• پنج شنبه 5 تیر 1404
  • الْخَمِيس 29 ذی الحجه 1446
  • 2025 Jun 26
دو شنبه 19 خرداد 1404
کد مطلب : 256951
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pQw1y
+
-

از شرق تا غرب با خط 10مترو

گزارش میدانی از روند ساخت خط 10مترو که تأثیر زیادی بر حمل‌ونقل عمومی شهر تهران دارد

گزارش
از شرق تا غرب با خط 10مترو

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

خطوط جدید متروی تهران مانند مویرگ‌هایی در عمق زمین ریشه دوانده‌اند تا به‌دنبالش ایستگاه‌های جدید از دل خاک بیرون بیایند. یکی از این خطوط جدید، خط 10متروی تهران است؛ تونلی 47کیلومتری که شرق و غرب تهران را از ایستگاه ملکی (تقاطع راه‌آهن تهران ـ تبریز) تا فلکه سوم تهرانپارس در نوار شمال‌شرق پایتخت به‌هم پیوند می‌دهد. موضوع زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم قرار است این پروژه زیرزمینی مشکل روی زمین تهران را هم با کاهش ترافیک بزرگراه‌های شهیدهمت و شهید حکیم تا حد زیادی برطرف کند. برای بررسی آخرین وضعیت این پروژه به محل کارگاه‌های جنت‌آباد و میدان دریاچه رفتیم.

مقصد اول
 کارگاه جنت‌آباد
مقصد اول کارگاه جنت‌آباد در منطقه 5، محل یکی از 35ایستگاه خط 10متروست. در کارگاه دومین دستگاه حفارمکانیزه (تی‌بی‌ام) خط 10متروی تهران در حال مونتاژ است تا پس از سرپا شدن این دستگاه غول‌پیکر، حفاری تونل از جنت‌آباد به سمت شرق و نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز شود. برای این کار، حفره‌ای به طول حدود 90متر و ارتفاع 25متر برای ورود دستگاه تی‌بی‌ام و آغاز حفاری  ایجاد  شده است. محمدابراهیم باقری، مدیرطرح خط10متروی تهران از آغاز حفاری دستگاه تی‌بی‌ام دوم در نیمه دوم سال خبر می‌دهد: «2دستگاه تی‌بی‌ام در خط 10مترو مشغول به‌کار هستند که یک دستگاه آن در کارگاه جنت‌آباد درحال مونتاژ شدن است و امیدواریم اواخر شهریور یا اوایل مهرماه از جنت‌آباد به سمت نمایشگاه بین‌المللی حفاری شروع شود.»

مقصد دوم  
کارگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس 

در ادامه به سمت غرب می‌رویم تا به کارگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس در منطقه 22برسیم؛ جایی که دستگاه تی‌بی‌ام به سمت شرق درحال حفاری و پیشروی است تا پس از احداث تونل 9کیلومتری از کارگاه جنت‌آباد خارج شود. دستگاه تی‌بی‌ام نزدیک به 800متر پیشروی دارد و به میدان ساحل رسیده است. برای بازدید از میزان پیشروی تونل حدود 25متر به عمق زمین می‌رویم تا به شفت تی‌بی‌ام برسیم. از داخل تونلی که بیش از 8متر ارتفاع آن است به سمت دستگاه تی‌بی‌ام پیش می‌رویم تا به نقطه‌ای برسیم که تیغه تی‌بی‌ام درحال حفاری است. فرهاد زمانی، سرپرست مجری خط ۱۰ متروی تهران درباره این بخش از پروژه می‌گوید: «تاکنون حدود 800متر از تونل خط 10حفاری شده است. طبق پیش‌بینی‌ها دستگاه روزانه 10متر پیشروی دارد و ماهانه 300متر حفاری و تونل‌سازی‌ می‌کند. علاوه بر 2 ایستگاه دریاچه شهدای خلیج‌فارس و جنت‌آباد، عملیات اجرایی در ایستگاه‌های موج، اتریش، المپیک، کوهسار و سردار جنگل نیز آغاز شده است.» 




 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :