خریدار آنلاین برای لاشه بوئینگ
درباره آنتونوف کهنه، لاشه بوئینگ و جت شخصی سوپرلوکس که در فضای مجازی خرید و فروش میشود
سحر جعفریان عصر- روزنامهنگار
تعجبی ندارد اگر به دستهبندی آگهیهای گوناگون سایتهای خرید و فروش اجناس نو و دست دوم، اجاره آپارتمانهای اشتراکی و جراحیهای زیبایی تا هر چه هست از آفتابه و لگن و ظروف، خانههای کلنگی و املاک لوکس کلید نخورده و شهابسنگهای از مریخ به زمین رسیده، مورد عجیب و غریب فروش لاشه هواپیماهای مسافربری غولپیکر و جتهای شخصی لاکچری هم اضافه شود؛ آگهیهایی با عناوین جالب مانند جت شخصی در حد نو، هواپیمای سبک کارکرده، لایتجت ویآیپی و هواگرد تکنفره اورهال شده و با نوسان قیمت تا چنددهمیلیارد تومان ناقابل که این روزها بازار گرم خود را دارند.
بیشتر خریدار و کمترکنجکاوند
بازار این دست آگهیهای عجیب و گران از حدود سال 1399گرم شد؛ از زمانی که خبر وضع قوانین جدید با موضوع خرید و فروش انواع هواپیماهای سبک و شخصی و لاشه اقسام هواپیماهای سنگین در فضای مجازی پیچید. آن زمان یک طرف معامله اغلب فروشندگانی از شرکتها و هلدینگهای خدمات هوایی بودند و طرف دیگر هم معمولا خریدارانی از میان اقشار متمول یا همان سلبریتیهای تجاری، هنری و ورزشی. حالا اما تغییراتی در جمع طرفین معامله و آگهیهای مرتبط با آن دیده میشود؛ افراد معمولی از کشاورز و تولیدکنندگان خرد قطعات صنعتی تا کافهداران و صاحبان استارتآپهایی که ایدههایی بکر در طراحی فضای کسبوکار خود دارند، این تغییرات را شامل میشوند. گواه این ادعا را میتوان در برخی آگهیها که مدتی است پربازدید شده، پیگیری کرد؛«هواپیمای آنتونوف ایاِن 2نوستالژی».هر چند تعدد صفرهای پشت به پشت هم، مقابل مبلغ درج شده در این آگهی، نجومی مینمایاند و قیمت آن را به یک میلیارد و 700میلیون تومان رسانده ولی مشتری و خریداران خاص خود را دارد؛ همانها که بیوقفه با نمره تلفن آگهیدهنده تماس میگیرند تا از اوضاع ملخ و کابین خلبان تا دُم و موتور هواپیمای کهنه بپرسند. البته میانشان کسانی هم هستند که با جیب خالی و فقط از سر کنجکاوی تماس میگیرند.
صف مشتریان ازایران تا قطر
آگهیدهنده مردی میانسال است که چندان حوصله پرحرفی ندارد، از اینرو سؤالات مشتریان تماسگیرنده را کوتاه و باعجله پاسخ میدهد:«تکلیف مدل هواپیما که مشخصه...یه گوگل سردستی انجام بدید هزار تا سایت برای معرفی آنتونوف 2 براتون باز میشه...سال ساختش حدود 1945است...کاربری چندمنظوره کشاورزی، هواگردی و نظامی داره...تَهِ ظرفیتش 12نفره...بیشتر ازسهو نیم متر بر ثانیه میپره...سرعتش بالای 250کیلومتر بر ساعته...البته که هواپیما زمینگیره و حالا کاربری تزیینی و نمایشی داره». مرد میانسال آگهیدهنده مشهدی است و آنتونوف گردوغبار گرفتهاش را هم در فضای باز گاراژی در حاشیه شهر مشهد آشیان داده است:«حدود 15- 10سال پیش این هواپیما رو از یه سازمان نیمهدولتی با یه سری خردهریز دیگه خریدم...اون وقت کاربریش سمپاشی زمینهای کشاورزی بود...زمینگیر که شد دیگه اورهالش نکردم...چندتا صندلی داشت که شکسته و بالههاش هم نیاز به تعمیر داره...اگه مشتری واقعی هستید دست بجنبونید که پاش مشتری سمج وایستاده...رئیس موزه هوانوردی قطر که میخواد اینو بخره برای موزهاش...» طیف مشتریان آنتونوف قدیمی، تنوع و تکثر دارد؛ از دکوراتورهای حرفهای که این هواپیما راست کارشان است برای جذابیت بخشیدن به کافهها و پاساژهایی که برای طراحیاش قرار داد بستهاند، سازمانهای دولتی و برخی مدارس و مراکز آموزش علوم هوانوردی و نیز کلکسیونداران که برخیشان بیچک و چانه دنبال خرید آن هستند.
فروشنده میگوید: سال ساخت آنتونوف2 حدود 1945 است...کاربری چندمنظوره کشاورزی، هواگردی و نظامی داره...تَهِ ظرفیتش 12نفره...بیشتر ازسهو نیم متر بر ثانیه میپره...سرعتش بالای 250کیلومتر بر ساعته...البته که هواپیما زمینگیره و حالا کاربری تزیینی و نمایشی داره