
دوچرخهسواری از دیروز تا امروز

سالهاست که مدیران شهری بر این باورند که یکی از راههای تشویق شهروندان برای استفاده از دوچرخه، گسترش راههای عبور و مرور این وسیله حملونقل پاک است. نمونهاش خبری است که مدتی پیش در رسانهها منتشر شد؛ راهاندازی مسیر 47کیلومتری زندگی، مناسب برای دوچرخهسواری با عبور از 5بوستان پایتخت.
اگر در صفحات روزنامه همشهری 30سال پیش چنین روزی، یعنی دوشنبه 19تیر1374 هم گشتی بزنیم، در صفحه 4 با خبری در راستای همین موضوع مواجه خواهیم شد: «4گذرگاه اصلی تهران به خطوط ویژه دوچرخهسواری مجهز میشوند.» در این خبر از زبان مدیرعامل سازمان ترافیک و حملونقل آن روزهای شهر تهران، علاوه بر قول تامین امنیت دوچرخهسواران در این گذرگاهها، پیشبینی شده که پایگاههایی نیز برای کرایه دوچرخه در برخی میدانهای شهر درنظر گرفته شود. باید امیدوار بود برای رسیدن به هوای پاک در پایتخت، شهروندان بیشتری از دوچرخه استفاده کنند و مدیران شهری نیز با ساخت امکانات بیشتر برای این وسیله نقلیه، مشوق شهروندان دوچرخهسوار باشند.