
400اتوبوس تندروی تازه نفس میآید
ناوگان حملونقل شهری بیآرتی بعد از یک دهه نوسازی میشود

مهدی اسماعیلپور - روزنامهنگار
با توجه به بار سنگین جابهجایی مسافران در پایتخت، ناوگان اتوبوسرانی تهران بهویژه خطوط بیآرتی و اتوبوسهای دوکابین، نقش حیاتی در تسهیل حملونقل عمومی ایفا میکنند. اکنون 9خط بیآرتی در تهران وجود دارد که از شرق تا غرب و شمال تا جنوب شهر را پوشش میدهد، اما فرسودگی اتوبوسهای دوکابین و مشکلاتی مانند خرابی سیستمهای سرمایشی و گرمایشی، ضرورت نوسازی این ناوگان را بیشتر کرده است؛ به همین دلیل مدیران شهری در پی نوسازی ناوگان هستند و پیشبینی شده 200دستگاه اتوبوس دوکابین جدید تا مهر وارد ناوگان شود.
نوسازی ناوگان بیآرتی بعد از یکدهه
بیشترین بار جابهجایی مسافر توسط ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران بر دوش خطوط بیآرتی است. 9خط بیآرتی در پایتخت وجود دارد که تقریبا تمام نقاط مهم و اصلی پایتخت از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب شهر را پوشش میدهد. این درشرایطی است که اتوبوسهای دوکابین باتوجه به فرسودگی زیاد و حجم بالای جابهجایی مسافر، آن هم در مسیرهای طولانی و گاه سربالایی و سرازیریهای تند برای خدماترسانی دچار مشکل میشوند و در برخی مواقع شاهد خرابی آنها یا از کارافتادن کولر، بخاری یا درها هستیم. تنها راه هم نوسازی و ورود اتوبوسهای دوکابین جدید به ناوگان اتوبوسرانی است.
ارائه خدمات بهتر و بیشتر در مسیر اتوبوسهای تندرو
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه: از ابتدای امسال 70دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شرکت واحد اتوبوسرانی شده است. همچنین از مردادماه به مرور شاهد ورود 151دستگاه اتوبوس برقی جدید خواهیم بود. در کنار این موضوع اتوبوسهای دوکابین برای خطوط بیآرتی را داریم. از ورود آخرین اتوبوسهای دوکابین به خطوط بیآرتی شهر تهران بیش از 10سال میگذرد و در این بخش نیاز به نوسازی داریم. در همین رابطه خرید 400دستگاه اتوبوس دوکابین انجام شده است. از این 400دستگاه طبق تعهدات شرکتهای سازنده، حدود نیمی از آنها تا پایان نیمه اول امسال تحویل داده خواهد شد. به این ترتیب حدود 200دستگاه برای نیمه دوم سال که افزایش تقاضای سفر را داریم وارد ناوگان اتوبوسرانی و خطوط بیآرتی میشود. همزمان با نوسازی، بهسازی ناوگان موجود را هم در دست اقدام داریم که نتیجه آن ارائه خدمات بهتر به شهروندان در این بخش است.
تزریق حیاتی به ناوگان
آخرین نوسازی و ورود اتوبوسهای دوکابین تهران به سال1394و حدود یکدهه قبل میرسد. حالا با نهاییشدن خرید 400دستگاه اتوبوس دوکابین از شرکتهای داخلی، قرار است نوسازی در این ناوگان شکل بگیرد و صدها دستگاه اتوبوس بیآرتی دوکابین به ناوگان وارد شود. طبق برنامه هم سری اول این اتوبوسها تا پایان نیمه اول سال، یعنی شهریور1404تحویل شرکت اتوبوسرانی میشود تا از مهرماه در ناوگان فعال شوند.
اتوبوسهای جدید در خطوط یک و 7تندرو
براساس پیشبینی 200دستگاه اتوبوس دوکابین جدید قرار است در 2خط پرمسافر بیآرتی بهکار گرفته شود. این خطوط شامل خطوط یک و 7میشود. خط یک بیآرتی شرقی - غربی است و از میدان آزادی تا تهرانپارس را پوشش میدهد و در مسیر خیابانهای آزادی، انقلاب و دماوند نقاط و تقاطعهای مهمی دارد. خط 7هم مسیر شمالی - جنوبی در راستای خیابان ولیعصراست که از پایانه تجریش تا میدان راهآهن و بالعکس مسافران را جابه جا میکند. این 2خط بیآرتی شلوغترین و پرمسافرترین خطوط بیآرتی تهران هستند که نوسازی آنها اهمیت ویژهای دارد.