• شنبه 25 مرداد 1404
  • السَّبْت 21 صفر 1447
  • 2025 Aug 16
شنبه 25 مرداد 1404
کد مطلب : 261326
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/PZ1X6
+
-

شهرزاد رقیب نیست، همکار است

در شهر
شهرزاد رقیب نیست، همکار است

پریسا نوری، روزنامه نگار

حدود 2هفته از آغاز فعالیت تاکسی اینترنتی شهرزاد می‌گذرد؛ امکانی که در بستر پلتفرم شهرزاد و زیرنظر سازمان تاکسیرانی فراهم شده است. اگرچه تاکسی اینترنتی شهرزاد با مجوز شورای اسلامی شهر تهران و با هدف امنیت‌بخشی و نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی راه‌اندازی شده، اما چند روزی است که ابهاماتی از طرف برخی از جمله اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی بر سر فعالیت آن در فضای مجازی و خبرگزاری‌ها مطرح شده است. در پاسخ به این ابهامات، احمد خورشیدی، مدیر سامانه شهرزاد با بیان اینکه «ما از نقد و پرسشگری استقبال می‌کنیم، اما ضروری است که اظهارنظرها بر پایه قوانین جاری کشور و واقعیت‌های بازار باشد»، توضیحاتی ارائه داد.

شهرزاد، رقیب پلتفرم‌های بخش خصوصی نیست
تاکسی اینترنتی شهرزاد، امتداد طبیعی مأموریت‌های شهرداری تهران در زمینه هوشمند‌سازی‌ است و به‌عنوان بخشی از سوپراپلیکیشن شهرزاد، مأموریت اصلی آن ارائه خدمات عمومی در حوزه حمل‌ونقل شهری است؛ نه رقابت تجاری. ما در بخش تاکسی اینترنتی، آماده همکاری و هم‌افزایی با پلتفرم‌های فعال هستیم و حتی پیشنهاد همکاری مشخصی به آنها ارائه کرده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم.

نظارت قانونی با سازمان تاکسیرانی تهران است
سازمان تاکسیرانی، به‌عنوان نهاد قانونی و رگولاتور این حوزه، مستقیما بر عملکرد ناوگان تاکسی‌های تحت پوشش خود نظارت می‌کند. سامانه شهرزاد در واقع ابزار نظارتی و حمایتی سازمان تاکسیرانی برای ناوگان تاکسی‌های زرد تهران است.

 ناوگان تحت نظارت و حمایت عمومی
شهرداری تهران بیش از ۸۰هزار تاکسی رسمی در اختیار دارد که از محل منابع عمومی شهروندان(طرح ترافیک و سوخت یارانه‌ای) بهره‌مند هستند. وظیفه شهرداری این است که این ظرفیت را کامل در خدمت مردم قرار دهد و این مهم جز با ارائه خدمات آنلاین و برخط محقق نمی‌شود. تاکسی اینترنتی شهرزاد در حقیقت اجرای فاز دوم «تاکسی برخط» است که از سال گذشته آغاز شده است.

نیازی به اخذ مجوز از نهاد صنفی وجود ندارد
همانطور که بانک مرکزی و وزارتخانه‌ها برای پلتفرم‌های خدماتی خود نیازمند مجوز اتحادیه‌ها نیستند، شهرداری تهران و سازمان تاکسیرانی هم به‌عنوان رگولاتور رسمی حمل‌ونقل شهری، برای ارائه خدمات خود نیازی به اخذ مجوز از نهادهای صنفی ندارند.

ظرفیت بالا در حمل‌ونقل 
تاکسی‌های اینترنتی بخش خصوصی این روزها قسمت زیادی از تقاضای حمل‌ونقل آنلاین تهران را پوشش می‌دهند؛ ظرفیتی که شهرداری هیچ‌گاه قصد مداخله تجاری در آن را نداشته است و نخواهد داشت. مأموریت شهرزاد صرفا ارائه حداقل سرویس‌های ضروری به مناطق و اقشاری است که برای بخش خصوصی اقتصادی نیست.

مدل‌های بین‌المللی تأییدکننده این رویکرد هستند
در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان، شهرداری‌ها علاوه‌بر نقش تنظیم‌گری، پلتفرم اختصاصی خود را برای پوشش نیازهای خاص و غیراقتصادی بازار ایجاد می‌کنند. این اقدام به‌معنای رقابت با بخش خصوصی نیست، بلکه مکمل و تقویت‌کننده آن است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید