• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 15 مرداد 1397
کد مطلب : 25828
+
-

نشست غیرعلنی مجلس برای فردای تحریم‌ها

افشای نقش نفوذی‌ها در بلوای اقتصادی

فرزانه آیینی | خبرنگار:

افشای نقش نفوذی‌های اقتصادی و چگونگی فعالیت آنها در ناکام کردن سیاست‌های اقتصادی کشور محور اصلی مذاکرات 120دقیقه‌ای نمایندگان در جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان بود.

این نخستین باری است که بحث نفوذی‌ها در مذاکرات و مباحث اقتصادی مجلس مطرح می‌شود، به همین دلیل جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان در مورد آنها به نشستی افشاگرانه بدل شد.

مجلس دیروز و پیش از آغاز جلسه علنی مجلس، در جلسه‌ای اعلام نشده نشست غیرعلنی را در دستور کار داشت؛ جلسه‌ای 2ساعته که از جزئیات آن خبری نشد و کمتر نماینده‌ای حاضر بود در مورد جزئیات این نشست و چرایی برگزاری و موارد مطرح شده در آن سخن بگوید.

آنچه بر حساسیت نشست غیرعلنی دیروز نمایندگان می‌افزود و نمایندگان را در طرح جزئیات نشست محافظه‌کار‌تر می‌کرد، آغاز شمارش معکوس برای اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه کشور بود.

محافظه‌کاری که از سوی یحیی کمالی‌پور نماینده جیرفت به تاکتیک جدید مسئولان نظام در قبال کارشکنی‌های جمعی نفوذی تعبیر شد؛ نفوذی‌هایی که پیش از رونمایی از تاکتیک کشور برای کنترل شرایط آن را به بدخواهان نظام منتقل و در کمترین زمان ممکن برنامه‌های راهبردی کشور را به تصمیمات عقیمی بدل می‌کنند.

نماینده جیرفت در این‌باره به همشهری می‌گوید: آنچه الان در جامعه ما اتفاق می‌افتد ناشی از یک سری سیاستگذاری‌های منسجمی است که از بیرون کشور طراحی می‌شود و یک عده نفوذی در داخل کشور به خوبی دارند آن سیاست‌ها را اجرایی می‌کنند.  به‌نحوی که اینها در بدنه حاکمیت هم نفوذ دارند و ممکن است هر سیاست اقتصادی که دولت اتخاذ می‌کند و هنوز آن سیاست اتخاذی دولت اجرایی نشده است آنها ضد ‌آن سیاستی را طراحی می‌کنند و همین باعث شده که تا الان هر سیاست اقتصادی که دولت اعلام کرده به نتیجه نرسیده و منتهی به شکست شده است.

کمالی پور ادامه می‌دهد: در جلسه غیرعلنی نمایندگان بنابراین شد برای مقابله با نفوذی‌ها مجلس به کمک دولت بیاید، تا پیش از این مجلس نگران بود که ورودش در مباحث اقتصادی به تداخل در کار دولت تعبیر شود، اما پس از جلسه غیرعلنی اخیر مجلس بنای نمایندگان و مجلس در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی نقش عملیاتی داشته است.

در مقابل این افشاگری و تأکید مجلس بر ضرورت ناکام ماندن آنها اما «تک صدایی مسئولان در جامعه بین‌المللی»، «توجه به نیازهای مردم برای مقاومت در برابر تحریم‌ها»، «ورود مجلس به مباحث اقتصادی»و «همراهی بیشتر با دولت» 4راهکاری است که نمایندگان در جلسه غیرعلنی و 24ساعت قبل از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر سر آن به توافق رسیدند.چنانچه نماینده جیرفت در شرح دیگرجزئیات این نشست 120دقیقه به همشهری می‌گوید: در جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان علی لاریجانی، رئیس مجلس گزارشی از تصمیمات نشست‌های اقتصادی سران سه قوه به نمایندگان ارائه کرد و قریب به 10نفر از نمایندگان نیز به قید قرعه فرصت بیان نظرات و دغدغه‌هایشان را به‌دست آوردند.

او می‌افزاید: این جلسه در ادامه همان جلسات غیرعلنی مجلس که درباره وضعیت اقتصادی کشور برگزار می‌شود، تشکیل شد. در جلسه غیرعلنی دیروز بهارستان رئیس مجلس زوایای پیدا و پنهان افزایش نوسانات بازار ارز و دیگر افزایش قیمت‌ها و اتفاقات دیگری که در کشور از قبل از این نوسانات بروز یافته است گزارشی به نمایندگان ارائه کردند و در کنار آن هم نمایندگان به بیان نقطه نظرات‌شان پرداختند.عضو فراکسیون مستقلین ادامه می‌دهد: آنچه برآیند این نشست بود این است که یک هماهنگی کامل بین تیم اقتصادی کشور وجود ندارد و تیم اقتصادی دولت باید حتما اثر‌گذار باشد و متأسفانه شاهد چنین ویژگی‌ای در تیم اقتصادی دولت نیستیم، از دولت انتظار می‌رود که هر چه سریع‌تر به ترمیم کابینه بپردازد و تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد. نماینده جیرفت با اشاره به اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران می‌گوید: این تحریم‌ها و اخباری که در مورد آنها و زمانبندی آنها ارائه می‌شود بیشتر بار روانی دارد و جنگ روانی است و از اول انقلاب تا‌کنون تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال شده است، ما اگر خودمان را در داخل کشور پیدا کنیم و با هم متحد باشیم این تحریم‌ها را مثل 40سال گذشته شکست خواهیم داد.

کمالی‌پور در پایان تأکید می‌کند: «تک صدایی مسئولان در جامعه بین‌المللی»، «توجه به نیازهای مردم برای مقاومت در برابر تحریم‌ها»، «ورود مجلس به مباحث اقتصادی» و «همراهی بیشتر با دولت» 4 اصل و راهکاری است که برای خروج از وضعیت کشور در نشست غیرعلنی مجلس مورد تأکید نمایندگان قرار گرفت.

معاون ارزی بانک مرکزی بازداشت شد

 سخنگوی دستگاه قضا عصر دیروز گفت: چند نفر ازجمله معاون ارزی بانک مرکزی (شنیدم اخیرا کنار گذاشته شده بودند)، یکی از کارمندان یکی از معاونت‌های رئیس‌جمهور و 4نفر از دلالان ارزی که در این خصوص فعالیت غیرمجاز داشتند، تحت تعقیب قرار گرفتند و بازداشت شدند. به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به برخی بازداشت‌های اخیر صورت گرفته گفت: در ادامه رسیدگی به پرونده اخلالگران در نظام پولی و بانکی کشور پرونده 3 نفر از کسانی که تکمیل شده بود با صدور کیفرخواست به دادگاه ارسال شد. سخنگوی دستگاه قضا در پایان گفت: همچنین یک صراف غیرمجاز نیز احضار و پس از تحقیقات و تفهیم اتهام با قرار بازداشت موقت روانه زندان شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید