ساترا برنامه جدید سروش صحت در شبکه نمایش خانگی را غیرقابل انتشار دانست
کتاب «اکنون» بسته شد
فهیمه پناهآذر-روزنامهنگار
بعد از پخش قسمت اول «اکنون» در شبکه نمایش خانگی، دستور توقیف این برنامه با اجرای سروش صحت در شبکه نمایش خانگی، صادر شد. سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) در نامهای خطاب به مدیرعامل پلتفرم پخشکننده، دستور «غیرقابل انتشار» بودن برنامه راتا تعیین تکلیف ابلاغ کرده است.
واکنش مدیرعامل پلتفرم پخشکننده «اکنون»
در متن این نامه که توسط محمد جوادشکوریمقدم در فضای مجازی منتشر شده است، دلایل توقیف برنامه «اکنون» اشاره مجری (سروش صحت) و مهمان (علیرضا قربانی) برنامه و در بخشهای جنبی صحبتهای محیا ساعدی و همچنین احسان عبدیپور (که در نسخه ارسالی به ساترا این بخشها وجود نداشت)در باره برنامه «کتابباز»، عنوان و تأکید شده است که مالکیت معنوی این برنامه متعلق به صداوسیماست. همچنین نامه ساترا به تاریخ ششم آذر ماه، این نکته را یادآوری کرده است که پلتفرم پخشکننده برنامه تعهد داده است که اشاره مستقیم و غیرمستقیم به برنامه «کتاب باز» نداشته باشد.
وی علت این امر را تنظیمگری صداوسیما بر سکوهای پخشکننده فیلم و سریال دانسته و در بخشی از توییت خود نوشته است: وقتی رقیب نقش داور و رگولاتور را داشته باشد همین میشود که بهخود اجازه دهد چنین نامهای بزند و «اشاره» را هم جزء حق مالکیت حساب میکند.
در توضیح برنامه که قراربود سهشنبهها منتشر شود، آمده است:
«اکنون...» یک برنامه گفتوگومحور است که با اجرای سروش صحت شما را به سفری به عمق تجربیات انسانی و جهان کتابها، فیلمها، موسیقیها و... میبرد. این برنامه با دعوت از مهمانانی برجسته از دنیای هنر، ادبیات، فلسفه، شعر، علم، ورزش و...، به لحظات تأثیرگذار زندگی میپردازد. اینجا در «اکنون...» زندگی کمی دیروز، اندکی فردا و خیلی امروز است.
در برنامه «اکنون» چه گذشت؟
علیرضا قربانی، مهمان اول برنامه «اکنون» سروش صحت بود؛ برنامهای که صحت در نمایش خانگی آن را کارگردانی میکند. به جای کتابباز در تلویزیون، این تیم با این برنامه به شبکه نمایش خانگی کوچ کردهاند.
عمق شعر اهمیت دارد
علیرضا قربانی، خواننده، درباره روند انتخاب شعرهایش گفت: نکته اول این است که خیلی اهمیت دارد شما چقدر با شعر آمیختگی داشته باشید که شعر جزئی از نگاه روزانه شما باشد. گاهی بچههایم در خانه از من میپرسند که چرا انقدر با خودت شعر زمزمه میکنی و مفهوم آن را متوجه نمیشوند، درصورتی که نمیدانند من لذت میبرم از این اتفاق. نکته دوم این است که نگاهت به شعر چقدر عمیق است یا چه شعرهایی جزو سلیقه شماست. علاوه بر شعرهایی که عاشقانگی در آن وجود دارد، گاهی دلم میخواهد که در آن نگاه اجتماعی هم وجود داشته باشد، مثل «روزگار غریب». عاشقانهها را هم طبیعتا هر چه عمیقتر و فراتر باشد ترجیح میدهم. نه اینکه زمینی نباشد، اتفاقا حتما باید زمینی باشد چرا که ما بدون عشق نمیتوانیم زندگی کنیم ولی عاشقانهای که از عمق و بعد بیشتری برخوردار باشد، ماندگاریاش بیشتر است.
قرائتهای قرآن گوشمیدهم
این خواننده همچنین از گوش دادن به سبکهای مختلف موسیقی از سراسر دنیا گفت و در بخشی از صحبتهایش با اشاره به علاقهاش به شنیدن قرائتهایی از قرآن عنوان کرد: در بسیاری از مواقع علاقهمند هستم که قرائت قرآن و صوت قاریهای مختلف، بهخصوص قاریهای مصری را گوش کنم. علاوه بر اینکه محتوا مقدس و وحی است، ملودیپردازی و تکنیک خوانندگی آنها بسیار تأثیرگذار و تحسینبرانگیز است. گاهی در تنهایی خودم کار کسانی مثل محمد صدیق منشاوی، حسان عبدالعزیز، مصطفی اسماعیل و عبدالباسط را، که بسیار مشهور است، گوش میکنم و بسیار حیرتزده میشوم از اینکه یک نفر به تنهایی ۴۰دقیقه با ملودیها و الحان مختلف قرائت قرآن کند و انقدر هماهنگ و درست بخواند.
چرایی انتخاب تختجمشید برای کنسرت
موضوع دیگر برگزاری کنسرت در تختجمشید بود که قربانی یادآور شد: حساسیتهای زیادی برای اجرا در اماکن تاریخی وجود دارد و من باوجود اینکه میدانستم سختی زیاد است وارد این ماجرا شدم. این را گفتم که بدانیم جایی که ما تصمیم گرفتیم در آن کنسرت بگذاریم گهواره تمدن بشریت است و اینجا جایی است که برای جشنهای پادشاهی بوده و اینطور نیست که با این صدای موسیقی آسیب ببیند. اجرا در چنین مکانهایی در همه جای دنیا رایج است.