
همیشه کنارتان هستیم
درباره سامانه 4030 که در دوران حملات دشمن به مردم خدمات مشاورهای و روان درمانی میدهد

فاطمه عسگرینیا-روزنامهنگار
از روزی که جنگ تحمیلی از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران آغاز شده است تا به امروز در کنار تمام اتفاقات تلخ و صدمههایی که ناشی از برخورد راکتها، موشکها یا ریز پرندهها به اهدافی در کشور عزیزمان بوده است، روح و روان مردم بهخصوص گروههای خاص اجتماعی هم نشانه گرفته شده است؛ موضوعی که سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با درک بموقع و سریع این موضوع شرایطی را فراهم آورده که مردم نیازمند به دریافت مشاورههای روحی و روانی از همان خانه یا محلهای امن اسکان بدون اینکه نیاز به مراجعه به روانشناسان و مراکز مشاوره داشته باشند تنها با گرفتن یک شماره چهاررقمی با دریافت مشاورههای تلفنی کمی از تنشهای روحی و روانی خود بکاهند؛ شماره تلفن 4030 که خیلی برای مردم ایران زمین غریبه نیست و خیلی از ما در دوران کرونا طی تماس با آن از مشاورههای بهداشتی و درمانی و مشاورهایاش بهرهمند میشدیم.
تاریخچه تولد 4030
راهاندازی اولیه این سامانه که متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام است به سال 1390برمیگردد اما اوج فعالیتش از سال 98بود؛ درست همزمان با شیوع کرونا؛ همان دورانی که مردم از شدت ترس و ناشناخته بودن ویروس همهگیر کرونا یا از دست دادن عزیزانشان دچار تألمات روحی و روانی شده بودند با این شماره تماس میگرفتند. کمی که گذشت و دوره کرونا طولانیتر شد، خدمات مشاورهای این شماره از ارائه آموزشهای بهداشتی و درمانی و توصیهها به سمت خدمات مشاورهای و روان درمانی رفت آنهم به خانوادههایی که یا عزیزی را از دست داده بودند یا از شدت ترس و استرس بیماری دچار مشکلات روحی و روانی شده بودند. اما این پایان ماجرای خدمات این شماره نبود چرا که در سال99 با ارائه خدمات مشاورهای به مادران باردار در این بخش هم قدم جدی و اساسی برداشت و بعد از دوره کرونا هم به ارائه خدمات آموزشی و مشاورهای خود در بخش بیماریهای مقاربتی، بیماریهای واگیرداری مثل آنفلوآنزا و حمایت از سالمندان ادامه داد.
4030 و شرایط فعلی
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر بعد از حملات وحشیانه صهیونیستها به ایران و فشار روحی و روانی که در سایه ترس از حملات وحشیانه این رژیم غاصب بر جان اقشار خاصی مانند کودکان، سالمندان و افراد توانیاب انداخته شد، تصمیم گرفت از این سرشماره آشنا برای ارائه خدمات مشاورهای و رواندرمانی برای مردم بهره ببرد، لذا طی تعاملی با ستاد اجرایی فرمان امام مقرر شد سازمان داوطلبان با کمک این سرشماره به رسالت تسکین آلام بشری خود در شرایط ویژه پیش روی کشور عمل کند؛ البته در این مسیر علاوه بر مشاوران و روانشناسان عضو تیمهای سحر، از روانشناسان و متخصصان این حوزه که عضو سازمان داوطلبان هستند و از روانشناسان و متخصصانی که در حوزه معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی هلال احمر فعالیت دارند، کمک گرفته. درواقع تمامی این کارشناسان با جان و دل بهصورت شبانهروزی به تمامی تماسهای مردم نیازمند به دریافت خدمات مشاورهای پاسخ میدهند. البته در کنار فعالیت این گروهها معاونت آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر در زمینه تولید محتوا و تنظیم محتوای آموزشی با سازمان داوطلبان در این طرح همکاری دارند.
چه خدماتی ارائه میکند؟
از آنجا که سلامت روان جامعه یکی از اولویتهای مهم جمعیت هلال احمر است، خدمات مشاورهای این سامانه با محوریت مدیریت بحران در مخاصمات مسلحانه، ارائه خدمات مشاورهای کودکان آسیبدیده، ارائه خدمات مشاورهای به سالمندان، تامین احساس امنیت گروههای آسیبپذیر و افزایش تابآوری اجتماعی و سلامت روان شهروندان مثلا در حملات هوایی و... ارائه میشود.
50000تماس با سامانه ۴۰۳۰ طی 3 روز گذشته انجام شده است
پیش بینی می شود بین ۴ تا ۵ هزار مشاور و روانشناس داوطلب جمعیت هلال احمر با این سامانه برای پاسخگویی به مردم همکاری داشته باشند