• شنبه 8 دی 1403
  • السَّبْت 26 جمادی الثانی 1446
  • 2024 Dec 28
سه شنبه 6 آذر 1403
کد مطلب : 241532
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Y6OGY
+
-

افق روشن پایتخت

سخنگوی شهرداری تهران در نشست با اصحاب رسانه چه گفت؟

گزارش
افق روشن پایتخت

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

نشست ‌ سخنگوی شهرداری تهران با اصحاب رسانه، از این پس دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود. دیروز ۵آذر هم خانه اتحادیه در قلب تهران میزبان نخستین نشست بود و عبدالمطهر محمدخانی با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری شاهد پیشرفت روزافزون تهران هستیم، از اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف سخن گفت. به‌گفته او در ماه‌های آتی مجموعه‌ای از افتتاح‌ها و بهره‌برداری‌ها را در پایتخت خواهیم داشت که افتتاح خانه روزنامه‌نگاران یکی از این طرح‌ها است. سخنگوی شهرداری تهران به پرسش‌های خبرنگاران نیز پاسخ داد که در ادامه خلاصه‌ای از آنها را برایتان آورده‌ایم.

رفع ترافیک با برقی‌سازی
رویکرد شهرداری تهران در برقی‌سازی ناوگان، حل مشکل ترافیک و آلودگی هواست. این کار از طریق قراردادهای چین و قراردادهای داخلی پیگیری می‌شود. ۱۵۰دستگاه تاکسی برقی و ۱۰دستگاه اتوبوس برقی به‌زودی در هفته‌های پیش رو به خیابان‌های شهر می‌آیند و شهروندان آنها را در معابر مشاهده می‌کنند. امیدواریم تعداد اتوبوس‌های برقی را تا پایان سال یا اوایل سال آینده به عدد ۵۰۰ برسانیم.

 تغییرات و انتصابات
تأکید شهردار تهران رعایت شأن اعضای شورای شهر است و ازاین‌رو برای پرهیز از اختلاف به عبارات توهین‌آمیز عضو شورای شهر در این زمینه پاسخ نمی‌دهیم.. اما در کل متوسط تغییرات مدیران شهر در مقایسه با دوره‌های قبل عدد کمتری است و برخی از تغییرات به‌اجبار است. برای حل مسائل شهر و سرعت‌دادن به کارها باید مسیر را با قدرت ادامه دهیم و این حتما به‌معنای پویایی و سرعت در تصمیم‌گیری و امری طبیعی و منطقی است.

 ملاحظات در بافت فرسوده
در حوزه پروژه‌های بزرگ‌مقیاس مجوزدادن امری طبیعی و همیشگی است و تفاوتی با گذشته نکرده‌است. این مجوزها برای حل مشکل بافت فرسوده با رعایت ملاحظات و نظارت و در یک فرایند قانونی صادر می‌شود. در حوزه انبوه‌سازی مسکن شرایطی دیده شده تا این کار سرعت پیدا کند. این تدبیر با توجه به بافت فرسوده موجود، کار خوبی است.

 تجربه جنگل‌های هیرکانی
به‌تازگی اکوپارک فرحزاد افتتاح شد؛ روددره‌ای که سال‌ها پاتوق آسیب‌های اجتماعی بود و حتی در ساماندهی آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودیم. امروز شهروندان با طی مسافتی کوتاه در قلب تهران تجربه جنگل‌های هیرکانی را خواهند داشت و می‌توانند از طبیعت بکر و فضای زیبای روددره فرحزاد بهره‌مند شوند.

 بازگشایی درهای برند تهران
ساختمان بلدیه به‌عنوان یکی از برندها و نشانه‌های تهران به‌زودی افتتاح و درهای آن بازگشایی می‌شود. علاوه‌برآن به‌زودی شاهد بهره‌برداری و افتتاح طرح‌های مهمی مانند پایانه شرق و باغ‌راه حضرت زهرا به طول ۹کیلومتر خواهیم بود. البته تا پایان سال مسیر آزمایشی تراموا در یکی از خطوط اصلی اتوبوسرانی راه‌اندازی می‌شود و پروژه یادگار امام هم خرداد‌ماه سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

 ورود قطره‌چکانی اتوبوس
بخشی از دلایل ورود قطره‌چکانی اتوبوس‌های چینی به تهران، ملاحظات تجارت بین‌الملل بوده‌است و در بسته‌های بعدی تعداد بیشتری وارد می‌شود. به‌هرحال این شیوه، مسیر جدیدی بود و ممکن بود سنگ‌اندازی اتفاق بیفتد که اتفاق هم افتاد؛ اما ما با انتخاب خودمان تصمیم گرفتیم که این راه سخت را طی کنیم ولی در هزینه بیت‌المال صرفه‌جویی شود. قرارداد ما با طرف چینی ۲۵۰۰اتوبوس است.

 تبعیت از دستگاه‌های نظارتی
شهرداری تهران حتما خودش را تابع دستگاه‌های نظارتی می‌داند. دستگاه‌های نظارتی ممکن است سؤال‌هایی داشته باشند که این موارد در فضای منطقی پاسخ داده می‌شود. اکنون یک همکاری سازنده و روبه‌جلو در پروژه برقی‌سازی بین شهرداری و دستگاه‌های نظارتی وجود دارد. برقی‌سازی دغدغه جدی سازمان بازرسی کل کشور بوده و اشکالات برطرف شده است.

 توجه به نفع عموم شهروندان
ایجاد مسیر HOV (خط‌ویژه برای خودروهای پرسرنشین) در بزرگراه شهید همت، روش جدیدی است که به حمل‌ونقل عمومی سریع‌تر کمک می‌کند. اجرای همه طرح‌های جدید نیازمند تغییر فرهنگ است و امکان دارد موجب گلایه و نارضایتی شود. باید از ظرفیت محدود بزرگراه‌ها به نفع حداکثر شهروندان استفاده کرد و در این مورد نفع عمومی بر نفع شخصی غلبه دارد.

 مشارکت حداکثری در من شهردارم
در این دوره مدیریت شهری پویش من شهردارم برگزار شد و در بودجه امسال هم ۱۰همت برای اجرا و تکمیل پروژه‌های موردنظر شهروندان پیش‌بینی شده است. در این طرح با رأی مردم پروژه‌ها انتخاب و با رأی و نظر شهروندان تبدیل به پروژه الزام‌آور می‌شوند. اکنون شاهد مشارکت حداکثری در پویش من شهردارم هستیم.

 نوسازی مخازن پسماند
بعد از طرح تحولی در سازمان پسماند، میزان رضایت‌مندی شهروندان افزایش یافته و برخی از وعده‌ها در این حوزه محقق شده و برخی دیگر هم در مسیر تحقق است. در تهران بیش از ۵۰هزار مخزن پسماند وجود دارد که در این دوره حدود ۲۲هزار مخزن نوسازی شده است. البته در فرایند ۲۴ساعته جمع‌آوری پسماند ممکن است مشکلاتی ایجاد شود و حتما خطا هم در کار وجود دارد.

فعالیت اتباع غیرمجاز در حوزه پسماند
در قرارداد همه پیمانکاران بندی درباره ممنوعیت استفاده از اتباع غیرمجاز وجود دارد و اگر مواردی مشاهده شود با پیمانکار برخورد می‌شود. اتباع غیرمجاز با کمک مجموعه نیروی انتظامی و وزارت کشور در مسیر رد مرز قرار می‌گیرند. به‌هرحال مهاجرت‌های غیرقانونی زیاد است و مقابله با آنها کار راحتی نیست.

 ساماندهی دست‌فروشان در بستر الکترونیکی
همکاران ما در جریان برخورد با دست‌فروشان حتی حادثه دیدند و چاقو خوردند؛ اما باید گفت که تنها راه ساماندهی دست‌فروشان و بساط‌گستران و حتی وانتی‌ها بستر الکترونیکی و پورتال است. اکنون در حال اتمام مراحل پایانی این کار هستیم و در این مقوله باید مواردی چون رکود بازار و بیکاری و مهاجرت و... را لحاظ کرد.

 رکورد خرید اتوبوس
شهرداری تهران قطعا از شرکت‌های داخلی هم اتوبوس خریداری می‌کند. تا پایان سال عدد اتوبوس‌های داخلی خریداری‌شده به حدود ۱۸۰۰دستگاه می‌ر سد که یک رکورد است؛ چراکه در هیچ دوره‌ای این تعداد خرید اتوبوس تولید داخل را نداشته‌ایم. روی همین اتوبوس‌هایی که اکنون در شهر تردد می‌کنند برچسب‌های «خریداری‌شده از محل عوارض» نصب شده است تا مردم بدانند پول عوارض کجاها صرف می‌شود.

 خرابی اتوبوس‌های داخلی
در ناوگان اتوبوسرانی چنان با کمبود مواجهیم که علاوه بر شرکت‌های داخلی، شهرداری برای تأمین اتوبوس‌های برقی قراردادهای خارجی هم منعقد کرده‌است. متأسفانه یک شرکت داخلی به خرید اتوبوس‌های خارجی اعتراض کرد و این در حالی است که برخی از اتوبوس‌های نو که از همان شرکت داخلی خریداری کردیم، خرابند و حتی استارت نمی‌خورند.


 ردپای مافیا در مخالفت  با واردات اتوبوس‌های چینی
متأسفانه در فرایند  واردات اتوبوس‌های چینی، علاوه بر همکاری دولت، سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس، ردپای مخالفت مافیای خودرو را نیز دیدیم و لمس کردیم. از نظر تفاوت قیمت، هزینه این اتوبوس‌ها قابل‌توجه است؛ به‌نحوی‌که ۸۰هزار یورو تفاوت قیمت وجود دارد که می‌توان با قیمت روز یورو و تعداد اتوبوس‌ها، حساب کرد که چه میزان عدم‌النفع خواهد داشت.

 ساخت مسجد در بوستان‌ها
ساخت و تأمین سرانه‌های بهداشتی، فرهنگی و حتی مسجد در بوستان‌ها یک‌رویه و تکلیف است. ساخت مسجد در بوستان‌ها از 3دهه قبل مرسوم بوده؛ اما در برخی از موارد به بهانه قطع درختان هیاهو به پا شد که اصلا صحت نداشت. قطع درخت خط‌قرمز ماست و حتی برای حفظ یک‌درخت در نقشه ایستگاه متروی بهارشیراز تغییر دادیم.

تکمیل کمربند سبز
در ۳سال اخیر در موضوع کمربند سبز حریم و داخل تهران ۳.۵میلیون درخت کاشته شده‌است و حتی فاز اصلی کمربند، اسفند امسال بعد از 3دهه تکمیل و افتتاح می‌شود. با این اقدامات اینکه گفته می‌شود شهرداری درخت قطع می‌کند، منصفانه نیست. البته درخصوص بوستان سرخه‌حصار باید گفت که درختان به‌دلیل تنش آبی و آفت‌زدگی خشک و قطع شدند که مستندات آن هم موجود است.

 کاهش شمار ساختمان‌های ناایمن
در ادوار قبلی، شهرداری صرفا تکلیف خود را تهیه فهرستی از ساختمان‌های ناایمن و یادآوری خطرات آنها می‌دانست. در این دوره مسیر را تغییر دادیم و بی‌سروصدا و بدون هیاهو به سمت همکاری با دستگاه قضایی رفتیم. اکنون تعداد ساختمان‌های ناایمن تهران از ۱۲۹ساختمان به ۸۰ ساختمان‌رسیده‌است و امیدواریم به‌زودی شاهد کاهش هرچه بیشتر این ساختمان‌ها باشیم.

 ایجاد زیرساخت فناورانه
معضل جای پارک خودرو در تهران قابل‌انکار نیست. برای حل این مشکل احداث پارکینگ در دستور کار شهرداری قرار دارد و این هفته پارکینگ مینابی در شرق تهران افتتاح می‌شود. پارکینگ نیایش در محدوده شمالی شهر هم در حال ساخت است که سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد. البته استفاده از زیرساخت‌های فناورانه بهترین راهکار حل این معضل است که به‌زودی عملیاتی می‌شود.

 گام شهرداری در هوشمندسازی
شهرداری تهران در مسیر هوشمندسازی شهر از وزارت علوم مجوز نخستین پارک فناوری شهری را دریافت کرده که در بوستان ولایت ایجاد می‌شود. درحال‌حاضر خدمات مختلفی در بستر فضای مجازی در قالب سامانه شهرزاد ارائه می‌شود و این اپلیکیشن در حال ارتقا و به‌روزرسانی است و اگر بسته کامل سامانه شهرزاد محقق شود، صدها خدمت ارائه می‌شود.

 رونق ساخت‌وساز
درخصوص ساخت مسکن در قرارگاه مسکن، مدیریت شهری با تصمیمات و اقداماتی تهران را از خطر رکود عمیق ساخت‌وساز مسکن نجات داده است. برخی با رونق ساخت‌وساز مخالفند که در این صورت یا شهر تهران هر روز گران‌تر می‌شود یا بافت فرسوده گسترش می‌یابد. با روند سابق ۱۵۰سال مسیر نوسازی در تهران زمان می‌برد؛ اما یکی از افتخارات این دوره مدیریت شهری این است که مسیر نوسازی بافت فرسوده کاملا اصلاح شده است.

 مدیریت شهری تابع قوانین بالادستی
انتقال پایتخت صرفا یک طرح موضوع و طرح ایده بود. طبیعی است که مجموعه مدیریت شهری در این زمینه تابع قوانین بالادستی است و تهران چه پایتخت باشد چه یک کلانشهر، شهرداری وظیفه دارد که به شهروندان تهرانی خدمت‌رسانی کند.

پرداخت تعهدات هزینه تبلیغاتی زاکانی به چاپخانه همشهری
در جلسات اخیر شورای اسلامی شهر تهران، یکی از اعضا تذکری را مطرح کرد مبنی بر وجود ابهامات در چاپ پوسترهای تبلیغات علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در ایام انتخابات در روزنامه همشهری، آن هم بدون پرداخت هزینه، که این موضوع مورد پرسشگری خبرنگاران هم قرار گرفت.
عبدالمطهر محمدخانی، سخنگوی شهرداری تهران در پاسخ اینطور توضیح داد: «همانطور که محسن مهدیان، مدیرعامل همشهری در جلسه حسابرسی مؤسسه همشهری در صحن شورای اسلامی شهر تهران عنوان کرد، علاوه بر علیرضا زاکانی، ستادهای انتخاباتی دکتر پزشکیان و جلیلی هم برای تهیه اقلام تبلیغاتی به چاپخانه همشهری سفارش داده‌اند. درخصوص پوسترهای علیرضا زاکانی، پیش‌فاکتور و فاکتور صادر و تعهدات در قالب چک پرداخت شده‌است. مدیرعامل همشهری پاسخ مناسبی دراین‌خصوص داد و اسناد مالی این تبلیغات برای مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران ارسال شده است.
این عضو شورای شهر تهران موضوع را چنان مطرح کرده که گویا جرمی صورت گرفته‌است. این نماینده در حالی مدیریت شهری را متهم می‌کند که حزب نسل نو با حضور او در آن دوره به تبلیغات خارج از چارچوب پرداخت که با تذکر ستاد انتخابات تهران و کمیسیون تبلیغات روبه‌رو شد. تصاویر این تبلیغات غیرقانونی و تذکر کمیسیون تبلیغات موجود است. این عضو شورا براساس گمانه‌زنی یک مؤسسه را به‌سادگی متهم می‌کند و این مسیر به نفع مردم نیست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید