• چهار شنبه 22 اسفند 1403
  • الأرْبِعَاء 12 رمضان 1446
  • 2025 Mar 12
دو شنبه 20 اسفند 1403
کد مطلب : 250976
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y64Ap
+
-

رسانه‌های آمریکایی و دمیدن بر آتش دوقطبی

رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در دوقطبی شدن آمریکا نقش بسیار مهمی ایفا کرده‌اند. این رسانه‌ها با توجه به تاثیرات گسترده‌ای که بر نگرش‌ها و رفتارهای سیاسی دارند، به عاملی تعیین‌کننده در شکل‌گیری، تقویت، و گسترش دوقطبی‌ها تبدیل شده‌اند. رسانه‌ها به‌ویژه در سال‌های اخیر، به شکلی گسترده و بی‌سابقه به دو قطبی شدن سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در آمریکا دامن زده‌اند. در این بخش با استناد به گزارشی از انجمن جامعه‌شناسی آمریکا، نقش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در فرایند دو قطبی شدن را مورد بررسی و توجه قرار خواهیم داد:

 تخصصی شدن رسانه‌ها  
یکی از عواملی که به شدت بر دوقطبی شدن در آمریکا تأثیر گذاشته، تخصصی شدن رسانه‌ها است. رسانه‌ها به‌طور فزاینده‌ای به سمت ایجاد محتوای ایدئولوژیک و طرفداری از گروه‌های خاص سیاسی تمایل پیدا کرده‌اند. این اتفاق باعث شده که مردم بیشتر در معرض محتوای هم‌سو با باورهای خود قرار گیرند و از شنیدن دیدگاه‌های مخالف خودداری کنند.رسانه‌های محافظه‌کار مانند فاکس نیوز به ترویج دیدگاه‌های جمهوری‌خواهانه و محافظه‌کارانه می‌پردازند. این رسانه‌ها
به‌شدت بر امنیت ملی، مهاجرت، مالیات‌ها و انتقاد از سیاست‌های دولت‌های دمکرات تمرکز دارند.رسانه‌های لیبرال مانند سی.ان.ان یا نیویورک تایمز از دیدگاه‌های دمکرات‌ها و چپ‌گرایان حمایت می‌کنند و مسائل اجتماعی و اقتصادی مانند حقوق بشر، تغییرات اقلیمی، و اصلاحات بهداشتی را در اولویت قرار می‌دهند.
این تمایل به انتشار محتوای یک‌جانبه و هم‌سو با ایدئولوژی‌های خاص باعث می‌شود که مخاطبان فقط دیدگاه‌هایی را بشنوند که با باورهایشان سازگار است و این به شدت دوقطبی شدن را تشدید می‌کند.

  افزایش شکاف در میان مخاطبان
رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه در تقسیم‌بندی مخاطبان خود به گروه‌های مختلف کمک کرده‌اند. به جای اینکه مردم به منابع مختلف خبری رجوع کنند، بسیاری از افراد فقط از رسانه‌هایی استفاده می‌کنند که نظرهای مشابه به نظر ایشان را منعکس می‌کنند. این فرایند محتوای موافق‌محور را به وجود می‌آورد. در این فضاها، اطلاعات و اخبار فقط در دایره‌ای از افرادی که نظرات مشابه دارند، تبادل می‌شود. کاربران شبکه‌های اجتماعی یا تماشاگران تلویزیونی که از رسانه‌های خاص استفاده می‌کنند، بیشتر با اطلاعاتی که دیدگاه‌های سیاسی یا اجتماعی مشابه خودشان را تأیید می‌کند، مواجه می‌شوند. این تأکید بر پیام‌های مشابه باعث می‌شود که افراد تنها از زاویه‌ای خاص به مسائل نگاه کنند و از دیدگاه‌های مخالف بی‌اطلاع بمانند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید