
مسافرکشی با پلاک شهرستان ممنوع
نمایندگان مردم تهران در جلسه شورای اسلامی شهر بر ضرورت قانونمندی در حملونقل عمومی پایتخت تأکید کردند

پریسا نوری-روزنامهنگار
این روزها ماجرای دردناک قتل الهه حسیننژاد، دختری که قربانی شرارت یک مسافرکش غیررسمی شد، سرتیتر اخبار فضای مجازی و رسانههای کشور است. این ماجرای تلخ، نهتنها احساسات میلیونها هموطن را جریحهدار کرده، بلکه در روزهای اخیر واکنش بسیاری از مدیران و سیاستگذاران را برانگیخته و موضوع به جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران هم رسیده است؛ تا جایی که نمایندگان مردم در سیصدوسیودومین جلسه پارلمان شهری بر الزام قانونمند شدن تردد خودروهای پلاک شهرستان در تهران و ممانعت از مسافرکشی خودروهایی غیر از تاکسی تأکید کردند و خواستار نظاممند شدن سازوکار شرکتهای مسافربری اینترنتی شدند.
اجرای ممنوعیت برای پلاک شخصیها
در ابتدای جلسه، سوده نجفی، عضو هیأترئیسه شورای اسلامی شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود درباره موضوع ساماندهی مسافربرهای شخصی و اینترنتی توضیح میدهد: «براساس ماده ٢٠٣آییننامه راهنمایی و رانندگی مصوب هیأت وزیران، حملونقل مسافر با وسیله نقلیه پلاک شخصی فاقد مجوز قانونی و ممنوع است. این موضوع را بار دیگر تذکر میدهم و از شهرداری، مجلس، وزارت کشور و راهنمایی و رانندگی میخواهم نسبت به این مسئله ورود جدی داشته باشند تا شاهد حوادث تلخی که افکار عمومی را متاثر می کنند، نباشیم.»
برخورد با مسافربران پلاک شهرستان
در ادامه سیدجعفر تشکریهاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه چه دلیلی دارد که افراد از شرق و غرب کشور در تهران مسافرکشی کنند و ما با مماشات از کنار آنها بگذریم، میگوید: «باید با مسافرکشی با پلاک شهرستان برخورد شود. در مورد مسافربرهای شخصی بارها تذکر داده شده و سالهاست که بهعنوان عارضه به آن توجه شده است. در تهران 2نوبت ساماندهی مسافربران شخصی صورت گرفته و بیش از ۵۰هزار خودرو در این راستا ساماندهی شدهاند، اما بیکاری باعث شده که آخرین پناهگاه افراد برای اشتغال، مسافرکشی باشد. مهمترین دلیل فعالیت مسافربران شخصی، عدمساماندهی ناوگان حملونقل عمومی در شهرهاست؛ این نبود ساماندهی باعث شده فرصت مشاغل غیرمجاز شکل بگیرد. این تنها بینظمی نیست و نداشتن اطمینان باعث نگرانی دائمی خانوادهها میشود. از شهرداری تقاضا میکنیم ساماندهی مسافربران شخصی و بینام و نشان را جزو برنامه هایش قرار دهد.»
لزوم نظارت شهرداری بر تاکسی های اینترنتی
تشکریهاشمی تقاضایی را هم بهعنوان نماینده مردم مطرح میکند: «به هیچ عنوان نمیخواهم زحمات را نادیده بگیرم و قدردان آن هستم، اما کفایت نمیکند. ۵۰هزار تاکسی به فرسودگی رسیده و8هزار اتوبوس کم داریم، البته شهرهای دیگر هم وضعیت تهران را دارند. ساماندهی مسافربران شخصی میتواند راهکاری موقت باشد. بارها پشت همین تریبون گفتیم که تاکسیهای اینترنتی به صرف داشتن مجوز از یک نهاد، نمیشود از نظارت شهرداری دور باشند. باید اجازه داده شود که شهرداری بر این تاکسیها نظارت کند. پلیس هم باید بر این خودروهای مسافربر شخصی نظارت کند. این موضوع باید با مشارکت پلیس دنبال شود.»
دولت به توسعه ناوگان حمل و نقل کمک کند
پیشنهاد دیگر تشکری هاشمی توسعه ناوگان حملونقل عمومی است و مطرح میکند که هر شهری پلاک مخصوص بهخود را دارد. چه دلیلی دارد که افراد از شرق و غرب کشور در تهران مسافرکشی کنند و ما با مماشات از کنار آنها بگذریم. باید با مسافرکشی با پلاک شهرستان برخورد شود.
وزیر کشور دستوراتی داد، اما باید کمک به توسعه ناوگان حملونقل عمومی در دستور کار قرار بگیرد. وقتی یک اتوبوس ۱۸میلیارد تومان قیمت دارد، ما منابع کافی برای تأمین کامل آن نداریم و دولت باید کمک کند.
مسافربران باید زیرنظر تاکسیرانی باشند
پس از صحبتهای تشکریهاشمی، مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم توضیحاتی میدهد: «مسافربران شخصی نمیخواهند راننده تاکسی شوند و تعدادی از آنها کارمند هستند و با شرکتهای تاکسیهای اینترنتی همکاری میکنند. وقتی کسی در تهران خدمات مسافربری ارائه میدهد باید زیرنظر تاکسیرانی باشد، اما وزارت کشور خود به این تاکسیها اجازه داده و نمونههای تخلفات را البته نه بهشدت این جنایت، اما باز هم دیدهایم.»
با جوسازی جلوی وضع قانون را گرفتند
چمران انتقادی هم دارد و عنوان میکند: «کسی که میخواهد در تهران راننده تاکسی باشد باید زیرنظر تاکسیرانی قرار بگیرد و کسی که با پلاک شهرستان در تهران مسافرکشی میکند، هیچ مسئولیتی ندارد. کسانی که میخواهند در تهران فعالیت کنند، لازم است پلاک خود را تغییر دهند. یکبار گفتیم خودروهای پلاک شهرستان برای ورود به طرح عوارض بدهند، فضاسازی و جوسازی شد که شورای شهر تهران ورود پلاکهای شهرستان را ممنوع کرده؛ درحالیکه ما گفته بودیم ورود به محدوده مرکزی پس از ۱۰روز تردد با رقم بیشتری در طرح ترافیک همراه باشد، اما دولت گفت که این مغایر قانون است.»
مردم باید با خیال راحت سفر کنند
رئیس شورای شهر تهران پیشنهادهایی هم مطرح میکند: «مشخص است که باید ساماندهی صورت بگیرد. یک راننده تاکسی هیچگاه چنین اشتباهی نمیکند. ما در سالهای اخیر شاهد چنین اتفاقی نبودهایم، اما در موارد دیگر چنین حوادثی را در تهران و دیگر شهرستانها نیز شاهد بودهایم. باید در جلسه با وزارت کشور این موضوع را ساماندهی کنیم. رانندگان خودروهای باید شناسایی شوند تا مردم با خیال راحت سفر کنند و نه با ترس و لرز.»
دستور جلسه اول
بررسی لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران برای از رده خارج کردن اموال منقول مستعمل تحویلی به ارگانها، دستگاههای دولتی، مؤسسات عمومی عامالمنفعه، شهرهای دچار حوادث ناگهانی و سایر موارد مشابه
توضیح: برخی نمایندگان تذکرات و پیشنهادهایی ارائه دادند.
نظر شورا: لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
دستور جلسه دوم
بررسی لایحه اصلاحیه مصوبه تعیین بهای خدمات مراکز خدمات همگانی خرید و فروش خودروی شهرداری تهران
توضیح: سوده نجفی، عضو هیأت رئیسه توضیح ارائه داد.
نظر شورا: لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
دستور جلسه سوم
بررسی لایحه بازنگری و اصلاح فرایند صدور پروانه و گواهیهای ساختمانی
توضیح: این لایحه در 3بخش مطرح شد و اعضا پیشنهادها و تذکراتشان را در میان گذاشتند.
نظر شورا: لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
لزوم برپایی نشست تخصصی بدون فضاسازی
بحث و جدل درباره یکی از املاک شهرداری تهران موسوم به خانه اندیشمندان که سالهاست در اختیار مؤسسهای به همین نام است، هم از موضوعات طرح شده در شورای اسلامی شهر تهران بود و برخی اعضا پیشنهادها و تذکراتی در این خصوص مطرح کردند.مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران در تذکری در صحن شورای شهر نسبت به نحوه برخورد با مجموعه خانه اندیشمندان علوم انسانی انتقاد کرد و خواستار توقف اقدام تخلیه و بازگشت به مسیر گفتوگو و تعامل شد.سوده نجفی، عضو هیأترئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه نخبگان علمی و فرهنگی نیاز به یک خانه برای گفتوگو و اندیشهورزی در شهر دارند، عنوان کرد: از شهردار تهران میخواهم از اجرای این حکم جلوگیری کند و اجازه دهد فعالیت در این ملک تداوم یابد.پس از این صحبتها مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نقدها و هجمههای مطرح شده در فضای مجازی تأکید کرد: نه بگیر و ببندی بوده و نه درگیریای پیش آمده است. رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه پیشنهاد داد برای حل مسئله، یک نشست تخصصی، صمیمانه و بدون نگاه به فضاسازیهای مثبت و منفی برگزار شود.
چمران در جمع خبرنگاران چه گفت؟
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران در حاشیه جلسه سیصدوسیودوم شورا به روال معمول در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.
مسافربرهای پلاک شخصی با تاکسیرانی همکاری کنند
فعالیت تاکسیهای اینترنتی در تهران: سال قبل چندبار دقیقا به همین موضوع اشاره کردم. این حادثه ناگوار منجر به قتل یکی از شهروندان توسط یک مسافرکش با خودروی پلاک شهرستان شده است. بارها گفتهایم کسانی که تاکسی دارند از پرونده برخوردارند و هر سال به تاکسیرانی مراجعه میکنند و شناسایی شدهاند. هرکسی با یک وابستگی از شرکتی ثبتنام میکند در حالی که نه سابقه مشخص و نه تعهدی دارد. شورای شهر هیچگونه اجازهای در این خصوص نداده و مجوزها خلاف قانون است. پیش از این نیز شاهد اتفاقات ناگواری بودهایم. ما گفتیم که پلاکهای شهرستان رقم بیشتری بپردازند که سر و صدای زیادی شد. اینکه این اتفاق بیفتد با قانون هماهنگ است؟ دوستان وزارت کشور هم نسبت به این موضوع رضایت ندارند. این رانندگان شخصی باید با تاکسیرانی همکاری کنند. ما کاری با درصدی که دریافت میکنند، نداریم. این شرکتها پول زیادی به جیب میزنند و از سوی دیگر افرادی قربانی میشوند. این رانندگان هیچ تعهدی ندارند و این درست نیست. ما چندبار نامه ارسال کردیم که باید زیرنظر تاکسیرانی فعالیت کنند. وزارت کشور هم بهعنوان مسئول اصناف باید به آنها مجوز دهد و در شهرها باید شهرداریها مجوز دهند. وزارت کشور نیروی کافی در این خصوص ندارد و در اتاقهای خود نشستهاند و از این اتفاقات خبر ندارند.
نصب دوربین در تاکسیها؟!
چهارراههای ما کمبود دوربین دارند و حالا میگوییم در خودروها دوربین بگذارند؟ چرا نمیگوییم باید رانندگان خوب و باسابقه مشخص بهکار گرفته شوند؟ البته وضعیت دوربینهای شهر روبه بهبود است و خریداری شده و بهتدریج نصب میشود.