• پنج شنبه 16 اسفند 1403
  • الْخَمِيس 6 رمضان 1446
  • 2025 Mar 06
دو شنبه 13 اسفند 1403
کد مطلب : 250365
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/KOM98
+
-

رفع ابهامات برقی‌ها در خیابان بهشت

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورای شهر، درباره شائبه‌های مطرح‌شده اتوبوس‌های برقی توضیح داد

گزارش
رفع ابهامات برقی‌ها در خیابان بهشت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

مدتی است که موضوع وجود مخزن ۴۰لیتری گازوئیل در اتوبوس های برقی چینی خبرساز شده است و حتی رسانه‌های معاند هم به سوء استفاده از آن و خبر سازی جعلی پرداختند.  این موضوع بار دیگر دیروز (۱۲ اسفند) در سیصدو‌نهمین جلسه پارلمان شهری مطرح شد و برخی از نمایندگان شورا نکات مدنظر را بیان کردند و در نهایت هم محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با حضور در صحن شورا برای رفع ابهامات، توضیحاتی ارائه داد.

استفاده از گازوئیل برای سیستم گرمایشی
سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورا، با طرح موضوع ‌وجود مخزن سوخت در اتوبوس‌های برقی گفت که کارشناسان کمیسیون از اتوبوس‌ها بازدید و استفاده از گازوئیل در سیستم گرمایشی را تأیید کردند. سیستم دیزلی برای کشورهای بسیار سردسیر است و در کشور ما و تهران که روزهای سرد بسیار کمی داریم، چنین سیستمی نیاز نیست؛ البته که قرار بود گرمایش اتوبوس‌ها هم از سیستم برقی تأمین شود.

یادگاری‌های ماندگار برای تهران
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران هم در راستای شفاف‌سازی موضوعات مربوط به اتوبوس‌های برقی گفت: با همراهی رئیس‌جمهور ۲هفته پیش در پایتخت شاهد ورود ناوگان برقی بودیم و اگر حمایت شورای ششم نبود، قطعا این اتفاق رقم نمی‌خورد. به‌صراحت عنوان می‌کنم که سیستم پیشران اتوبوس‌های برقی باتری و باک دیزلی آنها مربوط به سیستم گرمایشی است؛ چراکه پیمایش اتوبوس‌های برقی ۲۵۰ تا ۲۸۰کیلومتر است و اگر از باتری در سیستم گرمایشی استفاده شود، این پیمایش به ۲۰۰کیلومتر می‌رسد. یکی از موضوعات مهم برای ما این بود که پیمایش بیشتری با یک‌بار شارژ داشته باشیم. تأمین گرمایش آنی هم اهمیت دارد و باید در لحظه گرمایش تأمین شود که با باتری زمان بیشتری می‌برد. اتفاقی که این دوره در حوزه حمل‌ونقل رخ‌ داده و تا پایان دوره استمرار خواهد داشت، یکی از یادگاری‌های ماندگار برای تهران است.

تعیین‌تکلیف ۳ دستور جلسه
اعضای شورای شهر تهران دیروز (۱۲ اسفند) ۳دستور جلسه داشتند که پس از بررسی، تعیین‌تکلیف شدند.
دستور جلسه اول
موضوع: بررسی لایحه بهای خدمات استفاده از مراکز فرهنگی و هنری شهرداری تهران (سال ۱۴۰۴)
نظر شورا: نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی در توضیح این لایحه گفت که طبق دستورالعمل‌های سازمان فرهنگی و هنری، سال آینده بهای خدمات زیرمجموعه این سازمان ۳۵درصد افزایش خواهد داشت.
تصمیم شورا: این لایحه با موافقت نمایندگان تصویب شد.

دستور جلسه دوم
موضوع: بررسی لایحه تعیین اجاره‌بهای کیوسک‌های عرضه گل و مطبوعات (سال ۱۴۰۴)
نظر شورا: مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری توضیحاتی درباره این لایحه مطرح کرد که پیشنهاد افزایش ۳۶درصدی ارائه شده است.
تصمیم شورا: نمایندگان با رقم پیشنهادی (۳۶ درصد) موافقت کردند.

نرخ کرایه ماهانه کیوسک‌ها در سال ۱۴۰۴
کیوسک‌های درجه یک:
 ۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان
کیوسک‌های درجه دوم:
 یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان
کیوسک‌های درجه3: ۸۸۰هزار تومان

دستور جلسه سوم
موضوع: بررسی لایحه بهای خدمات فنی و کارشناسی واگذاری اماکن تجاری به‌صورت سرقفلی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار (سال ۱۴۰۴)
نظر شورا: مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری در جریان بررسی این لایحه عنوان کرد که ۴۰درصد برای افزایش بهای کارشناسی غرفه میادین میوه و تره‌بار پیش‌بینی‌شده است.
تصمیم شورا: نمایندگان در نهایت با افزایش ۲۵درصدی بهای خدمات فنی موافقت کردند.



صیانت از منابع عمومی
پس از توضیحات معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران درباره مخزن دیزلی اتوبوس‌های برقی، برخی از اعضای شورای شهر مواردی را مطرح کردند، اما همگی روی موضوع صیانت از منابع عمومی اتفاق‌نظر داشتند.
مهدی چمران، رئیس شورا: سیاست‌های حمل‌ونقل باید به‌گونه‌ای تعیین شود که حداکثر استفاده از امکانات موجود را ممکن سازد.
پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا: ورود ناوگان برقی به شهر تهران، یک دستاورد بزرگ برای شهروندان تهرانی است.
مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی: شورا تنها یک نهاد تشریفاتی نیست، باید مستمر بر عملکرد شهرداری نظارت داشته باشد و هرگونه اشکال را بموقع برطرف کند.
 محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه: متأسفانه برخی رسانه‌ها با انتشار اخبار نادرست، باعث ایجاد اختلاف و بی‌اعتمادی در جامعه می‌شوند.
 سیدجعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل: متأسفانه برخی رسانه‌ها با تغییر تیترها و محتوای مصاحبه‌ها، باعث ایجاد سوءتفاهم شده‌اند.
مهدی عباسی، رئیس کمیسیون شهرسازی: سیاست‌های برتر حمل‌ونقل باید براساس داده‌های دقیق و پژوهش‌های دانشگاهی تعیین شوند تا از هدررفت منابع جلوگیری شود.

خوشحالی رئیس شورا از حضور مردم در بازار

مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری طبق روال همیشه پیش از آغاز جلسه در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سؤال‌ها پاسخ داد که در ادامه می‌خوانید.
شلوغی معابر و خیابان‌ها در روزهای منتهی به سال نو: خوشحالیم مردم را در بازار می‌بینیم و امیدواریم همیشه این امکان برای مردم وجود داشته باشد که بتوانند خرید کنند.
تمدید ۱۰ماهه شوراها: تمدید ۶ماهه شوراها پس از ردشدن در شورای نگهبان در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم رد شد. درباره تمدید ۱۰ماهه هم شورای نگهبان پس از دریافت نظر هیأت عالی، نظر می‌دهد، اما دراین باره هنوز اظهارنظری نشده است.
ساماندهی دستفروشان: بازارچه‌هایی در شهر ایجاد شده، اما دستفروشان به فعالیت خود در معابر ادامه می‌دهند؛ بنابراین دستفروشان باید به مشاغل دیگری روی بیاورند؛ چراکه بساط‌گستری آنها سد معبر است و برای مردم مشکل ایجاد می‌کند و شهرداری باید به وظیفه خود عمل کند.
اختلال در خطوط مترو: حادثه و اتفاق در مترو رخ می‌دهد و ارتباطی به معاون حمل‌ونقل ندارد. وقتی از واگن‌ها زیاد کار می‌کشیم چنین مشکلاتی ایجاد می‌شود.
آسانسورهای مترو: در گذشته استانداردی نبود و آسانسورها در ایستگاه‌های مترو نصب می‌شدند و امروز استاندارد باب شده است. تردد با پله‌برقی در برخی ایستگاه‌ها مانند تجریش که ۷۰متر زیر زمین است، مشکلاتی دارد و باید برای استاندارد این آسانسورها تدبیری اندیشیده شود.



تقدیر شورا از عملکرد شهرداری در مسیر سر زندگی

پروژه ۴۷کیلومتری مسیر سرزندگی افتتاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت؛ مسیری که مردم می‌توانند بدون دغدغه در آن پیاده‌روی کنند یا از دوچرخه و اسکوترسواری لذت ببرند. همچنین این مسیر ۴بوستان بزرگ غرب پایتخت را به هم متصل و عبورومرور شهروندان در آنها را تسریع و تسهیل کرده است. پروژه مسیر سرزندگی دیروز (۱۲ اسفند) در صحن شورا مورد توجه برخی از نمایندگان قرار گرفت و از عملکرد شهرداری در اجرای این پروژه تقدیر شد.

پرویز سروری، نایب‌رئیس شورا: در ابتدای دوره نسبت به ایجاد مسیر دوچرخه‌سواری که بدون مطالعه انجام شده بود، انتقاد داشتیم، اما اکنون با مطالعه دقیق مسیر ۱۳۷۲کیلومتری طراحی شده که در فاز اول ۴۷کیلومتر آن به بهره‌برداری رسید و پایتخت‌نشینان علاوه بر دوچرخه، پیاده و با اسکوتر می‌توانند در آن تردد کنند.

مهدی پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورا: افتتاح ۴۷کیلومتر مسیر سرزندگی، اقدام بسیار خوب شهرداری تهران بود. نورپردازی، کاشت درختان و اتصال 4بوستان به واسطه این مسیر ظرفیت به‌هم‌پیوسته‌ای را ایجاد کرده است. این مسیر ۱۳ورودی دارد و برای عبورومرور معلولان هم مناسب‌سازی شده و کاشت بیش از ۸۵ هزار اصله درخت، درختچه، فضاسازی، نقاشی‌های دیواری و نصب المان‌ها جذابیت‌های این مسیر را برای خانواده‌ها دوچندان کرده است. امیدواریم بتوانیم در تمام مناطق این اتفاق را رقم بزنیم و فرهنگ استفاده از دوچرخه را نهادینه کنیم.










 

این خبر را به اشتراک بگذارید