
روباتها پا به توپ شدند
چین روباتها را در رقابتهای ورزشی همچون دوی ماراتن، بوکس و فوتبال آزمایش میکند

ساسان شادمان منفرد-روزنامهنگار
درحالیکه تیم ملی فوتبال چین شانسی برای رسیدن به جامجهانی2026پیدا نکرد، چند تیم متشکل از روباتهای انساننما در پکن بیش از آنکه بهخاطر مهارت ورزشی خودنمایی کنند بهدلیل توانایی فناوری هوش مصنوعی بهکاررفته در آنها دل هواداران را ربودند. شنبهشب گذشته در پکن، 4تیم 3نفره از روباتهای انساننما در تورنمنتی کاملا خودران رودرروی هم ایستادند؛ رقابتی که نخستین نمونه از این دست در چین خوانده و پیشنمایشی برای «بازیهای جهانی روباتهای انساننما» محسوب میشود که قرار است در پکن برگزار شود.
کاملا خودمختار
به گفته برگزارکنندگان، ویژگی مهم این رقابتها آن بود که همه روباتهای شرکتکننده کاملا خودمختار و با بهرهگیری از راهبردهای مبتنی بر هوش مصنوعی بدون هیچ مداخله یا نظارت انسانی عمل میکردند. این روباتها که مجهز به حسگرهای پیشرفته تصویری هستند، قادر به شناسایی توپ بودند و با چابکی خاصی در زمین جابهجا میشدند. این روباتها به گونهای طراحی شده بودند که پس از زمین خوردن بتوانند خودشان دوباره بایستند؛ اما در جریان مسابقه، چند روبات ناچار شدند زمین بازی را با برانکارد ترک کنند که همین موضوع به واقعگرایی تجربه این مسابقات افزود.
توسعه روباتهای انساننما
چین تلاشهای خود را برای توسعه روباتهای انساننمای مجهز به هوش مصنوعی شدت بخشیده است و از رقابتهای ورزشی همچون دوی ماراتن، بوکس و فوتبال بهعنوان میدان آزمایش واقعی بهره میگیرد. چِنگ هاو، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت بوستر روباتیکس که تأمینکننده روباتهای بازیکن است، میگوید: مسابقات ورزشی بهترین بستر آزمایش برای روباتهای انساننما هستند و به پیشرفت سریعتر الگوریتمها و سیستمهای یکپارچه سختافزارـ نرمافزار کمک میکنند. او همچنین بر «ایمنی» بهعنوان دغدغهای در بهکارگیری روباتهای انساننما تأکید کرد. چنگ توضیح داد: در آینده ممکن است روباتها را با انسانها در یک بازی فوتبال روبهرو کنیم. بنابراین باید مطمئن شویم کاملا ایمن هستند. میتوان مسابقهای ترتیب داد که نتیجه برد و باخت مهم نباشد، اما تعاملات واقعی هجومی و دفاعی رخ دهد. این کار به تماشاگران کمک میکند اعتماد کنند و بفهمند روباتها ایمن هستند.
THU قهرمان شد
در دیدار پایانی، تیم THU Robotics از دانشگاه تسینگهوا با نتیجه ۵ بر ۳ تیم «کوه و دریا»ی دانشگاه کشاورزی چین را شکست داد و به قهرمانی رسید. بهگفته چِنگ، شرکت بوستر روباتیکس سختافزار مورد نیاز هر 4تیم دانشگاهی را تأمین کرد، درحالیکه گروههای پژوهشی هر دانشگاه الگوریتمهای اختصاصی خود را برای ادراک، تصمیمگیری، آرایش بازیکنان و راهبردهای پاسدهی، شامل متغیرهایی نظیر سرعت، نیرو و جهت را توسعه بخشیدند و در روباتها جای دادند.