مسافرکشی با تخفیف صوری
آیا تخفیفهایی که تاکسیهای اینترنتی در ازای سفر بیشتر به مسافران و رانندگان میدهند واقعی است؟
احمد میر خدایی- روزنامهنگار
«یکی بخر، دو تا ببر.» تاکسیهای اینترنتی صدای مسافران را درآوردهاند؛ این تخفیفها ظاهرا وجود دارند، اما آنگونه که برخی از مسافران میگویند عملا بهواسطه بالاتر بردن نرخها، تغییر محسوسی در هزینه پرداختی مسافر ندارند. به گزارش همشهری، کسبوکارها برای تبلیغ برند، رشد فروش و افزایش گردش مالی شگردهای مختلفی بهکار میبندند که یکی از آنها تخفیفهای متکی به خرید بیشتر است. تبلیغات برای خرید 2عدد از یک محصول و دریافت تخفیف جذاب، سالهاست که در بازار کالایی دیده میشود و حالا این تبلیغ در تاکسیهای اینترنتی هم باب شده است؛ البته سود این تخفیفها وقتی به جیب مشتری میرود که فروشنده کمفروشی یا گرانفروشی نکرده باشد؛ در غیر این صورت، مسافر فقط از نظر روانی از تخفیف برخوردار میشود و از نظر مالی چهبسا پول بیشتری هزینه کرده باشد.
برگشت با تخفیف
در تبلیغات یکی از تاکسیهای اینترنتی، اگر مسافر مسافت رفتوبرگشت در یک مسیر، مثلا خانه به محل کار را در یک روز طی کند، میتواند روی هزینه برگشت، تخفیف جذابی دریافت کند، اما آنگونه که مشتریان این سرویس به همشهری میگویند، این تخفیف 30درصدی بهگونهای اعمال میشود که عملا مسافر سودی از تخفیف نمیبرد. نکته جالب اینکه هزینه سفر برگشت مسافر بعد از اعمال تخفیف نسبتا بالا، هنوز هم به قیمت ارائه شده از سوی شرکتهای رقیب نمیرسد و درواقع، فروشنده، تخفیف را روی قیمتی اعمال میکند که به هر دلیلی (ازجمله تشویق رانندگان) بهشدت نسبت به رقبا افزایش پیدا کرده است. یکی از مخاطبان همشهری میگوید بعد از چندبار کنترل قیمت مسیر برگشت با شرکت رقیب و حتی سفارش مسیر یکطرفه در گوشی دوستان، متوجه اختلاف قیمت در سفرهای با تخفیف و عادی شده است.
تخفیف مشکوک روی حق کمیسیون رانندگان
برخی از رانندگان تاکسیهای اینترنتی نیز از اعمال تخفیف کاذب برای بالا بردن فعالیت رانندگان گلایه میکنند. یکی از رانندگان تاکسی اینترنتی که سابقه همکاری با 2شرکت بزرگ این حوزه را دارد به همشهری میگوید: شرکتهای تاکسی اینترنتی به 2صورت رانندگان را تشویق میکنند که در زمان یا محدوده خاص، خدمترسانی بیشتری داشته باشند و در مقابل یکی از ابزارهای تشویقی آنها تخفیف یا بخشش حق کمیسیون است. او با اشاره به اینکه در تهران 15درصد کرایه هر مسیر بهعنوان حق کمیسیون بهحساب شرکت واریز میشود، میافزاید: بهعنوان نمونه، در یکی از شرکتها، به رانندگانی که تازه به ناوگان تاکسی اینترنتی پیوستهاند یا بعد از مدتی غیرفعال بودن دوباره وارد مسیر شدهاند، پیشنهاد میشود 4سفر در یک بازه زمانی دوساعته انجام دهند و در ادامه تا 4ساعت سفرهای خود را بدون پرداخت حق کمیسیون انجام دهند. او ادامه میدهد: در ظاهر، رانندگانی که از این پیشنهاد استفاده میکنند، 15درصد بیشتر از سایر رانندگان سود میکنند، اما واقعیت این است که سفرهای ارجاع شده به این دسته از رانندگان، عمدتا سفرهایی است که هزینه آنها حداقل بهاندازه حق کمیسیون پایینتر است و مسافران آنها نیز عمدتا مشتریان جدید تاکسی اینترنتی یا مسافران دارای سفر اندک هستند. این راننده تاکسی اینترنتی درباره ماهیت این اقدام شرکتها، میگوید: تاکسی اینترنتی با این تخفیف کاذب، هم راننده کمکار را ترغیب میکند تا درخواست سفر بیشتری قبول کند و هم مسافران جدید و کمسفر را از طریق جابهجایی با هزینه پایینتر نسبت به رقیب، جذب میکند.