آیلیگ؛ بازی اینترنتی با محور آیههای قرآن
سازمان تبلیغات اسلامی، بازیای با نام «آیلیگ» طراحی کرده که محور آن قرآن است و گیمرها تحت پوشش یک بازی با مفاهیم آن آشنا میشوند. این را حجتالاسلام محمد پرنیان، مدیر گروه تولید آیلیگ خبر داد و گفت: با آیلیگ بهدنبال آن هستیم که با ایجاد یک فضای رقابتی جذاب، مفاهیم قرآنی و دینی را بهگونهای ارائه کنیم که بچهها احساس کنند این بازی چیزی کمتر از سایر سرگرمیهای موجود ندارد.
مدیر گروه تولید آیلیگ گفت: آیلیگ پلی است برای آشناکردن کودکان با مفاهیم عمیق و زیبای قرآن و در کل این بازی در خدمت آیههاست، وقتی بتوانیم انگیزه اولیه را ایجاد کنیم. ما در آیلیگ از چندین تکنیک بهره بردهایم تا کاربران را بهطور مداوم درگیر بازی و یادگیری کنیم. مثلا رقابت فردی و ردهبندی(رنکینگ) یکی از این ابزارهاست. وقتی کاربران میبینند که در جدول رتبهبندی در کدام جایگاه قرار دارند و برای صعود نیازمند تلاش بیشتر هستند، انگیزه پیدا میکنند. علاوه بر این، مسابقات آنلاین (برخط) و تنبهتن حس رقابت را دوچندان میکند؛ چرا که بهویژه در جامعه ایرانی، رقابت، یک محرک قوی است.
او افزود: بهعنوان مثال، کسی که پیشتر تنها یک سوره از جزء 30 قرآن را بلد بوده، پس از چند هفته بازی، ممکن است بیش از ۷۰درصد این جزء را حفظ کند.
روزهای سرد و ناشاد «شاد»
بر اثر آلودگی هوا و محدودیتهای ناشی از مدیریت مصرف گاز، مدارس در برخی نقاط کشور مجازی شدند. هرچند آموزش مجازی از طریق شبکه شاد ادامه یافت، این وضعیت با مشکلاتی همراه است.
وضعیت اینترنت کشور و ترافیک سنگین شبکه شاد، سبب قطع و وصل شدن مکرر کلاسها شده است، به این مسائل باید بحران قطع برق را هم اضافه کرد که باعث قطع اینترنت خانگی و کند شدن اینترنت تلفن همراه میشود که حضور دانشآموزان را در شاد دچار مشکل میکند. در روز گذشته، بیش از 2میلیون و 700هزار کاربر بهطور همزمان در شبکه شاد حضور داشتند که این میزان بار سنگینی به شبکه وارد کرد و سبب کندی سرعت آن شد. با این حال، مسئولان شبکه شاد اعلام کردهاند که راهکارهایی برای بهبود وضعیت درنظر گرفته شده که شامل زمانبندی حضور دانشآموزان مقاطع تحصیلی در ساعات متفاوت و استفاده از ظرفیت کلاسهای مجازی است و به معلمان اعلام شده که کد تخفیف 100درصدی (رایگان) برای دسترسی به امکانات کلاس مجازی درنظر گرفته شده است.
پیک موتوری از سختی کار تا بدقولی
انتشار بیش از ۷هزار و۸۹۴ توییت در بازه زمانی یکساله که بیش از ۸۹هزار و۶۱۸ لایک درباره پیک موتوری گرفتهاند، نشان میدهد علاوه بر اینکه مشکلات «پیک موتوری» بهعنوان یک موضوع پردغدغه در میان مردم مطرح بوده، ایکس فارسی نیز محلی برای ابراز نظر، دغدغهها و حتی درددلها و گلایههای کاربران مجازی به شمار میرود که در موضوعهای اجتماعی بیشتر نمود داشته است.
به گزارش ایرنا، بررسی توییتهای پرلایک مرتبط با موضوع «پیک موتوری» در مدت یکساله مورد بررسی نشان میدهد: 79/44درصد از محتوای منتشر شده، یعنی حدود نیمی از محتوا، به «گلایه از سختی کار پیک موتوری و نداشتن امنیت جانی برای آنها» اختصاص داشته است. اشاره به برخی مشکلات ازجمله کار کردن در هوای سخت برفی و بارانی و لغزنده شدن خیابانها و مسیرها، فقدان امنیت جانی و پرخطر بودن این شغل ازجمله مضامین پرتکرار در این مضمون بودهاند.
حدود 54/13درصد از توییتهای پرلایک بررسی شده در این نمونه آماری به «گلایه از افزایش قیمت و بدقولی برخی پیک موتوریها» اختصاص داشته است. تعداد زیادی از کاربران هم از افزایش ناگهانی قیمت پیک موتوریها در مدت کوتاه و یا حتی سفرهای مشابه به بهانههای مختلف گلایه داشتهاند.
اخبار روز
در همینه زمینه :