• یکشنبه 25 آذر 1403
  • الأحَد 13 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 15
شنبه 17 آذر 1403
کد مطلب : 242433
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Z42w2
+
-

پایان پایانه قدیمی شرق

خدمت‌رسانی پایانه مسافربری در سه‌راه تهرانپارس بعد از ۴۳سال به پایان رسید

گزارش
پایان پایانه قدیمی شرق

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

سال۱۳۶۰ دومین پایانه تهران در زمینی به مساحت ۵ هکتار و در محدوده سه‌راه تهرانپارس ساخته شد. توسعه شهرنشینی و همجواری بافت‌های مسکونی با این پایانه، سبب نارضایتی شهروندان شد. همچنین موضوعات ترافیکی در این معبر هم جزو گلایه‌های مردم بود  و همین عوامل، زمینه را برای انتقال این پایانه به یک مکان مناسب‌تر فراهم کرد. تا اینکه پردیس مسافربری شرق تهران در بزرگراه شهید یاسینی ساخته شد. حالا به‌ گفته مرتضی رحمانی، سرپرست سازمان پایانه‌های مسافربری شهر تهران از امروز ۱۷آذر‌ماه خدمت‌رسانی در پایان شرق قدیم پس از ۴۳سال به ‌پایان رسیده و از این ‌پس سلام و خداحافظی مسافران در پردیس شرق خواهد بود.

وضعیت فازهای پروژه
  فاز اول: این فاز شامل سالن اصلی مسافربری است که حدود ۲۵هزار و۵۰۰متر مساحت دارد. همچنین محوطه‌سازی و ایجاد جاده دسترسی به طول ۵۰۰متر در عرصه ۱۳۰هزارمتری اجرایی شده است.

 فاز دوم: طراحی و مهندسی این فاز از ابتدای مرداد‌ماه امسال(۱۴۰۳) آغاز و آبان‌ماه عملیات اجرایی شروع شد و تا پایان فروردین سال آینده(۱۴۰۴) به بهره‌برداری می‌رسد. در این بخش ایجاد ۱۷۵۰۰مترمربع پارکینگ سواره، تاکسی و اتوبوس، مهم‌ترین بخش خواهد بود.

 فاز سوم: طراحی و مهندسی این فاز از مرداد امسال (۱۴۰۳) آغازشده  و تا پایان آذر‌ماه ادامه خواهد داشت. عملیات اجرایی آن دی‌ماه امسال شروع می‌شود و پایان تابستان سال آینده (۱۴۰۴) به بهره‌برداری می رسد. همچنین ساختمان‌های جانبی شامل آتش‎نشانی، اورژانس، نیروی انتظامی، نگهبانی، تعمیرگاه، نگهداری و کارواش در این فاز ساخته می‌شوند.


 تحقق وعده مدیریت شهری
پس از بهره‌برداری از پردیس شرق، تعاونی‌های مسافربری، اقبالی برای جابه‌جایی نداشتند و ازاین‌رو شهرداری تهران با چالش‌هایی مواجه بود. با برگزاری جلسات متعدد و نشست با نمایندگان تعاونی‌های مسافربری، در نهایت این موضوع محقق شد. مدیریت شهری وعده داد تا آذرماه خدمت‌رسانی در پردیس شرق آغاز شود و امروز این وعده محقق شده است.

 فعال‌شدن تعاونی‌های مسافربری
در پایانه شرق قدیم بیش از ۱۰شرکت مسافربری اتوبوسرانی و مینی‌بوسرانی فعال بود که پس از توافقات صورت ‌گرفته، به پردیس شرق منتقل شدند و فعالیتشان در مکان جدید شروع شد. پیش‌بینی می‌شود جابه‌جایی سالانه ۲میلیون مسافر از پایانه شرق جدید انجام شود. با انتقال تعاونی‌های مسافربری به پردیس شرق جدید، برای تسهیل دسترسی شهروندان، ون‌ها و اتوبوس‌هایی در مسیر پردیس جدید شرق فعال می‌شوند.

توسعه شرقی خط۲ مترو
با توسعه شرقی خط۲ متروی تهران دسترسی شبکه مترو به پردیس مسافری شرق امکان‌پذیر می‌شود. عملیات توسعه شرقی خط۲ مترو شروع شده که عملا ایستگاه فرهنگسرا به پردیس شرق متصل خواهد شد. در واقع اتصال خط مترو به پایانه مسافربری برای نخستین‌بار در پردیس مسافری شرق محقق شده است.

بررسی مدهای حمل‌ونقلی
بررسی‌های لازم برای استفاده از سایر مدهای حمل‌ونقل عمومی تا رسیدن شهروندان به پردیس شرق تهران در حال انجام است. راه‌اندازی قطار سبک شهری (ال آرتی)، ایجاد خط فیدل (پشتیبانی) اتوبوسرانی بین پایانه و سه‌راه تهرانپارس و پایانه و فرهنگسرا و خطوط تاکسیرانی ازجمله گزینه‌های مورد بررسی هستند.

تکمیل پروژه در ۳ فاز
پایانه شرق جدید جزو پروژه‌های خیلی قدیمی مدیریت شهری است و در سال‌های گذشته از ابتدای دهه 80 این محل تجهیز کارگاه شد، اما بنا به دلایلی به بهره‌برداری نرسید. با پیگیری‌های مدیریت شهری ششم، پروژه پردیس شرق جدید دوباره فعال و مقرر شد در ۳فاز تکمیل شود. فاز اول آن‌که انتقال تعاونی‌ها و خدمت‌رسانی به مسافران بود‌ به بهره‌برداری رسید.

 تبدیل پایانه قدیمی به تفرجگاه
با جابه‌جایی کامل پایانه قدیمی، فضای 5هکتاری، آزادسازی می‌شود. این فضا که مشکلات زیست‌محیطی برای سکنه مجاور داشت و از سوی دیگر معضلات ترافیکی در محور تهرانپارس ایجاد کرده بود، ظرفیت مناسبی است که شهرداری تهران قصد دارد از آن با عنوان کاربری تفرجگاهی و گردشگری استفاده کند. برنامه‌ای که در صورت عملیاتی‌شدن سبب افزایش سرانه‌های شهر تهران می‌شود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید