• شنبه 17 آبان 1404
  • السَّبْت 17 جمادی الاول 1447
  • 2025 Nov 08
شنبه 17 آبان 1404
کد مطلب : 266681
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/4R6Bg
+
-

فتح گره گشای غرب

چمران در بازدید از ابرپروژه شاخه غربی بزرگراه یادگار امام بر همکاری بیشتر دستگاه‌ها تأکید کرد

گزارش
فتح گره گشای غرب

مریم باقر پور | روزنامه‌نگار 

شهریور 1401ساخت شاخه غربی بزرگراه یادگار امام شروع شد تا بخش جنوبی این بزرگراه از بن‌بست خارج و این محدوده از پایتخت به بزرگراه فتح وصل شود و همچنین با تکمیل پروژه بخشی از کمربندی غرب تهران شکل بگیرد. این پروژه تاکنون پیشرفت‌ زیادی داشته و در مسیر اجرا 4دسترسی میدان فتح افتتاح شده است. برای بررسی وضعیت پیشرفت این ابرپروژه مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران همراه مدیران شهری با طی مسیر 4/5کیلومتری در جریان روند کار قرار گرفت. چمران در ادامه درباره پروژه توضیحات بیشتری داد.

اهداف اجرایی: خروج بخش جنوبی بزرگراه از بن‌بست، اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح، تکمیل بخشی از کمربندی غرب تهران

محدوده اجرایی: از انتهایی‌ترین بخش جنوبی بزرگراه یادگار امام و خیابان امام خمینی آغاز و به‌صورت زیرگذر با عبور از میدان جی(میدان شهیدان) وارد پادگان جی می‌شود. در ادامه با عبور از زیر گذر بلوار استاد معین به بزرگراه فتح می‌رسد؛  البته عبور بزرگراه از میدان فتح این محدوده را دستخوش تغییرات قرار داده است.

پروژه حیاتی در غرب تهران
اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح، حلقه‌ای حیاتی در تکمیل شبکه عبوری غرب تهران است. میدان فتح و محور جی از پروژه‌های کلیدی شهر تهران است که بخش مهمی از اتصال بزرگراه یادگار امام به بزرگراه فتح را تشکیل می‌دهد و خوشبختانه با تلاش مهندسان و همکاری نهادهای مختلف، بخش عمده مسیر آماده بهره‌برداری شده است. مسیر عبور از خیابان آیت‌الله سعیدی به سمت میدان آزادی و چپ‌گرد آن، اکنون به‌صورت عملیاتی فعال شده و حرکت خودروها در این بخش به‌خوبی انجام می‌گیرد، اما ادامه مسیر و بخش‌های داخلی پادگان جی نیازمند همت و پیگیری بیشتر است تا در کوتاه‌ترین زمان تکمیل شود.

قدردانی از ساکنان محل و مجریان طرح
اجرای این پروژه برای ساکنان محله‌های اطراف دردسرهایی داشته که لازم است از صبوری شهروندان منطقه جی تقدیر شود. چرا که میدان جی بیش از یک سال است که به‌دلیل عملیات عمرانی بسته شده و این امر مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده، اما قطعا پس از بهره‌برداری و بازگشایی مسیر، رفاه و سهولت تردد حاصل از اجرای این طرح، رنج این دوران را جبران خواهد کرد. همچنین ضمن قدردانی از مجریان، امیدوارم با همت مضاعف تیم‌های اجرایی، این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پایان برسد و مردم شریف تهران از مزایای آن بهره‌مند شوند.


همکاری میان دستگاه‌ها، رمز پیشرفت
بخش‌هایی از این طرح به‌دلیل وجود معارض‌‌هایی مانند کانال فیروزآبادی، کانال قلقلی، کابل‌های فشار قوی برق و اختلاف‌تراز در مسیر، سخت‌ترین مراحل اجرایی را داشته ، اما با تلاش گروه‌های مهندسی و هم‌ترازی این خطوط، موانع عمده رفع شده است. اجرای چنین عملیات‌هایی در بستر فعال شهری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت چندجانبه است که خوشبختانه با همکاری ارتش، نیروی زمینی، وزارت دفاع و وزارت آموزش‌وپرورش، بسیاری از چالش‌ها برطرف شده و هماهنگی‌ها به ثمر نشسته است. این پروژه نه‌تنها باعث تسهیل رفت‌وآمد در محورهای غربی تهران می‌شود، بلکه با تکمیل ادامه آن تا بزرگراه شهید بروجردی و جاده ساوه، تغییرات زیادی در شبکه بزرگراهی ایجاد خواهد شد.

افتتاح سایر
 بخش‌های پروژه؛ به‌زودی
عباس شعبانی، معاون فنی و عمران شهردار تهران: با توجه به اهمیت بهره‌برداری از پروژه میدان فتح با اقدامات فشرده عمرانی در 2شیفت کاری، به‌زودی در تراز صفر پل دسترسی از غرب بزرگراه فتح به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی به بهره‌برداری خواهد رسید. با افزایش نواحی در دسترس، سرعت انجام اقدامات تکمیلی افزایش چشمگیری 
می‌یابد.

چه کسانی در برنامه بازدید حضور داشتند؟ 
مدیران فنی و عمرانی شهرداری تهران 
 نمایندگان قرارگاه خاتم‌الانبیا 
رئیس شورای اسلامی شهر تهران 
6پل و محورهای ارتباطی میدان فتح را بشناسید
۱. غرب به شرق شهید متوسلیان به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی (افتتاح شده)
2.غرب به شرق شهید متوسلیان به جنوب بزرگراه آیت‌الله سعیدی (افتتاح شده)
3.جنوب به شمال بزرگراه آیت‌الله سعیدی (افتتاح شده)
4.شمال به جنوب بزرگراه آیت‌الله سعیدی (افتتاح شده)
۵. جنوب به شمال آیت‌الله سعیدی به غرب شهید متوسلیان (در مرحله اجرا)
6.پل دوربرگردان غرب به غرب شهید متوسلیان (در مرحله اجرا)


تغییرات میدان فتح با اجرای این  پروژه کدامند؟
  تقاطع ادامه بزرگراه یادگار امام با بزرگراه فتح و بزرگراه آیت‌الله سعیدی در محدوده میدان فتح ساخته می‌شود که شامل یک تقاطع 3سطحی در ترازهای ارتفاعی منفی یک (زیرگذر)، صفر(همسطح) و مثبت یک(پل جهتی) است.
 برای اجرای پروژه ملاحظاتی که بیشترین تأثیر را بر نحوه طراحی این تقاطع چندسطحی داشته، مربوط به فاصله اندک با فرودگاه مهرآباد و کریدورهای پروازی آن است؛ به همین دلیل به جز رمپ ارتباطی غرب به شمال که به‌صورت یک پل روگذر در ارتفاع 8متری از سطح زمین احداث می‌شود، سایر مسیرهای دسترسی در ترازهای صفر و منفی یک هستند. در نتیجه بسیاری از گردش‌هایی که قبلا با استفاده از میدان فتح انجام می‌گرفت، در رمپ‌های جهتی و به‌صورت یک تقاطع غیرهمسطح جریان دارند.


مشخصات پروژه
نام: احداث شاخه غربی بزرگراه یادگار امام
طول پروژه: 9500متر 
تاریخ شروع: شهریور 1401
 مناطق درگیر: 9و 10





 

این خبر را به اشتراک بگذارید