محمد سرابی-روزنامهنگار
استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت ترافیک هنوز همهگیر نشده است. راندن خودروها و برنامهریزی جریان وسایل نقلیه هنوز در بسیاری از شهرها با روشهای قبلی کنترل میشود، اما شهرداریها در آزمایش فناوریهای مرتبط با هوش مصنوعی پیشقدم هستند.
شهرداریهای کلانشهرهای جهان در حال آزمایش فناوری هوش مصنوعی در گوشهوکنار شهرها هستند و بهنظر میآید با ارزیابی نتایج این آزمایشها بتوان شاهد استفاده گسترده از هوش مصنوعی در ترافیک شهرها بود.
اتصال چراغهای ترافیکی
در شهر پراگ چراغهای ترافیکی براساس الگوی ثابت زمانبندیشده از قبل کار میکردند و هر چهارراه بهصورت جداگانه زمان حرکت و توقف خودروها را اجرا میکرد. شهرداری پایتخت جمهوری چک از یک سال قبل چراغهای بعضی تقاطعها را به یکدیگر متصل کرده و شبکهای را بهوجود آورده است که با استفاده از هوش مصنوعی کنترل میشود. این چراغها از یک مرکز کنترل فرمان میگیرند و جریان حرکت خودروها را با تغییر دادن زمان چراغ سبز هدایت میکنند. یکی از طرحهای هوش مصنوعی به کار گرفته شده، این است که هر خودرو تعداد کمتری توقف درجا داشته باشد و به شکلی در مسیر حرکت خود هدایت شود که به کمترین چراغ قرمز برخورد کند.
تحلیل رفتوآمد در یک تقاطع شلوغ
شهرداری شهر ورونای ایتالیا برای تفسیر دادههای بهدستآمده از رادارهای ترافیکی از هوش مصنوعی استفاده میکند. در مرحله اول تقاطع بسیار شلوغ و پررفتوآمد پورتانووا که در کنار ایستگاه قرار دارد بهعنوان نخستین نقطه آزمایشی انتخاب شد. اطلاعات حرکت خودروها در این تقاطع با استفاده از 120رادار مستقر در چهارراه جمعآوری شده بود. حسگرها قبلا در بزرگراهی در ایتالیا نصب شده بودند. این بزرگراه بارها بهدلیل مه غلیظ شاهد تصادفهای شدید بود و مسئولان ترافیکی ناچار شدند از رادارهایی با دقت زیاد، برای دیدن حرکت خودروها استفاده کنند.
خدمات خودروهای خودران
پکن در برنامهریزی برای استفاده از هوش مصنوعی بهدنبال ایجاد زیرساختهای حرکت خودروهای خودران است. این خودروها بیشتر در کشورهای غربی شناخته شدهاند و در خیابانهای اروپا و آمریکا گاه دیده میشوند، اما شهرداری پکن قصد دارد با فناوریهای موردنیاز هوش مصنوعی، زمینه لازم برای بهکارگیری خودروهای بدون سرنشین خدماتی را فراهم کند. از سال 2020شهرداری پکن طرح حرکت خودروهای خودران ویژه را پیشنهاد کرد و تاکنون آزمایشهای مختلفی برای آن اجرا شده است. در چند سال گذشته پکن 30هزار پایگاه اینترنت 5G ایجاد کرد که مساحتی به وسعت 160کیلومترمربع را برای حرکت خودروهای خودران آماده کرده است. شبکه فیبر نوری قدرتمندی کار انتقال دیتا را انجام میدهد.
دو شنبه 26 آذر 1403
کد مطلب :
243392
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/mwD5p
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved