
کامیونداران؛ پشت فرمان خدمت
انجمن کامیونداران نیشابور برای حمل رایگان انواع کالا در شرایط بحرانی حمایت خود را اعلام کردهاست

راحله عبدالحسینی-روزنامهنگار
در زمان جنگ و بحران، هر صنفی بسته به ماهیت فعالیت خود، نقشها و وظایف متفاوتی را برعهده میگیرد تا به حفظ ثبات، تامین نیازهای ضروری و بازیابی شرایط عادی کمک کند.
در این میان کامیونداران نیشابور در خراسان رضوی با اعلام آمادگی برای حمل رایگان انواع کالا و تجهیزات ضروری در شرایط بحرانی، حمایت خود را ابراز کردهاند. نعمتالله محمدآبادی، یکی از همین افرادی است که در سابقه 3دهه فعالیتش خاطراتی از روزهای پرالتهاب دفاعمقدس و خدماترسانی کامیونداران را در سینه دارد.
جابهجایی کالاهای اساسی مردم
برای نعمتالله محمدآبادی هم شغل کامیونداری با سختیهای متداولش همراه است؛ از ساعات کاری طولانی، خستگی، دوری از خانواده گرفته تا خطرات جادهای. او که یکی از اعضای انجمن کامیونداران نیشابوراست، به همشهری میگوید: «در این اقدام داوطلبانه قرار شده با کامیونهای خالی به بندر امام خمینی(ره) برویم و از آنجا تمام بارهای کشتیها را به نقاط مختلف کشور برسانیم.»
محمدآبادی میگوید که اولویت برای جابهجایی بارها برای اقلام ضروری و کالاهای اساسی است و در توضیح بیشتر ادامه میدهد: «کامیونداران برای جابهجایی کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم باشد، بسیج شدهاند. این کالاها شامل مواد غذایی، روغن، برنج، عدس، لوبیا، نخود، گندم، جو و ذرت است.» او معتقد است در این شرایط هر فردی در هر حوزهای که توان و تخصص داشته باشد، همکاری میکند.
تجربه روزگار دفاعمقدس
این روزها حمله متجاوزانه اسرائیل به کشور برای محمدآبادی، یادآور روزهای 8سال دفاعمقدس است؛ روزهایی که همبستگی همه مردم نمود خاصی داشت. محمدآبادی میگوید: «در تقویم روز برای رانندگان و حملونقل در روز 26آذر مصوب شده و علت این نامگذاری به همبستگی صنف رانندگان برمیگردد.» در آذر سال ۱۳۶۲، تعداد کشتیهای منتظر تخلیه در بندرهای ایران به حدود ۱۰۰ فروند رسیده بود که مشکلات زیادی را برای ترابری ایران به بار آوردهبود. در سال ۱۳۶۲ با صدور فرمانی از سوی امام خمینی(ره) کامیونها و تریلیهای زیادی برای تخلیه بارها اعزام شدند. با این فرمان و اعزام کامیونها مشکل تجمع کالاهای وارداتی و نوبتهای طولانی تخلیه کشتیها در بندرهای ایران به مرور تا اندازهای حل شد. انگار محمدآبادی درست و دقیق همان روزهای جنگ تحمیلی را بهخاطر داشته باشد. ادامه صحبتش را پی میگیرد و میگوید: «یادم هست از تمام روستاهای نیشابور هم کامیونها به سمت بندر راه افتادیم. تقریبا 30کامیون راه افتادیم به سمت بندر. با اینکه نخستین تجربه ما بود، ولی بعد از آن در تمام بحرانها هم مثل سیل و زلزله کامیونداران فداکاریهای زیادی نشان دادند. حتی یادم هست در زمان جنگ تحمیلی، بعضی از رانندههای کامیون نیشابور جابهجایی مهمات برای خط مقدم را بهعهده داشتند.»