ساخت مجتمعهای ایستگاهی کنار مترو
کاهش سفرهای شهری پایتخت در قالب مجتمعهای ایستگاهی مترو ساماندهی میشود
سیدمحمد فخار-روزنامهنگار
زیرساخت حملونقلی تهران در ۳دهه اخیر به مهمترین وسیله حملونقلی زیرزمینی تبدیل شده و توانسته باری از ترددهای شهری را به دوش بکشد. در عین حال برای ساخت و نگهداشت مترو به هزینههای معتنابهی نیاز است و مجتمعهای ایستگاهی یکی از مهمترین منابع مالی توسعه مترو در تهران محسوب میشود. دوره اخیر مدیریت شهری فعالیتهای خوبی رقم خورده که بهگفته میثم نوروزیان، مدیرعامل سابق شرکت توسعه مجتمعهای ایستگاهی متروی تهران، این شرکت برنامه توسعه مجتمع ایستگاهی و طرحهای TOD را در شهرداری تهران پیگیری میکند و اکنون ۶مجتمع ایستگاهی درحال ساخت است.
سالی چند مجتمع ایستگاهی باید ساخته شود؟
سالها پیش این نکته مطرح بود که سالانه ۱۰تا ۱۵مجتمع ایستگاهی باید در تهران ساخته شود. این بحث وقتی مطرح میشود که افق طرح جامع حملونقل ریلی تهران یعنی تا سال۱۴۲۰ 4 خط جدید متروی تهران به انجام برسد. در حال حاضر هر کیلومتر بهطور متوسط ۳هزار میلیارد تومان هزینه دارد. طول ۴خط جدید نیز ۱۷۰کیلومتر است. بنابراین ۵۱۰هزار میلیارد تومان به قیمت امروز منابع مالی نیاز است تا طرح جامع حملونقل ریلی تهران به نتیجه برسد. این یعنی سالی ۳۰هزار میلیارد تومان منابع مالی برای اجرای برنامه نیاز است. اگر مجتمعهای ایستگاهی بین ۲تا ۳هزار میلیارد تومان برای هر ایستگاه به ساخت مترو کمک کند، موضوع توسعه ۱۰مجتمع ممکن میشود. اما کمکهای دولتی، منابع عمومی شهرداری و بودجههایی که آورده میشود، سهم آورده شرکت مجتمعهای ایستگاهی را میکاهد.