
سریال ایرانی؛گرانتر از خارجی
افزایش هزینه اشتراک دامن پلتفرمها را گرفت

فهیمه پناه آذر- روزنامهنگار
زمزمههای افزایش قیمت بلیتهای تئاتر، کنسرت و سینما در پایان هر سال واکنشهایی به همراه دارد، افزایشی که بهدلیل عدم حمایت کامل برای سازندگان فیلم و تئاتر و برگزارکنندگان کنسرت گریزی از آن نیست و این افزایش قیمت دامن پلتفرمها را هم گرفته است.
سکوهای نمایش در این سالها گاهی جور کیفیت سریالهای تلویزیون را به دوش کشیدهاند و در حال حاضر بیشترین تماشاگر سریالها و رئالیتیشوها را دارند. هرچند ضرورت خرید اشتراک در میان مردم به سبب کپیها خیلی پیش نمیآید، اما خیلیها هم به واسطه خرید اشتراک به تماشای سریالهای مورد علاقه خود مینشینند. حالا با نگاهی به نرخ اشتراک پلتفرمها افزایش هزینه تماشای فیلم و سریال در نمایش خانگی بالا رفته است.
از میان سکوهای نمایش که کارشان تولید محتواست و تعداد آن به 500سکو میرسد، تعداد پلتفرمهایی که نزد مخاطبان شناخته شدهاند تنها به اندازه انگشتان یک دست میرسد، سکوهایی که در تولید سریالها رقابت میکنند. پلتفرمها در روزهای پایانی سال قیمت اشتراک خود را افزایش دادهاند که به رقم آن 10درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه میشود، موضوعی که خرید بلیت تئاتر نیز دیده میشود.
پلتفرمها برای رسیدن به درآمد پایدار خود در بازار رقابتیای که میان ویاودیها شکل گرفته گزینههای خرید اشتراکهای 3ماهه تا یکساله را با تخفیف به مشتریان خود پیشنهاد میدهند، در حالی که هر سال افزایش قیمت خود را نیز دارند.
سکوهای نمایش فیلیمو و فیلمنت در این بازار رقابتی بیشترین هزینه اشتراک را دارند و اشتراک ماهانه آنها در مقایسه با پلتفرمهای دیگر به 200هزار تومان رسیده است.
پلتفرم فیلیمو با افزایش اشتراک ماهانه از ۱۶۵هزار تومان به ۱۹۸هزار تومان موج تازهای از گرانی را در این صنعت کلید زد. پلتفرم فیلمنت نیز از امروز هزینه اشتراک ماهانه را از ۱۵۰هزارتومان به ۱۹۰هزار تومان رساند و به رقیبش پیوست. افزایش یادشده معادل ۲۰درصد در پلتفرم فیلیمو و 26/6 درصد در پلتفرم فیلمنت است، هرچند این افزایش قیمتها با پیامکهای تخفیف عیدانه همراه است و گاهی این تخفیفها به 50تا 60درصد هم میرسد.
بهطور حتم دیگر پلتفرمها نیز در این افزایش قیمت عقب نمیمانند و افزایش قیمت خواهند داشت.
در حال حاضر خرید اشتراک در برخی پلتفرمها مانند نماوا هم با تخفیف همراه است، هزینه اشتراک ماهانه 160هزار تومانیای که با تخفیف 144هزار تومان شده است.
پلتفرمهای تازهتأسیس هم اشتراک ماهانهشان 140هزار تومان است. این پلتفرمها با جذب مخاطب از قیمتگذاری پلکانی و جایزه خرید استفاده میکنند تا بتوانند سهم بیشتری در بازار پررقابت ویاودیها را به خود اختصاص دهند.
مثلا برای جذب مخاطب برای اشتراکهای 3ماهه راههایی مانند شرکت در قرعهکشی ایجاد کردهاند.
نکته قابل توجه 10درصد مالیات بر ارزش افزوده است. شاید عدد10 به نظر کم بیاید، اما برای خرید محصول فرهنگیای که در این وضعیت اقتصادی جزو اولویتهای چهارم و پنجم مردم است شاید باعث ریزش مخاطب شود و مخاطبان ترجیح بدهند سراغ تماشای غیرقانونی سریالهای دلخواه خود و یا شبکههای ماهوارهای بروند.
برای مثال، بعد از افزودن ۱۰درصد مالیات بر ارزش افزوده مبلغی که باید پرداخت کرد به حدود ۲۲۰هزار تومان (در فیلیمو) و حدود ۲۱۰هزار تومان(در فیلمنت) میرسد و از آنجا که هماکنون 4سرویس اشتراکی ایرانی به تولید و پخش جدی سریالهای خانگی میپردازند، پرداخت مجموع این ارقام برای بسیاری از اقشار مخاطبان ساده نیست.
علاوه بر اشتراک ماهانه، خرید بلیتهای ماهانه نیز وجود دارد. حدود 3ماه پیش، فیلیمو همراه با رقیبش، فیلمنت به پیشواز بلیت ۱۰۰هزار تومانی سینما رفته بود و بهای بلیت اکران آنلاین را پیش از افزایش قیمت بلیت اکران روی پرده گران کرده بود.
فیلیمو همزمان با اکران آنلاین فیلم «عزیز» به فاصله حدود 3ماه، یک بار دیگر هم قیمت بلیت اکران آنلاین را افزایش داد و ۱۳۰هزار تومان تعیین کرد که با احتساب مالیات، به ۱۴۳هزار تومان میرسد.
افزایش هزینه تولید سریالهای نمایش خانگی و دستمزدهای خارج از عرف برای تعدادی از بازیگران معروف که شاید پاشنه آشیلپلتفرمها باشد، کار را
برای سکوهای نمایش سخت کرده است.