
تردد درمرکز شهر با اتوبوسهای برقی
خدمترسانی مد حملونقل پاک در خطوط اتوبوسرانی پایتخت عملیاتی شد

مهدی اسماعیل پور-روزنامهنگار
از اوایل اسفندماه چشم تهرانیها به نخستین اتوبوسهای برقی پایتخت روشن شد؛ همان اتوبوسهای 12متری هایگر که ظاهر شیک و رنگ سیاه متالیک، آنها را از دیگر اتوبوسها متمایز کرده است. اگر تاکنون فعالیت این اتوبوسها به خیابان جمهوری تا بهارستان محدود میشد، حالا در دیگر نقاط شهر از میدان انقلاب و فردوسی تا کریمخان و بیهقی هم مردم میتوانند لذت سفر با این وسیله حملونقلی پاک و مدرن را تجربه کنند.
اتوبوسهای برقی در 6 میدان مهم شهر
اتوبوسهای برقی درورود 189دستگاه اتوبوس برقی بهعنوان بخش اول 2500دستگاه اتوبوس برقی خریداریشده به خطوط اتوبوسرانی شهر تهران با ورود 35دستگاه به خط میدان جمهوری اسلامی- بهارستان آغاز شد و با ورود 30دستگاه دیگر به 4خط اتوبوسرانی پایتخت ادامه دارد. به این ترتیب اتوبوسهای برقی مسافران را به 6میدان مهم و پرتردد شهر تهران شامل میدان جمهوری اسلامی، میدان بهارستان، میدان انقلاب، میدان آرژانتین، میدان فردوسی و میدان سپاه منتقل میکنند. این خطوط ازجمله مسیرهای پرتردد شهر تهران به شمار میآیند که تقاضای سفر در آنها بهویژه در این روزهای پایانی سال بسیار بالاست.
11خط در انتظار برقیسازی
روند برقیسازی اتوبوسهای برقی به ناوگان همچنان ادامه خواهد داشت و علاوه بر 4خطی که تا به امروز برقیسازی شده است، 11خط دیگر هم به مرور تا بهار سال آینده با ورود 189اتوبوس موجود در شهر تهران، برقیسازی خواهد شد. البته تا بهار سال آینده تعداد اتوبوسهای برقی ازمحل قرارداد 2500دستگاه اتوبوس برقی چینی به 500دستگاه افزایش پیدا میکند. علاوه بر ورود این 2500دستگاه اتوبوس برقی، در سال آینده 200دستگاه اتوبوس برقی داخلی هم وارد ناوگان میشود تا پایتخت در مجموع 2700دستگاه اتوبوس برقی داشته باشد.ناوگان اتوبوسرانی تهران به 6هزار دستگاه میرسد.
احمد قیومی، مدیرعامل شرکت اتوبوسرانیشهر تهران و حومه:
برقیسازی اتوبوسهای تهران در دستور کار ما قرار دارد، همانطور که در افتتاح نخستین خط برقی جمهوری- بهارستان مطرح شد، ۱۵خط در تهران با اولویت مرکز شهر برقیسازی میشود. امروز به فاصله یک هفته از افتتاح خط قبلی ۳خط دیگر را با اتوبوسهای برقی فعال کردیم. به این ترتیب پایانه کاوه در میدان انقلاب تا میدان سپاه که بخشی از خیابان انقلاب و خیابان طالقانی را شامل میشود و همچنین خط میدان جمهوری تا کریمخان و خط ابتدای خیابان فردوسی تا پایانه بیهقی برقیسازی شد. برقیسازی در تهران ضرورت است؛ زیرا پایتختی با بیش از ۱۰میلیون نفر جمعیت، صبحها با ورودیهای جدید جمعیتش به بیش از ۱۳میلیون نفر میرسد. در سال آینده تعداد ناوگان اتوبوسرانی به ۶ تا 7هزار دستگاه میرسد که رقم مطلوبی است. امروز ۳هزار دستگاه اتوبوس در ناوگان خدماتدهی میکنند درحالیکه ۳سال پیش تنها ۱۰۰۰دستگاه فعال بود.