بالگردهای تهران در مواقع بحران کجا مینشینند؟
فرخنده رفائی ؛ روزنامهنگار
امدادرسانی هوایی در شهرها بهواسطه ترافیک مسیرهای زمینی از یک سو و برجنشینی بسیاری از شهروندان از سوی دیگر، یک ضرورت محسوب میشود؛ ازاینرو در سالهای اخیر اختصاص فضاهایی برای فرود اضطراری بالگردهای امدادی در مناطق ۲۲گانه شهر تهران در دستورکار قرار گرفته است.
هلیپد در برجها؛ آری یا نه؟
براساس مصوبه سال1385 شورای اسلامی شهر تهران، ساختمانهای بالای 16طبقه و با ارتفاع ۴۵متر بهبالا ملزم به ساخت هلیپد در پشتبام ساختمان شدهاند.
تا پایان سال1402 تعداد پدهای بالگرد در ساختمانهای بلند تهران به 250عدد رسید.
در حال حاضر محدودیتهای پروازی پایتخت عملا کارایی پدهای برجها را زیر سؤال برده و اجرای این قانون با ابهاماتی مواجه شدهاست.
هلیپدهای زمینی
بهدلیل مسائل امنیتی جزئیات دقیقی درباره هلیپدهای تهران در دست نیست؛ اما با توجه به ضرورت توسعه زیرساختهای امدادرسانی هوایی اورژانس، بحران و آتشنشانی تعداد زیادی پد بالگرد در برخی بیمارستانها، سولههای بحران و دیگر نقاطی که قابلیت احداث هلیپد داشتهاند، مثل بزرگراهها، در نقاط مختلف شهر ساخته شدهاست.