• جمعه 14 دی 1403
  • الْجُمْعَة 3 رجب 1446
  • 2025 Jan 03
دو شنبه 10 دی 1403
کد مطلب : 244695
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/pg4nX
+
-

سقوط به‌دلیل نقص فنی

نقص‌های طراحی، تعمیرات نادرست و استفاده از مواد نامناسب عواقب فاجعه‌باری در صنعت هوانوردی به بارآورده‌است

گزارش
سقوط به‌دلیل نقص فنی

ساسان شادمان‌منفرد-روزنامه‌نگار

سقوط یک هواپیما می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بسیاری از این عوامل ممکن است خارجی باشند و به‌ خود هواپیما ارتباطی پیدا نکنند، اما در طول تاریخ در بسیاری از موارد نقص فنی علت اصلی به‌وقوع پیوستن یک سانحه هوایی بوده است. به بهانه سانحه‌های هوایی اخیر(سقوط‌هواپیمادرکره جنوبی،آذربایجان و امارات) به چند مورد از بدترین آنها که نقص فنی عامل اصلی‌شان اعلام شده،‌ اشاره کرده‌ایم.



پرواز 123خطوط هوایی ژاپن
تاریخ: 12اوت1985
شرح: بوئینگ747 به دلیل از دست دادن کنترل به کوه برخورد کرد و منجر به کشته شدن 520نفر شد.
علت: نقص تعمیرات مربوط به شیارهای موجود در بدنه دم، منجر به ترک‌خوردگی تدریجی آن شد. این مشکل با گذر زمان و تحت فشارهای پرواز تشدید شد تا جایی که فشار داخلی باعث جدا شدن کل قسمت دم می‌شود. این جدایی سیستم‌های هیدرولیکی هواپیما را از کار انداخت و خلبان‌ توانایی کنترل هواپیما را از دست داد.

پرواز 611خطوط هوایی چین
تاریخ: 25مه2002
شرح: بوئینگ747 در ارتفاع 35هزار پایی منفجر شد و 225نفر جان باختند.
علت: در دهه1990، هواپیما دچار یک سانحه جزئی شده بود که طی آن بدنه آسیب دید. در ادامه تعمیرات ناکافی و بدون رعایت استاندارد منجر به ترک‌خوردگی شد. این ترک‌ها با گذشت زمان گسترش یافت و در نهایت در ارتفاع بالا به فروپاشی ناگهانی هواپیما انجامید.

پرواز 981خطوط هوایی ترکیش
تاریخ: 3مارس1974
شرح: هواپیمای دی‌سی-10 حین پرواز به‌دلیل انفجار در قسمت بار سقوط کرد و 346نفر جان باختند.
علت: طراحی در قسمت بار دی‌سی-10 به‌گونه‌ای بود که اگر به‌درستی قفل نشود، در فشار بالا ممکن است باز شود. در این حادثه، در قسمت بار به‌طور ناقص قفل شده بود. باز شدن در قسمت بار در ارتفاع باعث کاهش فشار ناگهانی و فروپاشی کف کابین شد که کنترل سیستم‌های حیاتی را از کار انداخت.

پرواز 587خطوط هوایی امریکن ایرلاینز
تاریخ: 12نوامبر2001
شرح: ایرباس A300 حین برخاستن از نیویورک سقوط کرد و 265نفر کشته شدند.
علت: در طول تعمیر و نگهداری، موتور چپ با تجهیزات نادرست جدا و مجددا نصب شده بود. این روش اشتباه به ترک‌های ساختاری در پایه موتور منجر شد. حین برخاستن، موتور از زیر بال هواپیما جدا شد و بال آسیب دید. این موضوع باعث کاهش کنترل و سقوط هواپیما شد.


پرواز 111خطوط هوایی سوئیس
تاریخ: 2سپتامبر1998
شرح: هواپیمای مک‌دانل داگلاس MD-11 در نزدیکی نوا اسکوشیا سقوط کرد و 229نفر کشته شدند.
علت: سیم‌کشی سیستم سرگرمی پرواز دچار اتصالی شد و جرقه ایجاد کرد. مواد نسوز ناکارآمد اطراف سیم‌ها به گسترش سریع آتش کمک کرد. آتش به‌سرعت به کابین خلبان رسید و سیستم‌های کنترل حیاتی را مختل کرد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید