آشنایی با پیچوخمهای بازار موتورسیکلت
تکچرخ در بازار داغ
صنعت موتورسیکلتسازی در ایران با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بوده است؛ از یک سو، افزایش قیمت خودرو و مشکلات اقتصادی، تقاضا برای موتورسیکلت را بهشدت افزایش داده و از سوی دیگر، چالشهایی مانند تحریمها، نوسانات ارز و محدودیتهای تولید، بر این صنعت تأثیر گذاشته است. موتورسیکلتهای تولید داخل ایران، با وجود پیشرفتهای چشمگیری که داشتهاند، همچنان با چالشهایی در زمینه کیفیت، تنوع و فناوری روبهرو هستند. در گفتوگو با اصغر فرضیپور، رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه، به مقایسه کیفیت و عملکرد موتورسیکلتهای داخلی با محصولات خارجی پرداختهایم و به این سؤال رسیدهایم که آیا موتورسیکلتهای ایرانی میتوانند با برندهای جهانی رقابت کنند؟
افزایش قیمت
بیشتر قطعات و نیازهای اولیه تولید موتورسیکلت وارداتی هستند و با ارز وارد کشور میشوند. اصغر فرضیپور، میگوید: بالا رفتن قیمت ارز و تنشهای سیاسی ایجاد شده در یک سال اخیر تأثیر قابل توجهی بر قیمت تمامشده موتورسیکلت داشته است. همچنین با افزایش قیمت خودرو و مشکلات مربوط به خرید آن، بسیاری از افراد به سمت خرید موتورسیکلت بهعنوان یک جایگزین مقرونبهصرفه روی آوردهاند که این امر باعث افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت شده است. در برخی موارد نیزکاهش عرضه موتورسیکلت در بازار، بهدلیل محدودیتهای واردات یا مشکلات تولید، این افزایش قیمت را ایجاد کرده است. فعالیت دلالان در بازار موتورسیکلت و ایجاد التهاب در بازار نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر بر افزایش قیمت محسوب میشود.
ارزانترین موتورسیکلت
در حال حاضر موتورسیکلتهایی که در داخل کشور ساخته میشوند به لحاظ قیمت، کارایی، مزایا و حتی معایب دارای تنوع زیادی هستند. فرضیپور ادامه میدهد: در این میان بعضی از موتورسیکلتها ارزانتر و درواقع اقتصادیتر هستند؛ این به آن معنا نیست که این محصولات کیفیت ندارند؛ مثلا قیمت موتورسیکلت طرح کلیک از 100تا 150میلیون تومان است. این طرح از موتورسیکلت در بیشتر شرکتها ساخته میشود و بهراحتی در دسترس و قابل خریداری است.
خدمات پساز فروش موتورسیکلت
فرضیپور درباره گارانتی موتورسیکلتهای تولید داخل میافزاید: براساس قوانین حمایت از مصرفکننده، تمام عرضهکنندگان موتورسیکلت، موظف هستند محصول خود را بهمدت حداقل یک سال گارانتی کنند. یکی از شرایط اصلی دریافت مجوز تولید موتورسیکلت، تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش است. شرایط گارانتی هر شرکت ممکن است متفاوت باشد؛ بنابراین، قبل از خرید، حتماً شرایط گارانتی را به دقت مطالعه کنید. معمولا گارانتی موتورسیکلتهای داخلی یک سال است اما ممکن است برخی از شرکتها گارانتیهای طولانیتری را ارائه دهند. توصیه میکنم حتما قبل از خرید موتورسیکلت، شرایط گارانتی شرکتهای مختلف را مقایسه کنید و با نمایندگیهای مجاز آنها تماس بگیرید تا اطلاعات دقیقتری کسب کنید.
تولیدات داخلی
آمارها نشان میدهد بیش از 90درصد موتورسیکلتهای مورد استفاده در کشور از تولیدات داخلی هستند که در 40شرکت سازنده در کشور تولید میشوند. اصغر فرضیپور میگوید: موتورسیکلتها بهصورت سوکتی وارد کشور و در شرکتهای داخلی مونتاژ میشوند. البته در سالهای اخیر، شاهد جهش قابلتوجهی در تولید موتورسیکلتهای داخلی بودهایم.
راستههای اصلی فروش موتورسیکلت
در تهران 2راسته اصلی مختص فروش موتورسیکلت وجود دارد. رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه در اینباره توضیح میدهد: خیابان هلالاحمر یکی از راستههای اصلی و مرکز تجمع فروشندگان موتورسیکلت است. همچنین خیابان ولیعصر حد فاصل میدان راهآهن تا چهارراه معزالسلطان نیز دومین راسته و مرکز فروش موتور در تهران محسوب میشود. خیابانهای 17شهریور و سبلان در محله نظامآباد نیز جزو مراکز فرعی فروش موتور هستند. اگر کسی قصد خرید موتورسیکلت داشته باشد در این راستهها هر نوع موتوری را میتواند پیدا کند.
موتور دستدوم بخریم یا نخریم؟
موتورهای کارکرده و دستدوم همیشه بازار خوبی داشتهاند. فرضیپور میگوید: خیلی از افراد بعد از مدت کوتاهی استفاده، موتورسیکلت خود را میفروشند و اقدام به خرید موتور نو میکنند. موتورهای دستدوم موجود در بازار مانند موتورهای دستدوم قدیمی مستهلک نیستند و خیلی از آنها موتورهای سالم و بسیار خوبی هستند. خرید موتورسیکلت دستدوم از موتور نو راحتتر است، به این صورت که بعد از توافق اولیه باید به دریافت برگه خلافی اقدام شود، سپس با دریافت وکالت یا اینکه به همراه فروشنده به مرکز تعویض پلاک مراجعه شود و بعد از انجام این مرحله میتوان موتور را تحویل گرفت. اما هنگام خرید موتور نو باید منتظر ماند تا مدارک صادر شود که این صدور مدارک شامل یک زمان شاید چند هفتهای میشود.