگان اتوبوسهای بیآرتی بسیار نسبت به ورود موتورسیکلتها به خط ویژه معترضند. متأسفانه کنترلی بر این اوضاع نیست و خط ویژه به خط ویژه موتورسیکلت تبدیل شده است. در مواردی میبینیم که تابلوی ورود ممنوع در خطوط ویژه نصب شده؛ اما در بازشو نیز نصب شده و افراد اصرار به ورود دارند.
حواشی پیشآمده در ارتباط با رانندگان وسایل حملونقل عمومی: تمام رانندگان تست سلامت روان دارند. البته ممکن است درگیریهایی رخ دهد که نباید شکل بگیرد.
16تصفیهخانه در حال ساخت است
سیاستگذاری درست برای تامین منابع پایدار آب موضوعی بود که مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیطزیست و خدمات شهری شورا درباره آن صحبت کرد. این عضو شورا در تذکر خود با ابراز نگرانی نسبت به کاهش بارشها از اقدامات انجامشده برای تهیه پساب گفت؛ «بیش از ۱۰هزارمیلیارد تومان برای ساخت تصفیهخانه و ذخیرهسازی و هوشمندسازی درنظر گرفته شده و ۱۶تصفیهخانه در حال ساخت است. بودجه حوزه آب از ۳۹میلیارد تومان به 5هزارمیلیارد تومان رسیده و اختصاص این میزان بودجه به حوزه آب بینظیر است.»